Kasza jaglana dla skóry, włosów i paznokci

Kasza jaglana powinna stać się składnikiem diety osób, które narzekają na słabą kondycję skóry, włosów i paznokci. Powód? Tak zwana „jaglanka” zawiera mnóstwo witamin i makroelementów, które korzystnie wpływają na ludzki organizm. Chodzi między innymi o dobroczynne działanie witamin z grupy B, a także witaminy E, krzem i żelazo.

Kasza jaglana

Kasza jaglana to jedna z najstarszych kasz, ceniona na całym świecie za uniwersalny smak, ale przede wszystkim za korzystny wpływ na ludzkie zdrowie.

Kasza jaglana właściwości

Znanych jest wiele właściwości kaszy jaglanej, która może wychwalać za całą gamą witamin i makroelementów. Nie pozostają one bez wpływu na stan:

  • włosów,
  • skóry,
  • paznokci.

Jednym z cenniejszych składników „jaglanki” jest witamina E, zwana witaminą młodości i płodności. Korzystnie wpływa ona na układ rozrodczy oraz ma właściwości antynowotworowe i opóźniające procesy starzenia skóry. Ponadto odpowiedzialna jest za:

  • wzmacnianie warstwy lipidowej skóry,
  • chronienie skóry przed szkodliwym wpływem promieni UV,
  • a w przypadku poparzeń, także tych słonecznych, wspomaga proces gojenia ran.

Witamina E wpływa również na kondycję włosów. Nic dziwnego, że w medycynie i kosmetologii witamina ta wykorzystywana jest z powodzeniem od lat, w wielu kosmetykach.

Inne właściwości kaszy jaglanej

Zawarta w kaszy jaglanej witamina B1, czyli tiamina, korzystnie wpływa na układ nerwowy i na układ mięśniowy. Z kolei witamina B2, czyli ryboflawina, jest odpowiedzialna m.in. za stan paznokci, skóry oraz włosów. Jej właściwy poziom jest też istotny z uwagi na narząd wzroku.

Bardzo ważnym pierwiastkiem, który znajduje się w kaszy jaglanej, jest krzem, zwany pierwiastkiem życia. Jeśli go zabraknie, organizm będzie miał problem z przyswojeniem kilkudziesięciu innych cennych pierwiastków. Niedobór krzemu i zaburzenia związane z jego wymianą w organizmie mogą prowadzić do utraty włosów oraz zapalenia skóry.

Kasza jaglana dieta

Z uwagi na zawartość krzemu, kasza jaglana w diecie osób cierpiących na trądzik pospolity i trądzik różowaty będzie bardzo dobrym wyborem. Krzem pomaga w regeneracji naskórka, usuwa z komórek toksyny oraz pomaga organizmowi bronić się przed zakażeniami. Kaszę jaglaną warto włączyć do codziennej diety także z uwagi na jej właściwości antynowotworowe oraz przeciwstarzeniowe.

Kasza jaglana przepisy

„Jaglanka” to produkt o szerokim zastosowaniu, dlatego w internecie znaleźć można mnóstwo przepisów z królową kasz w roli głównej. Można z niej stworzyć kotlety z kaszy jaglanej. Świetnym daniem jest kasza jaglana na słodko, spożywana na śniadanie wraz z owocami i jogurtem lub miodem. Nierzadko podawana jest też kasza jaglana z warzywami lub po prostu jako dodatek do mięs. Warto zastąpić nią popularne ziemniaki. Miłośnicy „jaglanki” przygotowują też desery z kaszy jaglanej, a nawet ciasta. Wyśmienicie smakuje kasza jaglana z jabłkami i cynamonem.

Kasza jaglana dla niemowlaka

Kasza jaglana ma bardzo mało skrobi. Należy pamiętać, że z uwagi na kaloryczność (ok. 350 kcal w 100 g) oraz dość wysoki indeks glikemiczny, spożywanie kaszy nie jest wskazane dla diabetyków. Może być za to składnikiem menu maluchów. Kasza jaglana dla niemowlaka może być podawana po ukończeniu przez niego 4-go miesiąca życia. Aby ułatwić maluszkowi jej zjedzenie, najlepiej po ugotowaniu zmiksować ją z warzywami, mięsem lub owocami.

Kasza jaglana gluten

Czy kasza jaglana ma gluten? Otóż nie! Kasza jaglana jest bezglutenowa, zatem mogą się nią delektować osoby cierpiące na nietolerancję tegoż białka. Z uwagi na brak glutenu kasza uważana jest za lekkostrawną, nie powodującą niekomfortowych wzdęć. Kasza jaglana na diecie, to bardzo dobry wybór.

Bardzo popularny ostatnio jest detoks kaszą jaglaną. „Jaglanka” usuwa toksyny z organizmu, gdyż ma właściwości alkalizujące. Detoks kaszą jaglaną nie wymaga stosowania głodówki, dlatego może być dietą długoterminową.

Jak ugotować kaszę jaglaną?

Aby królowa kasz była smaczna, bez cienia goryczki, przed gotowaniem należy ją przepłukać. W tym celu trzeba zagotować wodę z solą i niewielką ilością oleju (na 1 szklankę kaszy 2,5 szklanki wody). W czasie, gdy woda będzie dochodzić do wrzenia, kaszę wsypujemy na sito z drobnymi oczkami i płuczemy zimną wodą. Gdy woda się zagotuje, wsypujemy do niej przepłukaną kaszę, następnie gotujemy pod przykryciem na małym ogniu przez około 20 minut.