Koktajle i soki owocowe - doskonały sposób na letnie orzeźwienie

Koktajle i soki owocowe to doskonały sposób na szybkie orzeźwienie w upalne dni. Mogą składać się wyłącznie z owoców  lub zawierać mleko, kefir czy maślankę. Dostarczają naszemu organizmowi komplet witamin i minerałów niezbędnych do aktywnego życia. Zawierają błonnik, który przyspiesza pracę jelit, a co za tym idzie - ułatwia zachowanie smukłej sylwetki. Wzbogacają organizm w bioflawonoidy , czyli substancje pomocne w leczeniu różnych infekcji i chorób. Substancje te wykazują również działanie przeciwnowotworowe oraz korzystnie wpływają na skórę – opóźniają procesy starzenia Przedstawiamy listę najpopularniejszych koktajlów owocowych, w których z miejsca zakochasz się ty i twoi bliscy.



Nie od dziś wiadomo, że banany są źródłem energii. Składają się głównie z węglowodanów, oprócz tego  są doskonałym źródłem potasu, magnezu, selenu oraz witamin z grupy B i witaminy C. Ponadto, zawarty w nich błonnik ma zbawienny wpływ na przemianę materii. Oznacza to, że banany, pomimo wysokiej kaloryczności mogą być stosowane w dietach odchudzających. Warto również wiedzieć, że te egzotyczne owoce zapobiegają powstawaniu wrzodów żołądka. Pijmy więc koktajle bananowe na zdrowie!

Czytaj też: Soki, nektary, napoje - co wybrać?

Koktajl bananowy z mlekiem

Składniki: średni banan, 1/4 świeżego ananasa (lub 5 plastrów ananasa z puszki), szklanka chudego mleka, kilka listków świeżej mięty.
Przygotowanie: Owoce obrać i pokroić w kostkę. Miksować z mlekiem. Wstawić do lodówki na 10 min. Dodać kilka listków mięty.

Sok bananowy

Składniki: 2 banany, szklanka mleka, wiórki lub mleczko kokosowe dla aromatu
Przygotowanie: Banany obrać ze skóry i pokroić w plastry. Dodać mleko i 2 łyżki kokosu. Zmiksować i wstawić do lodówki.



Koktajl truskawkowy to jeden z najsmaczniejszych  z orzeźwiających napojów. Jest bardzo sycący, można go przygotowywać na wiele sposobów z truskawek dostępnych  o różnych porach roku - tych świeżych i tych zamrożonych. Truskawki działają odkwaszająco, wzmacniają organizm, chronią przed nowotworami, a nawet wybielają szkliwo zębów. Ponadto, pijąc koktajl truskawkowy dostarczamy  naszemu organizmowi mnóstwo witaminy C.

Czytaj też: Czy soki owocowe mogą być szkodliwe dla zdrowia?

Koktajl truskawkowy:

Składniki: pół kilo świeżych truskawek, pół litra zsiadłego mleka, pól szklanki śmietany 12%, cukier wanilinowy.
Przygotowanie: Zmiksuj wszystkie składniki i podawaj w wysokich szklankach. Pamiętaj, że w idealnym koktajlu, jego powierzchnia pokryta jest apetycznie wyglądającą pianką, a kiedy do napoju wtyka się słomkę, ta nawet nie drgnie.



Grapefruit  to źródło witamin (zwłaszcza witaminy C) i składników mineralnych, które wspomagają gospodarkę wodną naszego organizmu, a także wzmacniają odporność i poprawiają metabolizm. Ma właściwości spalające tłuszcz, wpływa korzystnie na poziom insuliny w organizmie.     

Koktajl grapefruitowy

Składniki: 4 grapefruity, 300 ml mleka, 250g truskawek, 2 banany, 5g imbiru, kilka listków mięty. Przygotowanie: Obierz imbir i pokrój go w cienkie plasterki. Truskawki umyj, usuń szypułki i pokrój w ćwiartki. Pokrój banany. Obierz grapefruity. Zmiksuj wszystkie składniki i odstaw w chłodne miejsce. Koktajl udekoruj cząstkami z grapefruita i listkami mięty.                      

Koktajl marchewkowo-grapefruitowy

Składniki: 1 różowy grapefruit, 1/8 soku marchewkowego, szczypta gałki muszkatołowej, 1 gałązka melisy, łyżka miodu.
Przygotowanie: Wyciśnij sok z grapefruita i połącz z sokiem z marchwi. Dodaj miód i dokładnie wymieszaj. Posyp startą gałką muszkatołową. Udekoruj listkami melisy.



Zaletą kiwi jest wysoka zawartość witaminy E i to w unikatowej formie (delta-tocomonoenol). Witamina E chroni skórę przed zbyt wczesnym starzeniem się, zatem kiwi może być uważane za owoc przedłużający młodość. Witamina E jest antyoksydantem, podobnie jak witaminy C i A również obecne w tym zielonym owocu. Kiwi bardzo korzystnie wpływa także na cerę, dzięki zawartemu w nim cynkowi. Koktajle z kiwi warto podawać z maślanką, kefirem lub zsiadłym mlekiem -  złagodzą one smak napoju i zmniejszą jego kwasowość. 

Koktajl z kiwi

Składniki: 3/4 szklanki zsiadłego mleka lub jogurtu, 1-2 kiwi, 1 łyżeczka miodu, szczypta cynamonu.
Przygotowanie: Kiwi obrać, pokroić na małe kawałki i wrzucić do blendera. Dodać mleko, miód i cynamon. Całość dokładnie zmiksować. Koktajl podawać schłodzony.



Według ekspertów prawdziwą bombą witaminową są właśnie soki i koktajle składające się z kilku różnych owoców. Do ich przygotowania najlepsze są dojrzałe owoce najlepszej jakości- oczywiście najlepiej by nie były one sztucznie nawożone i pryskane. Należy pamiętać, że sok im świeższy, tym lepszy. Zwracajmy więc uwagę na świeżość kupowanych przez nas owoców- unikajmy tych nadpsutych, poobijanych czy tracących kolor.  Pamiętajmy, że najlepszy sok z kartonu nie jest w stanie zastąpić tego zrobionego przez nas samych. Przyrządzenie takiego koktajlu lub soku zajmuje trochę czasu, ale na efekty w zdrowiu i urodzie nie trzeba długo czekać.

Czytaj też: Woda mineralna – pij na zdrowie! Ale jaką?

Koktajl z owoców cytrusowych

Składniki: 2 mandarynki, kiwi, banan, duża pomarańcza, grejpfrut, łyżeczka płynnego miodu,  2 łyżki płatków owsianych, kilka listków melisy.
Przygotowanie: Owoce obrać ze skórki, podzielić na cząstki. Zmiksować. Pod koniec dodać miód i płatki owsiane, wymieszać. Udekorować melisą.

Koktajl egzotyczny

Składniki: 1 szklanka soku z moreli, 1 szklanka soku pomarańczowego, 1 szklanka soku ananasowego, 2 łyżki mleka sojowego w proszku, 2 banany.
Przygotowanie: Wszystkie składniki dokładnie zmiksować. Podawać lekko schłodzone.

Czytaj: Najczęstsze błędy żywieniowe

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA