Najzdrowsze miejsce w internecie

Kilka sposobów na pobudzenie metabolizmu

Tyjesz, choć twierdzisz, że niewiele jesz. Winą za to obarczasz genetyczną tendencję do tycia. Zastanów się jednak, czy powodem nie są nieprawidłowe nawyki żywieniowe i zbyt mała dawka ruchu, spowalniające procesy metaboliczne.
Otyła osoba próbująca zapiąć spodnie
Źródło: 123RF
Spis treści

Sprawny metabolizm jest gwarantem szczupłej sylwetki. Zaburzenia przemiany materii mogą wynikać m.in. z cukrzycy, niedoczynności tarczycy czy guzów trzustki. Spowolnienie pojawia się również z wiekiem. W większości przypadków odpowiedzialne za to są jednak błędy żywieniowe - jedzenie zbyt rzadko i zbyt dużych ilości. Aby usprawnić swój metabolizm powinnaś przede wszystkim więcej się ruszać i odpowiednio odżywiać.

Zbilansowana dieta

Aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować, w menu powinny się znaleźć nie tylko warzywa, owoce czy nabiał, ale i mięso. Dietetycy zalecają, by 20 procent dziennego pożywienia stanowiło białko, 50 procent węglowodany złożone, natomiast 30 procent tłuszcze. Jeżeli więc całkowicie zrezygnujesz z tłuszczu, przemiana materii ulegnie zakłóceniu. Bardzo ważna jest również częstotliwość zjadania posiłków. Najlepszym rozwiązaniem jest jedzenie co trzy godziny i najlepiej do 18-19. Częstsze podjadanie pobudzi wytwarzanie insuliny i tym samym zwiększy apetyt. Do tego obowiązkowo wypijaj ok. 1,5 litra wody dziennie.

Dobrze przyprawione

Majeranek, bazylia, imbir, oregano i czosnek pobudzają wydzielanie kwasów w żołądku, a to wspomaga proces trawienia. Poza tym czosnek powoduje szybki rozpad lipidów i pomaga usunąć je z organizmu. Spośród przypraw uważaj koniecznie na sól, ponieważ zatrzymuje wodę w organizmie. W efekcie przemiany metaboliczne są utrudnione, a wskaźnik wagi podnosi się do góry.

Wysiłek fizyczny

To podstawowa metoda "podkręcenia" przemiany materii. I nie chodzi tu o mozolne codzienne męki i wylewaniu litrów potu, ale o systematyczność. Ruch normalizuje poziom cukru we krwi, a więc zaspakaja głód. Możesz ćwiczyć w domu, na siłowni, biegać, maszerować, pływać. Postaraj się przeznaczyć na ćwiczenia co najmniej po pół godziny trzy razy w tygodniu.

Omijaj drakońskie diety

Najbardziej niefortunne jest stosowanie głodówek i monodiet (np. ryżowej czy owocowej). Po pierwsze przyczyniają się do wyniszczenia organizmu, ponieważ nie dostarczają mu odpowiedniej ilości składników odżywczych. Po drugie spowalniają metabolizm, czyli zmniejszają zapotrzebowanie na kalorie, a to w efekcie sprzyja tyciu. Organizm uczy się funkcjonować na dawkach energii jakiej dostarczałaś mu podczas kuracji, a wszystko to co przekroczy kaloryczność stosowanej do tej pory diety stanie się nadmiarem.

Bez stresu

Pod wpływem stresu organizm wytwarza hormon zwany kortyzolem, który zwiększa nasz apetyt np. na słodycze. A taki "stresowy" tłuszczyk lubi odkładać się szczególnie w okolicach brzucha. W miarę możliwości postaraj się więc choć trochę wyciszyć i zwolnić tempo życia.

Jedz suszone figi

Wspaniale poprawiają metabolizm. Zawierają duże ilości błonnika (pomaga usunąć tłuszcz z organizmu) i zapobiegają zaparciom. Poza tym to źródło witamin z grupy B, wapnia oraz potasu. Zwróć uwagę na błonnik - to twój sprzymierzeniec z walce o zgrabna sylwetkę. Znajdziesz go przede wszystkim w warzywach i owocach. Jego skarbnicą są siemię lniane oraz musli, które zawiera dwa rodzaje błonnika: zmniejszający wchłanialność tłuszczu oraz regulujący trawienie.

Czytaj również
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
5 chorób, do jakich doprowadza siedzący tryb życia
Siedzący tryb życia przed telewizorem
Przeczytaj artykuł
Darmowy jadłospis od NFZ. Jak skorzystać z diety DASH?
Produkty spożywcze dla osób z nadciśnieniem
Przeczytaj artykuł
Dieta jaglana odchudzająca
Kasza jaglana
Podobne artykuły
Analiza składu ciała - waga i normy. Na czym polega BIA?
Jak schudnąć z twarzy? Dieta na pozbycie się tłuszczu z policzków
Dieta na cellulit – co jeść i czego nie jeść? Jadłospis
Jak schudnąć 10 kg? Jadłospis i dieta bez efektu jojo

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama