
Artykuł sponsorowany
Spis treści
A w kieszeni mamy siedzi mały pomocnik, który pozwala jej ogarniać całą rodzinę. W telefonie może mieć wszystko: książki kucharskie, które podpowiedzą jej, co ugotować małym niejadkom, elektroniczny dziennik, w którym sprawdzi plan lekcji, i który przypomni jej o zbliżającym się zebraniu klasowym.
Ma listy zakupów, filmiki z ćwiczeniami gimnastycznymi i motywujące audiobooki. W tym całym zabieganiu nowoczesna mama ma jeszcze jedno narzędzie, dzięki któremu może mieć pod kontrolą zdrowie swoje, swoich dzieci do 18 roku życia oraz bliskich, którzy ją do tego upoważnili – Internetowe Konto Pacjenta (IKP), bezpłatną aplikację Ministerstwa Zdrowia dostępną w serwisie pacjent.gov.pl.
Dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta mama może zarządzać sprawami zdrowotnymi całej rodziny przez 24 godziny na dobę i bez konieczności wychodzenia z domu. Jeśli to mama zgłosiła dziecko do ubezpieczenia społecznego za pośrednictwem pracodawcy, to konto dziecka jest podpięte do jej konta i wszystkie informacje dotyczące dziecka znajdzie w zakładce „Uprawnienia/Konta Twoich dzieci".
Internetowe Konto Pacjenta podpowiada mamie, kiedy jej dziecko ostatnio chorowało (historia wizyt w ramach NFZ) i jakie leki otrzymało (historia recept) oraz w jakiej dawce je podawać (informacja o dawkowaniu).
Przypomni jej o zaplanowanych wizytach w ramach NFZ, a gdy lekarz wystawi e-receptę, mama dostanie powiadomienie SMS-em lub e-mailem, a następnie wykupi kupi lekarstwa w aptece, podając czterocyfrowy kod e-recepty oraz numer PESEL. Może ten SMS lub e-mail przesłać np. tacie, jeżeli sama jest zbyt zajęta, by iść do apteki.
W telefonie mama ma dostęp także do e-skierowania, które lekarz wystawi jej lub dziecku. Aby zarejestrować e-skierowanie, też już nie musi biec osobiście do placówki medycznej – wystarczy zrobić to telefonicznie.
Dzięki IKP mam może:
- otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o przepisanych e-receptach i wystawionych e-skierowaniach, bez konieczności wizyty osobistej w placówce,
- zobaczyć i pobrać e-receptę i e-skierowanie wystawione przez lekarza, pielęgniarkę lub położną — zarówno po wizycie w przychodni, jak i po konsultacji online, czy telefonicznej — bez konieczności odbierania jej osobiście w przychodni,
- upoważnić bliską osobę do dostępu do swoich danych, załatwiania spraw w jej imieniu (np. do otrzymywania e-recepty, e-skierowania),
- wyrazić zgodę na określone świadczenia zdrowotne, np. inwazyjne zabiegi chirurgiczne,
- wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,
- udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę,
- złożyć wniosek o kartę Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).
Na IKP mama znajdzie informacje o:
- wynikach testów na COVID-19 oraz informację, czy skierowano ją na kwarantannę lub izolację domową. Informacja ta widoczna jest zaraz po tym, jak sanepid wpisze ją do systemu
- receptach wystawionych oraz zrealizowanych, a także o tych, które zostały zrealizowane częściowo,
- dawkowaniu leku, który przepisał lekarz,
- historii wizyt w przychodni/u lekarza,
- pomocy, jakiej jej udzielono w ramach NFZ, a także, ile NFZ zapłacił za świadczenia,
- wystawionych e-skierowaniach na badania lub do wybranego specjalisty oraz do sanatorium, wraz z informacją o stanie ich realizacji,
- e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich wystawionych w związku z chorobą i macierzyństwem,
- historii leczenia osoby bliskiej, która ją do tego upoważniła, a także dziecka do 18 roku życia (widoczne na koncie rodzica, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia społecznego),
- tym, kto i kiedy zgłosił ją do ubezpieczenia zdrowotnego, wysokości opłaconych składek czy dacie zarejestrowania ostatniej składki.
Nowoczesna mama jest spokojniejsza, od kiedy ma dostęp do Internetowego Konta Pacjenta, bo wreszcie w jednym miejscu ma zgromadzone wszystkie dotychczas rozproszone informacje dotyczące zdrowia całej rodziny.
A Ty? Czy też jesteś mamą 2.0?
Nie pamiętasz, kiedy ostatni raz byłaś w banku albo urzędzie, bo wszystko załatwiasz przez internet. Od dawna płacisz telefonem, nie zapominając o wszystkich kartach rabatowych zebranych w jednej aplikacji. Przez telefon robisz zakupy, kupujesz bilety na pociąg, do kina, wypożyczasz rower miejski, kiedy ucieknie ci tramwaj. W wielu dziedzinach życia jesteś już cyfrowa, ale czy tak samo jest w kwestii zdrowia?
Nie zwlekaj. Sprawdź sama, jak cyfrowy dostęp do informacji i usług medycznych ułatwi Ci życie, zwłaszcza teraz, kiedy cały świat zmaga się z utrudnieniami wywołanymi epidemią koronawirusa. Wejdź na pacjent.gov.pl i zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta.
Każdy z nas ma swoje IKP, wystarczy je aktywować
Wejdź na stronę pacjent.gov.pl i zaloguj się, używając do tego profilu zaufanego. Jeżeli nie masz profilu zaufanego, możesz założyć go przez internet (na stronie pz.gov.pl) lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej wybranych banków, albo osobiście w urzędzie np. Urzędzie Skarbowym czy oddziale ZUS/NFZ. Możesz też zalogować się przez bank PKO BP, jeśli masz konto internetowe iPKO lub Inteligo lub przez wybrany bank spółdzielczy.
Po wyświetleniu wiadomości „Korzystaj z funkcjonalności dostępnych na Internetowym Koncie Pacjenta!” wybierz opcję „Uzupełnij dane” i wpisz swój numer telefonu i adres e-mail, aby otrzymywać e-recepty i e-skierowania przez SMS i/lub e-mail.
No, to teraz już naprawdę masz wszystko pod kontrolą.
Oceń artykuł
(liczba ocen 0)
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!