Joga łagodzi objawy menopauzy

Menopauza, określana również mianem przekwitania, jest ogromną zmianą w życiu każdej kobiety. Burza hormonalna, jaką przechodzą, bardzo często ma również odzwierciedlenie w pozostałych sferach życia. Tutaj nie można mówić jedynie o zatrzymaniu menstruacji, ponieważ wtedy problem menopauzy pewnie by nie istniał. Hormony przestają pracować, tak jak wcześniej, przez co kobiety kłopoczą się z rozdrażnieniem, huśtawką nastrojów, boleściami, ospałością, chandrą, a także uderzeniami gorąca, czy nawet bezsennością.

Kobiety, które nie są w stanie poradzić sobie z męczącymi objawami przekwitania, najczęściej pomocy szukają w gabinetach ginekologicznych. Większość lekarzy jednak decyduje się na przepisanie sztucznych hormonów, lub na pozostawienie pacjentki, z takim stanem, z jakim zgłosiła się o poradę. Należy pamiętać jednak, że nie jest to do końca dobra metoda. Oczywiście konsultacja lekarska jest jak najbardziej wskazana, jednak kobiecie powinno zależeć na odpowiedniej profilaktyce - mówi Jakub Majcher - instruktor jogi oraz właściciel sklepu z akcesoriami i matami do jogi

Joga hormonalna na menopauzę

Pewna Brazylijka, która nie tylko była ogromną zwolenniczką jogi, ale sama zaczęła eksperymentować z różnymi stylami, samodzielnie opracowała technikę zwaną jogą hormonalną. Mowa jest o Dinah Rodriguez, twórczyni niesamowitych ćwiczeń mających na celu nie tylko osłabienie objawów związanych z wszelkimi wahaniami hormonów, ale również ich ostateczne unormowanie.

Relaksacja pomaga w leczeniu nerwicy

Kobiety, które weszły w okres przekwitania, a regularnie korzystające z dobrodziejstw jogi hormonalnej, po kilku miesiącach stwierdzają ogromną poprawę. Przede wszystkim stają się zdecydowanie spokojniejsze, depresyjne nastroje praktycznie ich nie dotyczą. Ponadto na nowo zaczynają patrzeć na swoją kobiecość, a także pewność siebie. Nie uważają już, że coś w ich życiu się kończy, ale na nowo odkrywają w sobie dojrzalsze ja.

Baddha Konasana – na uderzenia gorąca

Jeżeli męczą Cię objawy menopauzy, w szczególności uderzenia gorąca, możesz zmniejszyć ich intensywność wykonując systematycznie Baddha Konasana, czyli pozycję spętanego kąta. Aby wykonać taką asanę, należy usiąść pod samą ścianą, opierając się o nią plecami. Następnie należy zgiąć nogi w kolanach, tak by przy samym kroczu połączyć ze sobą pięty, a same stopy oprzeć zewnętrznymi krawędziami o podłogę. Należy złapać swoimi palcami dłoni, duże paluchy u stóp. Podczas spokojnego oddychania staramy się wyprostować swój kręgosłup, jak najbardziej w pionie, przylegając do ściany. Gdy nasza sylwetka nie tylko się wyprostuje, ale również osiągnie pewien stopień rozluźnienia, wtedy możemy podczas wydechu pochylić swój tułów do przodu. Ćwiczenie wymaga pewnej gibkości, ponieważ podczas tego manewru, należy oprzeć czoło i brodę o podłogę.

Tadasana – na złagodzenie objawów menopauzy

Wydaje się, że w zwykłym staniu nie można doszukiwać się czegoś nadzwyczajnego. Rzeczywiście, jeśli stoimy w jakiejś kolejce, bądź na przystanku autobusowym, to często narzekamy na wykonywaną czynność. Jednak, jeśli będzie nam zależeć na złagodzeniu, a nawet pozbyciu się niektórych objawów menopauzy, wtedy możemy doszukać się w stojącej pozycji wiele dobrego. Tadasana, zwana również pozycją góry, teoretycznie nie wymaga zaawansowanych umiejętności podczas wykonywania tego ćwiczenia. Jej głównym założeniem jest stanie. Niby nic trudnego, a jednak, jeśli trzeba stanąć ze złączonymi stopami, kostkami i kolanami, a także wyprostowanym kręgosłupem, patrząc przed siebie – zaczynamy się często chwiać na bogi, oraz w przód i tył. Podczas tego ćwiczenia nie tylko należy zachować pełną równowagę, ale również całkowicie się rozluźnić.

Czym jest joga?

Nie martwmy się, jeżeli na samym początku ćwiczenie, z pozoru takie łatwe, nie będzie nam wychodziło. Wszystko w końcu wymaga odpowiedniej wprawy i doświadczenia. Po kilku sesjach, wykonywanie tej asany nie powinno nam sprawiać większego problemu. Szybko możemy nauczyć się pełnego rozluźnienia i osiągnięcia stanu odprężenia swojego umysłu.

Proponowanych ćwiczeń na łagodzenie objawów menopauzy jest zdecydowanie więcej. Jeśli chcesz przejść okres przekwitania jak najłagodniej, zainteresuj się jogą hormonalną. Wykonywanie prostych ćwiczeń na pewno złagodzi skutki burzy hormonów w ciele kobiety. Gdy jednak zaczynamy bardziej interesować się jogą hormonalną, a także zaawansowanymi ćwiczeniami, poleca się mimo wszystko kontakt z doświadczonymi joginami, którzy dobiorą odpowiednie sesje do naszych potrzeb.