Kiełki - niepozorne źródło zdrowia


 

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Małe jest wielkie, to można o nich na pewno powiedzieć. Kiełki powinny stać się codziennym składnikiem naszych jadłospisów.

Cenione od niepamiętnych czasów na Dalekim Wschodzie, doceniane coraz bardziej na Zachodzie. Kiedy spada nam odporność, skarżymy się na brak energii, a paznokcie i włosy sygnalizują brak witamin – kiełki przyjdą nam z pomocą.
A, B, C, E, H. W takie witaminy obfitują te małe, niepozorne roślinki. Do zdrowotnego alfabetu dochodzi żelazo, wapń, magnez, potas. Dalej: biotyna, cynk, selen, a z mikroelementów: chrom i lit. Dodadzą energii, jak kiełki soi, poprawią stan paznokci i skóry, zadbają o odporność – kiełki rzodkiewki. Wegetarianie powinni spożywać odmianę ze słonecznika, bo zaopatrzy ich w żelazo i cynk. Te z soczewicy wpłyną na stan zębów, a z lucerny nas pobudzą i poprawią pamięć. Czy wiecie, że kiełki brokuła zawierają nawet do 20 razy więcej sulforafanu niż sam brokuł? Substancja ta zapobiega powstawaniu raka, hamuje rozwój komórek nowotworowych.

Zobacz: Kiełki - bogactwo zdrowia

Mały wkład, wielkie korzyści

Nie potrzeba wiele, by cieszyć się zielonym ogródkiem na parapecie przez cały rok. Kiełki wymagają światła, odpowiedniej temperatury i wilgoci. W sklepach ze zdrową żywnością można dostać specjalne naczynia , jednak nawet w zwykłym słoiku także uda nam się je wyhodować. Do tego kawałek gazy, gumka. Najszybciej wyrośnie pszenica – do 3 dni, trochę dłużej poczekamy na lucernę – do 7 dni.

Zobacz: Dlaczego warto jeść kiełki?

Pokarm życia

Tak się je często nazywa, przez siłę skoncentrowanych w nich składników odżywczych. Najlepiej jeść kiełki na surowo, posypywać sałatki, kanapki, dodawać do jogurtu. Oczywiście pamiętając o opłukaniu przed zjedzeniem. Ludzki organizm łatwo przyswaja korzystne elementy zawarte w nich zawarte dzięki enzymom rozkładającym wielkie cząstki białek i węglowodanów w proste substancje rozpuszczalne w wodzie. Kiełki polecane są zwłaszcza osobom starszym, ale też młodzieży, dzieciom. Pomogą w rekonwalescencji, podczas choroby, przemęczenia. Warto wprowadzić dobry zwyczaj spożywania około garści tych małych skarbów zdrowia każdego dnia, by się cieszyć witalnością pochodzącą z samej natury.

Czytaj też: Jakie zdrowe i jadalne rośliny możesz hodować w swoim domu?

Czytaj też: Soczewica czarna, zielona i czerwona - kalorie, właściwości i wartości odżywcze