Nasiona chia - właściwości szałwii hiszpańskiej

nasiona chia

 

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Nasiona chia mają niesamowity wpływ na ludzki organizm. Tym niewielkim ziarnom szałwii hiszpańskiej przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe, opóźniające starzenie się komórek czy odchudzające. Zawarte w nich składniki wspomagają również pracę serca. Nic dziwnego, że ogromną popularność zyskują ostatnio przepisy kulinarne, w których wykorzystuje się te ziarna, na przykład przygotowując pudding z nasion chia.

Nasiona chia

Szałwia hiszpańska wywodzi się z Ameryki Południowej i Środkowej. Uprawia się ją w Argentynie, Gwatemali, Boliwii, Meksyku czy Ekwadorze. O jej zaletach i zbawiennym wpływie na zdrowie wiedzieli już wieki temu Aztekowie i Majowie.

Najcenniejszą częścią szałwii hiszpańskiej są jej nasiona. Ziarna chia są malutkie, bo mają średnicę około 1 mm i owalny kształt. Przeważnie są one ciemne - koloru brązowego lub wręcz czarnego, ale wśród nich spotkać można białe czy jasno-rudawe nasionka. 100 gram tych ziaren to niemało, bo aż ok. 485 kcal. Składa się na to 16,5 g białka, 31 g tłuszczów, 42 g węglowodanów oraz 34,5 g błonnika. Dzienne spożycie tych nasion nie powinno przekroczyć 15 g.

Dowiedz się: Jak jeść nasiona chia

Nasiona chia - właściwości

Nasiona chia mają liczne właściwości, a to za sprawą bogactwa znajdujących się w nich witamin, minerałów i antyoksydantów. Ich dobroczynny wpływ wynika m.in. z obecności kwasów tłuszczowych: omega-3 (18g w 100 g) i omega-6 (6g w 100g). To kilka razy więcej niż w cenionym właśnie za kwasy tłuszczowe łososiu, które mają właściwości antynowotworowe, spowalniające procesy starzenia się komórek czy zmniejszające ryzyko wystąpienia zawału serca. A to dopiero początek o wielkiej mocy tych malutkich ziaren z szałwii hiszpańskiej.

Nasiona chia - odchudzanie

Ziarna szałwii mają aż dwa razy więcej błonnika niż otręby, dlatego szczególnie polecane są osobom dbającym o zgrabną sylwetkę. Nasiona pęcznieją w brzuchu, a w połączeniu z obecnością błonnika sprawiają, że uczucie sytości pozostaje po zjedzeniu posiłku na znacznie dłużej. Ponadto obecność leptyny w tych ziarnach dodaje nam energii.

Szałwia hiszpańskie – inne właściwości

W szałwii hiszpańskiej znajdziemy także witaminę B, magnez, bardzo dużo wapnia, potas, selen oraz żelazo. Dzięki temu na pokaźnej liście właściwości szałwii hiszpańskiej można znaleźć także:

  • lepszą pracę mózgu, a co za tym idzie koncentrację i nastrój,
  • lepszą przemianę materii,
  • oczyszczanie organizmu z toksyn,
  • lepszą kondycja włosów, skóry i paznokci,
  • poprawę poziomu witamin i składników mineralnych w organizmie,
  • mniejsze ryzyko osteoporozy,
  • obniżenie poziomu złego cholesterolu.

Czytaj więcej: Bazylia pospolita – właściwości lecznicze i zastosowanie

Nasiona chia - zastosowanie

Ziarna szałwii znalazły swoje zastosowanie w różnych dietach. W ostatnim czasie na popularności zyskuje dieta aztecka, która ma pomóc w utrzymywaniu prawidłowej masy ciała oraz mającego wpływ na apetyt i wagę poziomu cukru we krwi. Jej głównym składnikiem są właśnie ziaren chia. Menu uzupełniają m.in.:

Nasiona chia - przepisy

Dobroczynne właściwości tych ziaren można wykorzystywać w prosty sposób, dosypując je do twarożku czy musli. Coraz popularniejszy staje się także pudding z nasion chia. W internecie i prasie znaleźć można wiele przepisów na tego typu naturalny deser, ale do jego wykonania wystarczą składniki, które znaleźć można w niemal każdym domu (miód, mleko krowie, cynamon, owoce) oraz odrobina kreatywności.

W sklepach, nie tylko ze zdrową żywnością, znaleźć można coraz większą liczbę produktów z dodatkiem ziarenek chia. Są to chleby czy wspomniane powyżej musli, a także koktajle i batony.