Nasiona chia - właściwości szałwii hiszpańskiej


 
Nasiona chia mają niesamowity wpływ na ludzki organizm. Tym niewielkim ziarnom szałwii hiszpańskiej przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe, opóźniające starzenie się komórek czy odchudzające. Zawarte w nich składniki wspomagają również pracę serca. Nic dziwnego, że ogromną popularność zyskują ostatnio przepisy kulinarne, w których wykorzystuje się te ziarna, na przykład przygotowując pudding z nasion chia.

Nasiona chia

Szałwia hiszpańska wywodzi się z Ameryki Południowej i Środkowej. Uprawia się ją w Argentynie, Gwatemali, Boliwii, Meksyku czy Ekwadorze. O jej zaletach i zbawiennym wpływie na zdrowie wiedzieli już wieki temu Aztekowie i Majowie.

Najcenniejszą częścią szałwii hiszpańskiej są jej nasiona. Ziarna chia są malutkie, bo mają średnicę około 1 mm i owalny kształt. Przeważnie są one ciemne - koloru brązowego lub wręcz czarnego, ale wśród nich spotkać można białe czy jasno-rudawe nasionka. 100 gram tych ziaren to niemało, bo aż ok. 485 kcal. Składa się na to 16,5 g białka, 31 g tłuszczów, 42 g węglowodanów oraz 34,5 g błonnika. Dzienne spożycie tych nasion nie powinno przekroczyć 15 g.

Dowiedz się: Jak jeść nasiona chia

Nasiona chia - właściwości

Nasiona chia mają liczne właściwości, a to za sprawą bogactwa znajdujących się w nich witamin, minerałów i antyoksydantów. Ich dobroczynny wpływ wynika m.in. z obecności kwasów tłuszczowych: omega-3 (18g w 100 g) i omega-6 (6g w 100g). To kilka razy więcej niż w cenionym właśnie za kwasy tłuszczowe łososiu, które mają właściwości antynowotworowe, spowalniające procesy starzenia się komórek czy zmniejszające ryzyko wystąpienia zawału serca. A to dopiero początek o wielkiej mocy tych malutkich ziaren z szałwii hiszpańskiej.

Nasiona chia - odchudzanie

Ziarna szałwii mają aż dwa razy więcej błonnika niż otręby, dlatego szczególnie polecane są osobom dbającym o zgrabną sylwetkę. Nasiona pęcznieją w brzuchu, a w połączeniu z obecnością błonnika sprawiają, że uczucie sytości pozostaje po zjedzeniu posiłku na znacznie dłużej. Ponadto obecność leptyny w tych ziarnach dodaje nam energii.

Szałwia hiszpańskie – inne właściwości

W szałwii hiszpańskiej znajdziemy także witaminę B, magnez, bardzo dużo wapnia, potas, selen oraz żelazo. Dzięki temu na pokaźnej liście właściwości szałwii hiszpańskiej można znaleźć także:

  • lepszą pracę mózgu, a co za tym idzie koncentrację i nastrój,
  • lepszą przemianę materii,
  • oczyszczanie organizmu z toksyn,
  • lepszą kondycja włosów, skóry i paznokci,
  • poprawę poziomu witamin i składników mineralnych w organizmie,
  • mniejsze ryzyko osteoporozy,
  • obniżenie poziomu złego cholesterolu.

Czytaj więcej: Bazylia pospolita – właściwości lecznicze i zastosowanie

Nasiona chia - zastosowanie

Ziarna szałwii znalazły swoje zastosowanie w różnych dietach. W ostatnim czasie na popularności zyskuje dieta aztecka, która ma pomóc w utrzymywaniu prawidłowej masy ciała oraz mającego wpływ na apetyt i wagę poziomu cukru we krwi. Jej głównym składnikiem są właśnie ziaren chia. Menu uzupełniają m.in.:

Nasiona chia - przepisy

Dobroczynne właściwości tych ziaren można wykorzystywać w prosty sposób, dosypując je do twarożku czy musli. Coraz popularniejszy staje się także pudding z nasion chia. W internecie i prasie znaleźć można wiele przepisów na tego typu naturalny deser, ale do jego wykonania wystarczą składniki, które znaleźć można w niemal każdym domu (miód, mleko krowie, cynamon, owoce) oraz odrobina kreatywności.

W sklepach, nie tylko ze zdrową żywnością, znaleźć można coraz większą liczbę produktów z dodatkiem ziarenek chia. Są to chleby czy wspomniane powyżej musli, a także koktajle i batony.