Łuska gryczana - bezcenna w zdrowej kuchni

Łuska gryczana - bezcenna w zdrowej kuchni
Wszyscy znamy i cenimy kaszę i mąkę gryczaną, które uzyskuje się z czystych ziaren gryki. Łuska gryczana, czyli łupinki tych ziaren, stanowiła przez długi czas odpad produkcyjny i była wyrzucana. Okazało się, że to duży błąd, bowiem łuska ta to prawdziwe bogactwo błonnika i składników mineralnych.

Gryka ceniona jest za przerabianą z jej nasion kaszę gryczaną, zawierającą skrobię, białko, tłuszcze, witaminy i minerały. W polskiej kuchni grykę wykorzystywano do wielu potraw, m.in. jako dodatek do drugiego dania, do blinów, jako nadzienie kaszanek czy jako farsz do pierogów. Zobacz: Kasza gryczana – dlaczego jest taka zdrowa

Niedoceniana łuska

Badania ekspertów żywieniowych wykazały, że łuska jest wartościowa dla naszego zdrowia. Bogata w błonnik, zawiera go ponad 80 g w 100 g produktu. Łuska gryczana to źródło składników mineralnych: potasu, cynku, fosforu, magnezu, cynku, miedzi i manganu. Zawiera witaminy z grupy B (tiaminę, ryboflawinę, niacynę, pirydoksynę), które biorą udział w przemianie białek, węglowodanów i tłuszczów oraz wielu procesach metabolicznych naszego organizmu.

Spożywanie łuski gryczanej ma szereg pozytywów. Oto niektóre z nich:

-  pomaga dbać o stan skóry;

- dzięki zawartości witaminy B korzystnie wpływa na osoby zestresowane, zapracowane, niespokojne;

- łuska odgrywa ogromną rolę w regulacji czynności przewodu pokarmowego. Skutecznie poprawia pracę jelit usuwając zaparcia i wzdęcia;

- sprzyja redukcji masy ciała;

- regularne spożywanie łuski reguluje ciśnienie tętnicze i poziom cholesterolu we krwi;

- dzięki zawartości flawonoidów (związków chemicznych działających przeciwzapalnie) łuska działa przeciwutleniająco i wzmacnia naczynia krwionośne;

- działa rozkurczowo, moczopędne, przeciwzapalne;

- idealny produkt dla osób dbających o linię i otyłych;

- obecność tanin w łuskach gryki uniemożliwia rozwój bakterii, pleśni i grzybni;

- nie zawiera białek glutenowych.

Jak stosować łuskę gryczaną?

Najprostszy sposób wykorzystania łuski gryczanej to użycie jej jako dodatek do porannego musli, jogurtu czy kefiru. Można także dodawać ją do sosów lub koktajli. Smaczna jest użyta do panierowana kotletów, sera lub warzyw – zamiast bułki tartej.

Zobacz: Kotlety bez mięsa [PRZEPISY]

Ewa Pol

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA