Kasza gryczana – dlaczego jest taka zdrowa

Kasza gryczana powinna jak najczęściej gościć na stołach ludzi dbających o zdrowie i kondycję. Na szczęście w ostatnich latach kasza ta, znana od pokoleń, wraca do łask nie tylko w kuchniach naszych domów, ale coraz częściej pojawia się też w menu najlepszych restauracji.

Pozyskuje się ją z ziaren gryki. Kasza gryczana idealnie nadaje się jako dodatek do dań mięsnych, dań wegetariańskich, gołąbków, pierogów. Uzupełniona odpowiednim sosem sama staje się pełnowartościowym daniem. Jest sycąca, smaczna i łatwa w przyrządzaniu.

Zobacz: Pyszne dania do 300 kcal

Wartościowe składniki

Kasza gryczana zawiera duże ilości wartościowego białka i nie zakwasza organizmu jak niektóre inne kasze. Jest bogata w potas, który pomaga obniżyć ciśnienie, magnez, czyli składnik świetnie wpływający na układ nerwowy oraz kwas foliowy. Zawiera także cynk, który poprawia stan skóry, włosów i paznokci. W składzie kaszy gryczanej znajdują się dwa ważne aminokwasy (lizyna i tryptofan), których organizm nie potrafi sam wytworzyć.

Znakomita przemiana materii

Kasza gryczana reguluje przemianę materii dzięki skrobi, która po spożyciu powoli rozkłada się na glukozę potrzebną do funkcjonowania wszystkich komórek. Gdy proces uwalniania glukozy przebiega powoli, nie następuje gwałtowny wyrzut insuliny, co zapobiega niekontrolowanym napadom głodu. 100 gram kaszy to około 360 kcal. Zapamiętajmy, że kasza gryczana podczas palenia traci 50% witamin, a gotując ją w woreczkach i wylewając wodę traci się wiele pożywnych składników. Dlatego najlepiej gotować ją w takiej ilości, aby wchłonęła całą wodę, w której się gotowała.

Na sklepowych półkach możemy spotkać:

1. Kaszę gryczaną prażoną - wytwarzana jest z łuskanych i prażonych ziaren gryki, mających orzechową barwę i intensywny smak. Jest bogata w białko, rutynę, kwercetynę, zawiera dużą ilość błonnika i węglowodanów. Występują w niej takie składniki mineralne, jak wapń, fosfor, kwas foliowy, potas, mangan, magnez, żelazo, cynk oraz witaminy B1, B6, PP.

2. Kaszę gryczaną niepaloną białą - jest najwartościowszą z kasz wytwarzanych z gryki. Posiada kremową barwę z odcieniami zielonkawymi i seledynowymi. Cechuje ją delikatny smak, mniej intensywny niż ten kaszy gryczanej palonej. Dawniej bardzo często gościła na stołach, dziś jest kaszą niedocenianą, choć w coraz większym stopniu poszukiwaną.

Zdrowotne działanie kaszy

Polecana jest osobom, które mają nadciśnienie, choroby serca, choroby układu krążenia, cierpiącym na niedokrwistość. Dzięki zawartości rutyny wzmacnia naczynia krwionośne, zapobiegając powstawaniu żylaków i pajączków. Posiada również właściwości przeciwzakrzepowe, spowalnia proces starzenia się, wspomaga odporność organizmu. Polecana jest również osobom chorym na cukrzycę, kobietom w ciąży, osobom prowadzących stresogenny tryb życia, pijącym dużo kawy i cierpiącym na bezsenność. Ponadto kasza nie zawiera w swoim składzie glutenu, więc można jej używać w diecie bezglutenowej.

Czytaj też: Dobra kasza na zdrowie

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA