Nowy sklep

już ON-LINE

Kefiry, jogurty i maślanki - dlaczego powinny być w codziennej diecie?

Środek lata i wczesna jesień to najlepszy czas by zadbać o odporności naszego organizmu. Dostępna w tym okresie różnorodność owoców i warzyw pozwala zebrać zapasy witamin i minerałów by lepiej funkcjonować w okresie późnej jesieni i zimy. Prócz wymienionych dwóch grup produktów naszą odporności poprawią produkty mlecznej fermentacji i kiszonki. wspierających naszą odporność.
Kefiry, jogurty i maślanki

Artykuł sponsorowany

Kefiry, maślanki, jogurty przyspieszają perystaltykę jelit, utrzymują w dobrej kondycji florę bakteryjną, a dzięki temu są uważane za ważniejszy składnik diety poprawiający naszą odporność. W jelitach żyją różne rodzaje bakterii symbiotycznych ochraniające nas przed patogenami. Przyjęło się uznawać, iż aż 70% naszej całej odporności znajduję się w przewodzie pokarmowym i w jelitach właśnie. Warto więc zadbać o obecność w naszej diecie produktów zawierających specjalnych szczepów bakterii.

Ponadto jogurty naturalne jest bogatym źródłem wapnia (niezbędnego do prawidłowego wzrostu i budowy kości i zębów) niż popularne mleko. Naturalne produkty fermentacji mlecznej (bez dodatków cukrów i smaków) są niskokaloryczne, co sprawiam, że są doskonałym elementem diety także dla osób walczących z nadwagą się i dbających o wygląd swojej sylwetki.

Jogurt

Produkowany jest w wyniku fermentacji mleka znormalizowanego, zagęszczonego przez dodatki mleka w proszku bez tłuszczu lub też przez odparowanie części wody, produkt następnie jest pasteryzowany i zakwaszany czystymi kulturami bakterii. Zawierają niewielką ilość laktozy dlatego też mogą być spożywane w niewielkich ilościach przez osoby cierpiące na nietolerancję laktozy. Jogurty trawione są 3 razy szybciej niż mleko, mają również wyższą, niż mleko niepasteryzowane, przyswajalność tłuszczu i białek. Ze względu na obecność bakterii probiotycznych zaleca się ich spożywanie przez osoby cierpiące na zaburzenia układu pokarmowego, dzieci i osoby starsze, u których procesy trawienne spowalniają.

Kefir

Ma charakterystyczny musujący i orzeźwiający posmak. Produkowany jest z mleka pasteryzowanego, które ulega fermentacji mlekowo-alkoholowej, z dodatkiem tzw. grzybka kefirowego.

Maślanka

Maślanka może być także produkowana z dodatkiem mleka odtłuszczonego, pasteryzowanego i zakwasu czystych kultur bakterii kwasu mlekowego. Uzyskuje się ją przy produkcji masła ze śmietany pasteryzowanej i zakwaszanej czystymi kulturami bakterii maślarskich, bez dodawania wody. Ma nienormalizowaną lub określoną zawartości tłuszczu.

Mleko acidofilne (zsiadłe)

To napój z mleka znormalizowanego lub odtłuszczonego, pasteryzowanego, ukwaszonego zakwasem czystych kultur Lactobacillus acidophilus.

Na co zwracać uwagę?

Gdy kupujemy produkty mleczne baczną uwagę powinniśmy przywiązywać do składu produktów, przede wszystkim sprawdzamy zawartość węglowodanów, w tym cukrów, sprawdzamy obecność zagęstników, regulatorów kwasowości, aromatów i barwników. Produkty z dodatkami smakowymi mają zazwyczaj ogromne ilości cukru(jogurty dla dzieci), produkty w wersji „Light” zazwyczaj mają obniżone zawartości tłuszczu i/lub cukru, ale obniżenie tych wartości musi zostać uzupełnione innymi dodatkami. Zaleca się spożywanie naturalnych produktów mlecznych, które z dodatkami suszonych czy naturalnych owoców, nasion czy pestek również świetnie smakują.
Sięgajmy po produkty z krótką datą przydatności do spożycia, wtedy możemy założyć, że jest to produkt naturalny i bez zbędnych nienaturalnych ulepszaczy. W procesie terminacji (przedłużania trwałości) produkty poddawane są wysokiej temperaturze w wyniku czego giną bakterie probiotyczne.

Czy są bezpieczne dla wszystkich?

Fermentowane wyroby mleczne, wspomagają trawienie, zapobiegają i leczą zaparcia, można uznać, że są konieczne w prawidłowej pracy przewodu pokarmowego. Niestety osoby nietolerujące laktozy mogą je spożywać tylko  w małych ilościach, jest ona rozkładana przez dobroczynne bakterie jednak nie zawsze jednak proces ten jest na tyle skuteczny, aby móc spożywać te produkty bezpiecznie i bez ograniczeń. Osoby z nietolerancją białka mleka krowiego (kazeiny) powinny wykluczyć wszystkie produkty mleczne tego pochodzenia oraz te zawierające w swoim składzie nabiał (jego małe ilości również).

Rozwiązaniem mogą w takich przypadkach być produkty mleczne pochodzenia owczego i koziego. Są one bogatsze w witaminy D, a wiele osób mające dolegliwości po spożyciu mleka krowiego nie odczuwa ich.

Jak zawsze przy modyfikacji naszych nawyków żywieniowych, zmianach w diecie, zachowajmy ostrożność, a zmiany wprowadzajmy powoli, bez drastycznych rozwiązań, najlepiej w konsultacji z dietetykiem lub naszym lekarzem.

Więcej na temat zdrowia układu pokarmowego przeczytasz na stronie http://www.intesta.pl/.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)