Magnez lek czy suplement diety? Wybieraj świadomie!

Polacy nadal nie wiedzą, czym się różni lek od suplementu diety, mimo że aż 72 proc. przyznaje się, że sięga po suplementy, a 48 proc. stosuje je regularnie. Przez niską świadomość wielu rodaków wybiera suplement zamiast magnez lek, przez co uzupełnianie niedoborów jest po prostu nieskuteczne.
magnez w codziennej diecie

Artykuł sponsorowany

Spis treści

Na polskim rynku dostępnych jest aż 139 suplementów diety i zaledwie 17 produktów leczniczych z magnezem (dane z rejestru produktów Głównego Inspektoratu Sanitarnego – Departament Żywności Prozdrowotnej). Tymczasem sięgnięcie po odpowiedni preparat ma spore znaczenie dla zdrowia i tylko wtedy przyniesie oczekiwane efekty. Po magnez sięgamy, kiedy odczuwamy objawy jego niedoboru takie jak ciągłe zmęczenie, problemy z koncentracją, drgające powieki czy skurcze w łydkach. Niekiedy niedobór może doprowadzić nawet do zaburzeń rytmu serca, dlatego ważne jest jego dostarczanie organizmowi – albo w postaci suplementów, albo żywności bogatej w niego, a w przypadku stwierdzonej przez lekarza hipomagnezemii przepisywany jest magnez lek.

Czym różni się lek od suplementu?

Zgodnie z polskim prawem każdy lek powinien być przebadany, zatwierdzony oraz dopuszczony do obrotu przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub przez Radę czy Komisję Europejską. Oznacza to, że produkt został przebadany i oceniony pod kątem bezpieczeństwa, jakości i skuteczności. Aby lek był lekiem, musi wykazywać właściwości lecznicze, to jest łagodzić objawy choroby, zapobiegać im lub wspomagać leczenie.

Sprawa z suplementami jest nieco inna, ponieważ nie podlegają one takim obostrzeniom jak produkty lecznicze. Doktor Tomasz Podgórski z Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu w rozmowie z PAP zaznaczył, że sięganie po suplementy rzadko bywa skuteczne, a może okazać się nawet niebezpieczne dla zdrowia. Wszystko przez brak kontroli nad nimi. „W takim preparacie może znaleźć się dosłownie wszystko, może również nie być samej substancji, która jest deklarowana przez producenta” – zaznaczył. Potwierdza to badanie laboratoryjne suplementów zlecone przez NIK, które wykazało, że wiele z nich nie ma cech deklarowanych, a – co najgorsze – zawierają nawet bakterie powodujące różne choroby.

Jeśli więc ktoś zdecyduje się na suplementację, powinien wybierać tylko te dostępne w aptece oraz zawierające kilka składników jak magnez z witaminą B6. W przypadku ostrego niedoboru zamiast niepewnego suplementu o wiele lepiej sprawdzi się lek z magnezem.

Kiedy i jaki magnez lek wybrać?

Lek z magnezem powinien być przyjmowany wyłącznie pod kontrolą lekarza i na jego polecenia. Polecany jest osobom, które cierpią na niedobór, a konkretnie hipomagnezemię, czyli zmniejszenie stężenia magnezu we krwi poniżej 0,65 mmol/l. Powodem takiego stanu rzeczy mogą być choroby ogólnoustrojowe lub stosowanie niektórych leków. Warto, aby w preparacie leczniczym oprócz dobrze przyswajalnych jonów magnezu, jakim są cytryniany i mleczany, znajdowały się tzw. wspomagacze, które zwiększają wchłanialność, dla magnezu będzie to witamina B6 zwiększająca jego absorpcję średnio o 20-40%.

O tym, jaki preparat magnezowy wybrać i czym kierować się przy wyborze, sprawdzisz na stronie: https://www.magneb6.pl/artykuly/lek-czy-suplement-diety

Reklama

Potrzebna jest edukacja Polaków

Większość Polaków, mimo zakrojonych kampanii społecznych i edukacyjnych, wciąż nie widzi różnicy pomiędzy suplementami a lekami. Sondaż Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research przeprowadzony w lutym 2017 roku wykazał, że po suplementy sięga 72 proc. Polaków, a 48 proc. stosuje je regularnie. Niepokojący jest fakt, że suplementy, mimo ostrzeżeń producentów, są często stosowane jako zastępnik zdrowej i zbilansowanej diety, ponieważ suplementacji najczęściej nie towarzyszy dostarczanie innych produktów bogatych w dany pierwiastek. Eksperci podkreślają, że suplementy są potrzebne w diecie, ale są tylko jej wzbogaceniem. Nigdy nie powinny zastąpić odpowiedniej diety. Są to produkty skierowane wyłącznie do osób zdrowych, ponieważ nie leczą chorób ani nie wykazują właściwości leczniczych. Zgodnie z Ustawą o bezpieczeństwie żywności i żywienia są środkami spożywczymi i ich zadaniem jest tylko uzupełnienie diety w składniki mineralne, a nie jej zastąpienie.

Doktor Sławomir Murawiec z Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, redaktor naczelny pisma „Psychiatria”, podczas zeszłorocznej debaty (grudzień 2017), której głównym tematem był układ krążenia i zależności pomiędzy prawidłowym odżywianiem, suplementacją a leczeniem, zwrócił uwagę, że wprawdzie Polacy coraz częściej wiedzą, jak się zdrowo odżywiać, jednocześnie mają spore problemy i opory ze zmianą złych nawyków żywieniowych. „Przyzwyczajamy się do pewnych sposobów odżywiania, a kiedy okaże się, że są one niekorzystne dla naszego zdrowia, potrzebujemy silnej motywacji, żeby je zmodyfikować” – stwierdził. To jest głównym powodem, dlaczego Polakom wygodniej jest sięgnąć po suplement, zamiast przyjrzeć się diecie i zastosować na przykład lek, który może pomóc przy konkretnym schorzeniu.

Profesor Iwona Wawer z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego zwróciła uwagę również na inne zagrożenie: kupowanie suplementów pod wpływem impulsu na skutek reklamy. „Wiedza o nich [suplementach – przyp.red.] nie może być jedynie czerpana z reklam i niedopuszczalne jest, żebyśmy kupowali suplementy tylko pod ich wpływem” – podkreśliła specjalistka w oświadczeniu przekazanym PAP. Ponadto specjalistka, która jest kierownikiem Zakładu Chemii Wydziału Farmaceutycznego WUM, zaznaczyła, że niepokojąca jest również rosnąca sprzedaż suplementów w Polsce – przed kilkoma laty nie przekraczała ona 1,5 mld zł rocznie, w 2016 r. zwiększyła się do 3,5 mld zł, a w 2017 – przekroczyła 4 mld zł.

Suplementacja magnezu jest potrzebna głównie osobom aktywnym fizycznie oraz osobom starszym. Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na magnez wynosi od 250 do 400 mg jonów, a najlepszym sposobem na dostarczenie go organizmowi jest zdrowa dieta. Przywołany wyżej dr Podgórski zaleca spożywanie produktów mlecznych jak jogurty i kefiry, orzechów ziemnych i kakao, a w razie konieczności – sięgnięcie po magnez jako lek, który zanim trafił do apteki musiał przejść rygorystyczne badania, zatem można być spokojnym o jego skład, bezpieczeństwo i skuteczność.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Źródła:

  • http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,414461,ekspert-preparaty-witaminowe-i-mineralne-rzadko-sa-skuteczne.html
  • http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,412903,eksperci-suplementy-diety-sa-potrzebne-zdrowe-odzywianie-nie-wystarczy.html
  • http://beszamel.se.pl/porady/magnez-lek-na-wspolczesnosc-jaka-role-pelni-w-organizmie-cenny-biopierwiastek-wideo,11479/
  • https://twojezdrowie.rmf24.pl/badz-fit/zdrowe-odzywianie/news-magnez-w-diecie-w-jakich-produktach-znajdziemy-go-najwiecej,nId,2434138
  • https://www.gif.gov.pl/pl/nadzor/sfalszowane-produkty-le/informacje-ogolne/bezpieczny-lek-bezpiecz/481,Bezpieczny-lek-bezpieczny-zakup.html
  • https://lifestyle.newseria.pl/komunikaty_pr/zdrowie/leki-i-suplementy-diety,b359530198

Reklama

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->