Lubisz lato? Uważaj, odwodnić możesz się łatwiej niż myślisz

Kawa, alkohol ani nawet gęste soki owocowe nie tylko nie służą w upały, ale nawet odwadniają organizm! Woda jest niezastąpiona. Ile powinniśmy jej pić? I jak?

Na zewnątrz słońce praży, więc nic dziwnego, że chce się pić. Pragnienie doskwiera nam częściej i intensywniej niż jeszcze kilka tygodni temu. Nie można go lekceważyć! Kiedy czujemy suchość w gardle, należy jak najszybciej sięgnąć po wodę. Warto pamiętać, że jest ona podstawowym składnikiem niezbędnym do życia, a nasz organizm nie potrafi jej samodzielnie wytworzyć. Musimy zatem mu jej dostarczać regularnie.

Zobacz: Udar, oparzenia, uczulenie na słońce – jak sobie z nimi radzić na urlopie?

Ile wody powinniśmy pić?

Kwestia tego, ile wody potrzebujemy dziennie, za każdym razem wzbudza dyskusje. Pewne jest, że nie może być jej ani za mało, ani za dużo, a ilość płynów w organizmie powinna pozostawać w równowadze. Warto wiedzieć, że dziennie wydalamy ok. 1500 ml wody wraz z moczem i ok. 100 ml z kałem. Z wydychanym powietrzem tracimy ok. 550 ml, a z potem ok. 600 ml. Jeśli chodzi o ostatnią wartość, to pewne jest to, że w gorące dni znacznie wzrasta. I to ona tak naprawdę o wszystkim decyduje.

Ponadto, szacując zapotrzebowanie, musimy wziąć pod uwagę takie czynniki jak wiek, choroby, aktywność fizyczna i stan fizjologiczny – kobiety w ciąży i karmiące piersią potrzebują więcej płynów. Większa ilość wody przyda się również tym, którzy wypoczywają w górach (wysokość nad poziomem morza ma znaczenie) i tam, gdzie powietrze jest mniej wilgotne.

Warto również zdawać sobie sprawę z tego, że dużą rolę w zapotrzebowaniu na wodę odgrywa nasza dieta. Jest ono tym większe, im więcej w niej sodu, białka, błonnika, a także kawy i alkoholu oraz im mniej w niej węglowodanów.

Czytaj też: Ekspert dla biegaczy - nawodnienie organizmu

Czym grozi odwodnienie?

Pierwszy niemy krzyk organizmu o wodę przejawia się w bólach głowy, zmęczeniu, rozdrażnieniu, spadku koncentracji. Jeśli go zignorujemy, może dojść do znacznego osłabienia, zaburzenia widzenia, zawrotów głowy czy nawet omdlenia. Czytelnymi znakami, że już najwyższa pora sięgnąć po coś do picia, powinna być dla nas suchość w ustach i zagęszczony ciemny mocz. Nie można zapominać, że w skrajnych przypadkach odwodnienie może prowadzić do śmierci.

Szczególną opieką w upalne dni trzeba otoczyć małe dzieci i osoby starsze. U nich do odwodnienia może dojść najszybciej. Warto wyrobić sobie nawyk picia wody i sięgać po nią nawet wtedy, gdy nie odczuwamy silnego pragnienia. Dotyczy to przede wszystkim seniorów, którzy bardzo często spożywają zdecydowanie zbyt małą ilość płynów.

Nic nie zastąpi wody

Niestety, nie wszystko, czego składnikiem jest woda, działa tak samo jak woda. Kawa, herbata, napoje alkoholowe, gęste soki owocowe działają odwadniająco. Nie warto również sięgać po słodzone napoje gazowane. Ich działanie może okazać się jeszcze bardziej zgubne.

Aby przełamać monotonię, można do wody dodać plasterek cytryny, ogórka, limonki, pomarańczy czy grejpfruta. Nie zaszkodzi też listek mięty czy bazylii. Dajmy pole do popisu własnej kreatywności! I – przede wszystkim – pijmy!

Czytaj też: Zdrowe sposoby na ochłodę ciała

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA