Można uniknąć efektu jo-jo


 
Starszy niż rok
Jak uniknąć efekty jo-jo? My to wiemy i podpowiadamy

Najnowsze badania donoszą, iż przestrzeganie diety bogatej w białko i ubogiej w węglowodany może pomóc osobom z nadwagą uniknąć efektu jo – jo czyli – powrotu do poprzedniej wagi. Rozwiązanie, które przerwie błędne koło efektu jo – jo odkryli naukowcy z University of Copenhagen. Ich zdaniem dieta bogata w chude mięso, drób oraz fasolę, a także uboga w węglowodany skrobiowe jest najlepszym sposobem na zapobieganie przybraniu na wadze.

Zobacz: 6 trików, które ułatwiają odchudzanie

Dieta odchudzająca

Badacz Arne Astrup z University of Copenhagen jest pewien, że przy diecie bogatej w białka nie trzeba mówić ludziom, że powinni jeść mniej. Nie muszą się również koncentrować na kaloriach, a także na ilości spożytego jedzenia. W eksperymencie przeprowadzonym przez naukowców, uczestniczyły 773 osoby otyłe i z nadwagą. Pochodziły one z ośmiu europejskich krajów. Przez około 2 miesiące uczestnicy badań stracili średnio 24 funty (około 11 kilogramów) dzięki zastosowanej diecie.

Osoby biorące udział w badaniach stosowały różne typy diet, żeby przekonać się, która najlepiej zapobiega efektowi jo – jo. Cztery diety stanowiły kombinację dużej i małej zawartości białek i węglowodanów. Piąta zaś była dietą kontrolną, składającą się z umiarkowanej ilości białek, bez ograniczeń w spożywaniu węglowodanów.

Po blisko pół roku zaobserwowano efekt jo – jo tylko w grupie osób stosującej dietę o małej zawartości białka i dużej ilości węglowodanów. Naukowcy są zdania, że spożywanie białek może powodować zmiany metaboliczne, które sprawiają, że ludzie czują się bardziej nasyceni, niż gdyby jedli węglowodany lub tłuszcze.

Zobacz też: Zdrowe sposoby na odchudzanie – porady dietetyka.

Czytaj też: Motywacja do odchudzania. Zobacz, jak odchudzanie zmienia człowieka