Kapusta kiszona czy podrobiona? Tylko jeden wybór jest słuszny

Kapusta kiszona czy podrobiona? Tylko jeden wybór jest słuszny
To, jaką kupimy kiszona kapustę nie jest obojętne ani dla smaku, ani dla naszego zdrowia. Jest ogromna różnica pomiędzy kapustą kiszoną w sposób naturalny, a tą zalaną octem. Pseudokiszona kapusta z dodatkiem octu to produkt, który nie poddany został naturalnej fermentacji, a więc nie ma w swoim składzie dobroczynnych bakterii acidofilnych.

Jak odróżnić kapustę kiszoną od podróbki?

„Prawdziwą kiszoną  kapustę łatwo rozpoznać. Różni się kolorem, smakiem i zapachem od tej zalanej octem. Kapusta kiszona ma kolor żółty, a „podrobiona” biały, podobny do kapusty surowej. Kiszona kapusta ma wyraźny mlekowy zapach, a ta zalana octem będzie miała zapaszek octowy. No i na koniec smak – kapusta naturalnie ukiszona ma mocny i kwaśny smak, a „podróbka” lekko kwaskowy zaledwie. Nie dajmy się oszukać” -  zdradza Maria Kalnia, które od lat wytwarza kiszona kapustę tradycyjnym sposobem.

Zobacz: Ile kalorii potrzebujesz? Prawdopodobnie oceniasz to źle

Zdrowie w kiszonej kapuście

Specjaliści radzą zajadać się kiszoną kapustą, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Jest ona naturalnym źródłem witaminy C, zawiera także szereg innych, ważnych witamin – z grupy B, witaminę E. A także minerały: wapń, magnez, żelazo, potas, związki siarki organicznej. Kapusta kiszona oczyszcza organizm z toksyn, pobudza soki trawienne i reguluje pracę jelit oraz przyśpiesza przemianę materii. Ponadto działa krwiotwórczo, pobudza wzrost komórek i działa odmładzająco, reguluje przemianę tłuszczową i obniża poziom cholesterolu, wzmacnia układ odpornościowy. Płukanie gardła sokiem z kapusty pomaga przy infekcjach górnych dróg oddechowych.

Najzdrowsza jest kapusta kiszona jedzona w postaci surówek, polana łyżeczka oliwy. Ale świetnie sprawdzają się też dania z kapusty kiszonej.

Kapuściana parzybroda

Składniki: 1/2 główki kapusty, 35 dag ziemniaków, 2 średnie cebule, 25 dag wieprzowiny bez kości, 5 parówek, 1 1/2 l rosołu, 2 łyżki oleju, sól, pieprz, natka.

Przygotowanie: mięso umyć, pokroić w kostkę, zalać gorącym rosołem, gotować około 20 minut. Ziemniaki umyć, obrać, pokroić w grubą kostkę, kapustę poszatkować, razem wrzucić do rosołu, gotować kolejne 20 minut. Cebulę obrać, pokroić w kostkę, parówki pokroić w plastry o grubości 1 cm. Na rozgrzanym oleju podsmażyć cebulę i parówki, połączyć z zupą, przyprawić solą i pieprzem, chwilę pogotować. Przed podaniem posypać posiekaną natką.

Zobacz też: Dlaczego warto jeść kiszonki?

Placki z kiszonej kapusty

Składniki: po 50 dag kapusty kiszonej i ziemniaków, 15 dag wędzonego boczku, po szklance mleka i rosołu, 1 żółtko, 1/2 pęczka szczypiorku, 2 łyżki oleju, po łyżce masła i mąki, sól, pieprz, gałka muszkatołowa, kminek.

Przygotowanie: kapustę dobrze odcisnąć, rozdrobnić. Ziemniaki obrać, umyć i zetrzeć na drobnej tarce. Kapustę wymieszać z ziemniakami, posiekanym szczypiorkiem, żółtkiem, doprawić solą, pieprzem i tartą gałką muszkatołową. Z masy uformować niewielkie placuszki. Pokrojony w kostkę boczek dobrze wysmażyć na suchej patelni, zdjąć skwarki. Na patelnię wlać olej, rozgrzać, smażyć placuszki po 5 minut z każdej strony na złoty kolor. W garnku z masła i mąki zrobić zasmażkę, rozprowadzić rosołem i mlekiem, tak by w sosie nie utworzyły się grudki. Zagotować, przyprawić solą, pieprzem i kminkiem. Placki podawać polane sosem i posypane skwarkami.

Zapiekanka z kapusty

Składniki: po 1 kg obranych ziemniaków i włoskiej kapusty, 4 cebule, 6 łyżek masła, 1/2 l bulionu warzywnego, szklanka mleka, 200 ml śmietany kremówki, 2 łyżki oleju, 40 dag parówek, łyżka mąki, sól, pieprz, gałka muszkatołowa.

Przygotowanie: ugotowane ziemniaki ugnieść z 2 łyżkami masła i mlekiem, przyprawić solą, pieprzem i gałką. W garnku roztopić połowę pozostałego masła, zeszklić 1 posiekaną cebulę, dodać poszatkowaną kapustę, bulion i dusić około 15 minut. Z reszty masła i mąki zrobić zasmażkę, rozprowadzić śmietaną, dodać do kapusty, zagotować. W żaroodpornym naczyniu ułożyć ziemniaki, kapustę i usmażone na oleju parówki. Zapiekać 40 minut w temperaturze 200 st. C. Na oleju ze smażenia parówek zeszklić resztę posiekanej cebuli, posypać nią potrawę w połowie czasu zapiekania.

Czytaj też: Jak żywić się zimą? Porady dietetyka

Beata Borys

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA