Kiedy odcisk przeszkadza w treningu

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Bolące odciski i pęcherze uniemożliwiają Ci trening? A słyszałeś o kojącym wpływie cebuli czy papce z aspiryny? Poznaj kilka sposobów dzięki którym udzielisz swoim stopom pierwszej pomocy.

Spis treści

Nawet niewielki odcisk może uniemożliwić bieganie, dlatego trzeba go jak najszybciej usunąć. Jeżeli jest mały można zrobić to samemu domowymi sposobami polegającymi głównie na zmiękczeniu zrogowaciałego naskórka.

1. Wymocz stopy w ciepłej wodzie z dodatkiem sody oczyszczonej (1 łyżeczka na 2 l wody). Dodaj wcześniej przygotowany napar z rumianku (2-3 torebki). Kwiatostan rumianku dodatkowo kojąco zadziała na skórę oraz wszelkie otarcia i pęcherze. Po 15 min osusz nogi i w miejsca odcisków przyłóż opalony na ogniu plaster cebuli, zawiń bandażem i pozostaw na noc. Czynność powtarzaj do pełnego zlikwidowania odcisków.

2. Robimy papkę: 5-6 tabletek aspiryny, 1-2 łyżeczki soku z cytryny i niewielka ilości wody. Nakładamy na odcisk i zawijamy folią spożywczą. Po 15 minutach zmywamy papkę i robimy delikatny peeling stopy w miejscach zgrubienia.

Kiedy mamy do czynienia z dużymi zrogowaceniami nie należy usuwać ich samodzielnie. Wtedy najlepiej udać się do gabinetu kosmetycznego i skorzystać ze specjalistycznej pomocy.

Zobacz: Odciski – przyczyny ich powstawania, objawy i leczenie

Co na pęcherze?

Pęcherze na stopach biegaczy pojawiają się dosyć często. Kiedy mamy już pęcherz należy go delikatnie przekłuć wysterylizowaną igłą i wycisnąć płyn jałowym gazikiem. Jeżeli masz obawy, że płyn nadal będzie się zbierał przewlecz przez pęcherz nitkę (to naprawdę nic nie boli) i pozostaw jej końce poza obszarem pęcherza.

Nigdy nie zrywaj pęcherzy, a gdy sam się naderwie przyklej go z powrotem w uszkodzone miejsce, odkaź i zaklej plastrem z opatrunkiem. Na noc opatrunek zdejmij. Bardzo dobrze sprawdza się tzw. „sztuczna skóra” – plastry żelowe, które świetnie chronią przed kolejnymi otarciami.

Do wysuszania przydatny jest bizmutawy galusan zasadowy, zwany powszechnie dermatolem.

Jak zapobiegać?

Przede wszystkim pielęgnować stopy. Poprzez regularne wykonywanie peelingów oraz zmiękczanie skóry kremami do stóp unikniemy nagromadzania się stwardniałego naskórka.

Po drugie zainwestować w wygodne, dopasowane do naszych stóp obuwie. Warto też zaopatrzyć się w specjalne skarpetki biegowe, dopasowujące się do naszych stóp i uniemożliwiające tym samym ich ściąganie.

Po trzecie, jeżeli podczas biegu czujemy, że coś nas nawet lekko uwiera, należy to niezwłocznie usunąć z buta.

Czym są odciski i pęcherze?

Odciski powstają głównie na skutek nadmiernego ucisku spowodowanego przez nowe lub źle wyprofilowane obuwie. W miejscu ucisku zrogowaciały naskórek odkłada się i twardnieje tworząc w centrum bolesny rdzeń.

Pęcherz to oddzielenie naskórka i wypełnienie go płynem limfatycznym. Powstaje na skutek ucisku bądź otarć, spowodowanym noszeniem niewygodnego lub nowego obuwia. Miejscem ich pojawiania się są głównie pięty bądź palce.

Sprawdź też: Jak leczyć haluksy?