Napoje izotoniczne – czy są niezbędne?

Napoje izotoniczne dostępne są wszędzie, a liczba osób po nie sięgających wciąż rośnie. Zanim jednak skusimy się na ich zakup, warto uświadomić sobie, że izotoniki nie są przeznaczone dla każdego.

Jeśli nie uprawiamy sportu wyczynowo lub nie narzekamy na brak energii w pracy, popularne izotoniki niewiele nam pomogą – po pierwsze, przeznaczone są głównie dla sportowców, po drugie, absolutnie nie wolno ich mylić z równie popularnymi energetykami. Kiedy zatem powinniśmy sięgnąć po napój izotoniczny? Na pewno w warunkach wzmożonej aktywności fizycznej, czyli wówczas, gdy zależy nam na zwiększeniu wydolności i szybkiej regeneracji organizmu. W czasie wysiłku fizycznego dochodzi w organizmie do ubytków wody i (wydzielanych przez pot) elektrolitów. Właściwie przygotowany napój izotoniczny ma za zadanie uzupełnić te braki.

Zobacz: Energy drinki poważnym zagrożeniem dla zdrowia

Skład napojów izotonicznych

Dobrą przyswajalność napoju zapewnia ciśnienie osmotyczne, które odpowiada ciśnieniu w naszych płynach ustrojowych. Napoje izotoniczne uzupełniają także poziom składników mineralnych, takich jak wapń, magnez (odpowiadają za prawidłową funkcję układu nerwowego i mięśniowego), sód (umożliwia wchłanianie wody do wnętrza komórek, utrzymuje właściwą temperaturę ciała) czy potas (pełni rolę podobną do sodu, ponadto poprawia pracę serca). Bez tych pierwiastków w czasie wzmożonego wysiłku możemy czuć się osłabieni. W składzie typowego napoju izotonicznego znajdują się także węglowodany – zazwyczaj w postaci łatwo przyswajalnych cukrów, jak np. glukozy czy fruktozy.

Jednak wielość barw, smaków a także długa przydatność do spożycia oznaczają, że napoje są nierzadko sztucznie barwione, słodzone i konserwowane. Warto więc czytać umieszczone na nich etykiety, by świadomie wybierać możliwie naturalny skład – w końcu izotoniki różnią się między sobą. Dla osób, które wątpią w słuszność kupowania i spożywania gotowych napojów izotonicznych, polecamy domową recepturę w postaci np. mieszanki wody (najlepiej wysoko zmineralizowanej), soku z cytryny, odrobiny miodu i szczypty soli (opcjonalnie). To bez wątpienia tańszy i zdrowszy sposób na pobudzenie organizmu.

Jeśli trenujesz np. kolarstwo lub biegi długodystansowe, napoje izotoniczne uzupełnią niedobór soli mineralnych i nawodnią organizm (ze względu na wspomniane wyżej odpowiednie ciśnienie osmotyczne zrobią to wyjątkowo szybko). Jeśli wysiłek fizyczny nie jest aż tak obciążający, stosowanie „wspomagaczy” nie jest konieczne. Badania przeprowadzone w 2007 r. przez naukowców z University of Queensland w Australii dowiodły, że izotoniki wchłaniają się niemal z identyczną prędkością co woda! Dlatego zaleca się, by napoje izotoniczne stosować przy treningu bardzo intensywnym, gdy niezbędne staje się uzupełnienie niedoboru energetycznego. W pozostałych przypadkach możemy zostać przy prostszych rozwiązaniach. Pamiętajmy wówczas, że aby odpowiednio nawodnić organizm, nie wolno gasić pragnienie zbyt dużą ilością płynu. Należy pić mało i stosunkowo często – także wtedy, gdy wydaje nam się, że nie mamy na to ochoty.

Czytaj: Napoje energetyzujące – pić czy nie pić?

Gdzie kupić?

Napoje izotoniczne są ogólnodostępne – można je kupić zarówno w sklepie z odżywkami dla sportowców, jak i sklepie spożywczym. Jednak o spożywaniu izotoników nie powinna decydować łatwość w ich nabyciu, a zdrowy rozsądek. Napoje izotoniczne nie są zalecane dzieciom, osobom mającym problem z nerkami, a także kobietom w ciąży i karmiącym. Nie jest też do końca pewne, czy są nam w rzeczywistości niezbędne. W wątpliwość działanie napojów izotonicznych poddali m.in. naukowcy z North Carolina Research Campus w amerykańskim Kannapolis. Najnowsze badanie przeprowadzone na grupie trenujących rowerzystów wykazało, że większe korzyści niż spożywanie izotoników przynosi sportowcom owocowa przekąska w postaci… banana.

Czytaj też: Soki, nektary, napoje - co wybrać?

Zobacz też: Pijesz kawę? Nie zachorujesz na raka.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA