Magnez łagodzi stres

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Magnez jest jednym z podstawowych, niezbędnych do życia makroelementów. Jego brak powodować może zmęczenie, rozdrażnienie, a nawet przyczyniać się do stanów depresyjnych.

Spis treści

Prawidłowa ilość magnezu zawarta w organizmie wynosi 20-25 gramów, a jego stężenie w surowicy krwi powinno wynosić 1,4-2,1 mEq/l. Około 50 proc. znajduje się w układzie kostnym, 20-25 proc. w układzie mięśniowym, a reszta w pozostałych tkankach.

Zobacz też: 7 potraw bogatych w magnez

Magnez jest konieczny do prawidłowego przebiegu wielu procesów życiowych, które nieustannie zachodzą w żywych organizmach. Bierze udział w reakcjach wytwarzania związków wysokoenergetycznych magazynujących energię niezbędną do życia oraz w syntezie DNA. Reguluje pobudliwość układu nerwowego. Jego przemiana jest ściśle związana z przemianą wapnia. Magnez hamuje również uwalnianie z zakończeń nerwowych „hormonów stresu" – adrenaliny i noradrenaliny. Dlatego też niedobór magnezu sprzyja zwiększonej wrażliwości na stres. Z drugiej strony dłużej trwający stres wywołuje takie zmiany w przemianie materii organizmu, które wtórnie powodują lub nasilają niedobór tego pierwiastka. Niedobory magnezu są jednym z czynników prowadzących do skurczu tętnic wieńcowych i obwodowych, czego następstwem jest niedokrwienie mięśnia sercowego. Badania naukowe wykazały również, że niedobór magnezu może powodować zaburzenia rytmu serca.

Niedobór magnezu

Charakter współczesnego życia i odżywiania powodują, że u ludzi często występuje niedobór magnezu. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami:

  • niską zawartością magnezu w glebie, wynikającą ze stosowania nawozów sztucznych,
  • niską zawartością magnezu w wodzie,
  • spożywaniem żywności wysoce przetworzonej i pozbawionej magnezu w wyniku gotowania i konserwowania,
  • ograniczeniem wchłaniania magnezu przez niektóre składniki zawarte w pożywieniu (kwasy tłuszczowe, fosforany),
  • stosowaniem leków, które zmniejszają wchłanianie magnezu w jelitach (np. antybiotyki z grupy tetracyklin, leki uspokajające, doustne leki antykoncepcyjne),
  • zwiększonym wydalaniem magnezu wynikającym ze stosowania leków moczopędnych lub przeczyszczających.

Poza tym w niektórych sytuacjach występuje zwiększone zapotrzebowanie na magnez. Związane jest to z intensywnym wysiłkiem fizycznym i umysłowym, stresem, dojrzewaniem, ciążą i okresem karmienia piersią.

Dzienne zapotrzebowanie na magnez dla człowieka dorosłego wynosi około 300 mg. Warto pamiętać o profilaktycznym jego przyjmowaniu w stanach przemęczenia psychofizycznego i przewlekłego stresu, podczas nasilonej pracy umysłowej i fizycznej, wzmożonej pobudliwości psychoruchowej, zaburzeniach snu oraz w trakcie leczenia chorób układu krążenia. Preparaty magnezu warto zażywać również w profilaktyce i leczeniu osteoporozy, ponieważ pierwiastek ten jest niezbędny do właściwego wbudowywania się wapnia w tkankę kostną.

Skąd czepać magnez?

Dobrym i naturalnym źródłem magnezu jest woda mineralna, ale taka, która zawiera minimum 50 mg tego pierwiastka w litrze. W aptekach dostępne są również gotowe preparaty magnezu. Najskuteczniejsze są te, które zawierają również w swoim składzie witaminę B6, ponieważ zwiększa ona wchłanianie magnezu w jelitach od 20 do 40 proc. i zmniejsza jego utratę przez nerki. Poza tym witamina B6 umożliwia magazynowanie magnezu w komórkach, zwiększając w ten sposób jego zapasy.

Choć magnez wykazuje wielokierunkowe działania korzystne dla zdrowia, istnieją stany chorobowe, w których jego podawanie jest przeciwwskazane. Są to: ciężka niewydolność nerek, blok przedsionkowo-komorowy, miastenia.

Sporadycznie, jak po każdym innym leku, mogą wystąpić objawy uboczne dotyczące przewodu pokarmowego (są to: nudności, wymioty oraz luźne stolce). Ustępują najczęściej samoistnie po przerwaniu leczenia preparatem magnezu.

Czy wiesz, że: Magnez przyciąga witalność!

Zobacz też: Najlepsze produkty do zjedzenia, kiedy jesteś zestresowany