Która dieta będzie najmodniejsza w 2012 roku?

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Mody na diety przemijają dość szybko. Co będzie na topie w 2012?

Wciąż nowe i nowe. Wielość diet zaskakuje. Także to jak często zmieniają się mody na nie. Raz modna jest dieta Kwaśniewskiego, po kilku tygodniach coraz popularniejsza staje się Dieta Dukana. Które z nich będą najmodniejsze w 2012 roku?

Rynek żywnościowy też ma swoje mody i ciągle się zmienia. Zaskakuje pojawianiem się nowinek, które stają się obiektami medialnymi niemal na równi z gwiazdami filmowymi. Oczywiście największe emocje budzą te składniki i produkty, które mogą spełnić nadzieje milionów łasuchów na szczupłą sylwetkę bez wyrzeczeń.

Zobacz: Dieta zdrowotna pomogła mi wyleczyć się z anemii

Niestety, pojawiają się jak komety, robią furorę i najdalej po dwóch latach popadają w zapomnienie z racji… niskiej skuteczności.
Za to prawdziwe innowacje i zachowania żywieniowe sprawiają, że branża ta rozwija się. Można tu mówić o prawdziwych trendach. Oto kilka z nich.


Żywność prozdrowotna wciąż będzie modna

Zgodnie ze słynnym powiedzeniem „lepiej zapobiegać, niż leczyć” jest aktualne bardziej niż kiedykolwiek. Szczególnie modna jest żywność prozdrowotna. I ten trend powinien się utrzymać. Zadaniem żywności prozdrowotnej jest nie tylko odżywianie, ale i dobroczynny wpływ na zdrowie. Nutriceutykami są bardzo często produkty mleczne wzbogacane rozmaitymi substancjami (wapń, żelazo, kultury bakterii, kwasy omega-3, fitosterole). Znajdziemy je także pośród zbóż wzbogaconych o włókna pokarmowe i witaminy.

Wracamy do natury
Dietetycy przewidują, że w dziedzinie odżywiania będziemy świadkami powrotu do natury. Szczególnie popularna może stać się zielona herbata, do łask wróci czosnek czy borówka czernica. W związku z tym będą się rozwijać diety oparte na uprawach ekologicznych

Redukcja porcji
Można się spodziewać zmniejszania porcji, a także mody na przyprawy. Głównie ze względu na ich wpływ na trawienie.  Do łask mogą wrócić algi, stosowane jako suplementy diety.

W 2012 zwróć uwagę na:

Żywienie według doktora Jeana Michela Cohena

Jean Micheal Cohen jest specjalistą od żywienia, który stworzył własną metodę chudnięcia poprzez słuchanie swojego organizmu i branie własnego żywienia w swoje ręce. Sprowadza wszystko do zasady: jeść lepiej, jeść wszystko, jeść z przyjemnością… ale też zrozumieć mechanizmy chudnięcia, jak i te, z powodu których tyjemy.

Dieta Dukana
W ciągu kilku ostatnich lat stała się bardzo popularna. Składa się z czterech faz:

1. Faza uderzeniowa
2. Faza równomiernego rytmu utraty wagi
3. Faza utrwalania uzyskanej wagi
4. Faza definitywnej stabilizacji

Pierwsza część to „atak” za pomocą zwierzęcych białek, których intensywne spożycie sprzyja utracie wagi, a druga faza to utrwalanie, polegające na stopniowym wprowadzaniu innych produktów (warzywa, chleb, owoce, skrobia…). Szybka utrata kilogramów jest bardzo kusząca, ale dieta ta powinna być stosowana z ostrożnością, ponieważ prowadzi do niedoborów składników odżywczych. Jest odradzana diabetykom i osobom z niewydolnością nerek.

Dieta detox
Polega na praktykowaniu przy każdej zmianie pory roku kuracji odtruwającej organizm. Należy w tym czasie pić dużo wody, by wspomóc usuwanie toksyn, ograniczyć podaż kalorii, zwłaszcza czerwonego mięsa, wybierając zamiast niego ryby, bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, jeść dużo owoców i warzyw dostarczających włókien i antyoksydantów (zwłaszcza karczochy, ponieważ zawarte w nich substancje doskonale wpływają na pracę pęcherzyka żółciowego

Dieta paleo, czyli moda na białko
Coraz większą popularnością zaczyna cieszyć  się dieta dieta paleolityczna dr Lorena’a Cordain’a. Jej „kariera” może być podobna do diety Dukana. Przede wszystkim ze względu na jej kontrowersyjność

Zasady diety paleo

Składa się ona z 3 poziomów:

I poziom - 3 posiłki otwarte

II poziom - 2 posiłki otwarte

III poziom - 1 posiłek otwarty

Posiłek otwarty, to dowolny posiłek na jaki masz akurat ochotę. Możesz go jednak stosować tylko asekuracyjnie w sytuacjach awaryjnych, kiedy jesteś poza domem z przyjaciółmi lub masz na coś wyjątkowy apetyt. Liczba posiłków otwartych przypadająca w danym tygodniu została pokazana powyżej.

Poziom I dla początkujących – wprowadzenie zasad paleo

Na tym poziomie zasady paleo stosujesz w co najmniej 85%. Możesz robić odstępstwa od diety, ale nie większe niż 15% ilości spożywanych posiłków. Ten poziom trwa od 2-4 tygodni.

Poziom II na utrzymanie masy ciała

Dietę paleo stosujesz w 90%. Masz mniej posiłków otwartych. Jeśli nie musisz się odchudzać nie musisz przechodzić do poziomu III. Zasady drugiego poziomu mogą być wg badacza stosowane całe życie.

Poziom III dla zaawansowanych – utrata kilogramów z paleo

Tutaj już praktycznie nie możesz pozwolić sobie na odstępstwa od diety. Mogą pojawić się one jedynie w sytuacji naprawdę awaryjnej. Możesz zmienić tylko 1 posiłek w tygodniu na inny niż mówią zasady paleo.

Produkty zalecane w paleo:

  • Wszystkie chude mięsa, ryby, owoce morza
  • Wszystkie warzywa i owoce nie zawierające skrobi

Produkty zakazane w paleo:

  • Zboża
  • Strączkowe
  • Nabiał
  • Sól
  • Drożdże
  • Cukry przetworzone
  • Ziemniaki
  • Tłuszcze dodatkowe

Zobacz też: 24-godzinna dieta owocowa

Dzięki wykorzystaniu dużej ilości warzyw i owoców, dieta ta zapewnia dużo błonnika. W diecie stosuje się wyłącznie chude mięso. Jedną z podstawowych wad tej diety jest brak w niej węglowodanów złożonych. Najwięcej kontrowersji wzbudza fakt zmiany proporcji poszczególnych składników pokarmowych, czyli zwiększenie zawartości białka i tłuszczy, a radykalne zmniejszenie ilości węglowodanów. Istnieje pogląd, że spożywanie białka w ilościach umiarkowanie podwyższonych niż w zalecanej normie nie jest szkodliwe dla zdrowia. Jednak znaczne zwiększenie jego ilości ponad przyjętą normę może być przyczyną poważnych chorób.

Zobacz: 6 trików, które ułatwiają odchudzanie

Temat miesiąca: Skuteczne sposoby na ból gardła