Nakarm mózg przed maturą


 
Starszy niż rok
Wiedza, czerwona bielizna, długopis, życzenia szczęścia, a do tego dobrze odżywiony mózg – tego potrzeba abiturientom, aby maturę wspominać od października już z wymarzonej uczelni.

Intensywny wysiłek intelektualny przed jednym z najpoważniejszych egzaminów w życiu, czyli maturą, trzeba połączyć z odpowiednio skomponowaną dietą. Tylko wtedy mózg będzie przyswajał informacje najefektywniej, poprawi się zdolność koncentracji i zapamiętywania. Przygotowania do egzaminu zaczęły się oczywiście już dużo wcześniej, jednak na kilka tygodni przed decydującym starciem, poziom stresu i mobilizacji młodzieży osiąga swój punkt szczytowy.

Magnez zamiast batonika, miłorząb zamiast kawy

Odruchowo sięgamy po czekoladowe słodkości wtedy, gdy pozostajemy w napięciu i ogarnia nas stres. Intuicyjnie szukamy magnezu, który znajduje się w czekoladzie. Można jednak znaleźć zdrową alternatywę i zastąpić batona kawałkiem ciemnej, prawdziwej czekolady. Oprócz niej warto spożywać orzechy i kakao. Zawierają one dodatkowo żelazo, dzięki któremu mózg jest dotleniony. Potas także jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, a dostarczymy go wraz z pomidorami, chudym twarogiem, kakao.

Głównym źródłem energii, swoistym paliwem dla mózgu są węglowodany. Zadbajcie o dostarczenie ich złożonej odmiany, czyli składników o niskim indeksie glikemicznym zamiast cukrów prostych. Pozwala to zachować stały poziom glukozy we krwi, zapobiegając pojawieniu się uczucia zmęczenia i osłabienia koncentracji. Niskim wskaźnikiem glikemicznym cechują się makarony pełnoziarniste, ciemne pieczywo z mąki z pełnego przemiału, dziki ryż i otręby.

Witaminy z grupy B przekształcają węglowodany w energię i budują komórki nerwowe. Ich naturalnym źródłem są następujące produkty: wieprzowina, wołowina, wątroba, drób, jaja, mleko i jego przetwory, zielone warzywa liściaste, awokado, fasola, pełnoziarniste produkty, drożdże i orzechy.

Pij wodę!

Nie zapominajcie o wodzie! Zaleca się 6 – 8 szklanek dziennie. Nawet lekkie odwodnienie powoduje spadek ciśnienia, deficyt energii i kłopoty z koncentracją. Nie musicie pić tylko wody butelkowanej. W zalecaną ilość włączają się takie płyny jak herbata zielona, herbatki ziołowe, zupy, woda z cytryną, a także owoce i warzywa. Mocna kawa działa odwadniająco, a jej nadmierne ilości dodatkowo wprawiają nas w rozdrażnienie. Jedak jedna filiżanka wspaniale stymuluje mózg, więc jest wręcz zalecana.

Miłorząb japoński, zwany drzewem życia, znany jest ze swoich właściwości poprawiających koncentrację i usuwających zmęczenie. Herbata z miłorzębu to doskonała propozycja dla zmobilizowanych maturzystów!

I jedna z najważniejszych zasad – nie omijajcie śniadania! To najważniejszy posiłek w ciągu dnia i od jego jakości zależy, jak wiele energii będziesz w stanie wykrzesać z siebie aż do wieczora. Matura, to brzmi przerażająco. Jednak przy odpowiednim przygotowaniu intelektualnym, emocjonalnym jak i dietetycznym – szansa na sukces wzrasta!

Zobacz też: Dieta, która wzmacnia mózg