Naturalne sposoby na poprawienie koncentracji

Utrzymywanie naszego umysłu na najwyższych obrotach to często konieczność współczesnych czasów i szybkiego tempa funkcjonowania. Niekiedy jest to spore wyzwanie, zwłaszcza, że czasem potrzebujemy po prostu „wyłączyć” mózg na chwilę. Na szczęście istnieje wiele możliwości na to, by w sytuacjach kryzysowych pobudzić się do wytężonej pracy umysłowej. Warto zadbać o to, by sięgać po mało inwazyjne sposoby i naturalne środki. Takie, które nie obciążą nas niepożądanymi efektami ubocznymi.
koncentracja

Wiele jest w życiu takich momentów, kiedy potrzebujemy maksymalnego skupienia na określonym zadaniu lub takich, gdy nasza koncentracja zostaje zaburzona za sprawą czynników zewnętrznych albo nieustannym wędrowaniu myślami gdzieś daleko. Utrzymanie prawidłowej koncentracji na wykonywanej, często żmudnej, czynności, to kluczowa sprawa także przy okazji wielu sportowych aktywności, które na pierwszy rzut oka wydawać się mogą mniej wymagające, przynajmniej pod względem fizycznym.

Wzmożony wysiłek umysłowy również potrafi dać się we znaki naszemu organizmowi, a negatywne efekty uboczne zaniedbania w tym aspekcie odczuć mogą wszelakiej maści gracze różnych dyscyplin e-sportowych, mistrzowie szachowi czy profesjonalni zawodnicy pokera, gdzie, zwłaszcza w dużych turniejach na żywo, intensywność rozgrywki wpływa na nasze samopoczucie daleko bardziej niż nam się to wydaje. Nie mówiąc już o tym, że do osiągnięcia końcowego sukcesu niezbędna jest umiejętność niesamowitego skupienia przez naprawdę spory okres czasu. Bez względu na to czy zachowanie odpowiedniego poziomu koncentracji jest nam potrzebne przy podobnych okazjach, w życiu profesjonalnym lub towarzyskim, podczas wykonywania ważnych czynności lub na co dzień, warto pamiętać o kilku ważnych zasadach ogólnych.

Najtrudniejszą rzeczą do osiągnięcia, ale też dającą najlepsze efekty w dłuższej perspektywie, jest profilaktyczne dbanie o odpowiednie funkcjonowanie organizmu pod względem fizycznym i umysłowym, czyli po prostu prowadzenie zdrowego trybu życia. Mowa tutaj przede wszystkim o prawidłowym odżywianiu się, spożywaniu odpowiedniej ilości witamin i związków odżywczych, przy jednoczesnym wystrzeganiu się szkodliwych rzeczy. Wśród dobrych dla nas pokarmów są też takie, które w szczególnie pozytywny sposób wpływają na rozwój mózgu i pomagają łatwiej zachowywać koncentrację. Zaliczają się do nich między innymi wszelkiego rodzaju liściaste, zielone warzywa, potrawy bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, owoce jagodowe, orzechy, olej kokosowy, czy też niektóre zioła i przyprawy jak rozmaryn i kurkuma. Warto też wyeliminować z diety rafinowany cukier.

Nienajgorszym pomysłem, z którym jednak nie wolno przesadzać, są także odpowiednie specyfiki (suplementy diety) wspomagające koncentrację. Oczywiście należy sięgać wyłącznie po te na bazie naturalnych substancji, zwłaszcza ziół. Wśród skarbów natury znajdziemy wiele takich, które poprawiają jakość i wydajność pracy naszego mózgu w ogóle. Będą to np. obcobrzmiące lub egzotyczne Bacopa, miłorząb japoński czy Gotu Kola, ale także bardziej swojskie propozycje, jak: natka pietruszki, melisa lekarska czy świetlik. Jeśli jednak okoliczności zmuszają nas do sięgnięcia po doraźne środki, trzeba mimo wszystko pamiętać o umiarze. W szczególności chodzi o produkty zawierające kofeinę, będącą najpopularniejszą substancją stosowaną na co dzień.

Podczas długotrwałego stosowania kofeiny, być może warto zastanowić się nad zmianą kawy na herbatę (najlepiej zieloną), albo szeroko rozpowszechnioną w Ameryce Południowej yerba matę, która w inny sposób rozprowadza kofeinę po organizmie (utrzymuje stabilny poziom), a dodatkowo posiada wiele cennych substancji odżywczych. Wreszcie, nie można zapominać o przerwie, o tak zwanym ‘odstresowaniu się’, po to, by na chwilę oderwać się od trudów codziennego życia i natłoku myśli, dając sobie tym samym czas na zrestartowanie umysłu. Być może nie brzmi to nadzwyczaj spektakularnie, ale efekty mogą być nieocenione. Pozytywne efekty daje zwłaszcza medytacja, chociażby te kilka minut w ciągu dnia.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->