Nawadniaj się!

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Wodę powinni pić wszyscy i to nie tylko, by ugasić pragnienie. Choć nie dostarcza kalorii, jest odpowiedzialna za transport substancji odżywczych do wszystkich komórek organizmu, umożliwia prawidłowy przebieg procesów trawienia, usuwa zbędne produkty przemiany materii. Poza tym reguluje temperaturę ciała, nawilża błony śluzowe, stawy i gałki oczne.

Możemy wybierać spośród trzech rodzajów wód butelkowanych:

  • mineralnych - z głębokich złóż podziemnych, o tym samym składzie chemicznym,
  • źródlanych - z płytszych źródeł, o zmiennym składzie minerałów, bogate w sole wapnia i magnezu
  • stołowych - sztucznie mineralizowana

Najchętniej wybieramy te pierwsze, a ponad 70% z nas kupuje wodę niegazowaną. Co prawda pragnienie skuteczniej gasi gazowana, pomaga też przy niestrawności, jednak nie powinni jej pić cierpiący na schorzenia układu krążenia i górnego odcinka przewodu pokarmowego. Najbardziej szkodzi im bowiem znajdujący się w niej CO2, bo podnosi ciśnienie tętnicze. Może powodować drętwienie palców rąk i ucisk w klatce piersiowej, a także wzdęcia i nadmierne wydzielanie soków żołądkowych. Jeżeli ktoś się odchudza powinien pić wodę niegazowaną. 

A co z innymi napojami?

Pijemy coraz więcej kolorowych, słodzonych napojów gazowanych. Tymczasem ich nadmiar powoduje wzdęcia, a cukier w nich zawarty sprzyja rozwojowi próchnicy i otyłości. Napoje tego typu zawierają sztuczne barwniki, konserwanty i substancje, które nie są wskazane zwłaszcza dla chorych na cukrzycę czy schorzenia układu pokarmowego (zespół drażliwego jelita, wrzody itp.). Nie ugasimy nimi skutecznie pragnienia, ponieważ słodycz napoju będzie potęgowała jeszcze bardziej potrzebę picia. Dodatkowo, napoje typu cola, zawierają jako substancję konserwującą kwas fosforanowy. Zbyt duża ilość tego składnika w diecie jest niebezpieczna, gdyż blokuje przyswajanie wapnia w przewodzie pokarmowym.

Napoje energetyzujące i izotoniczne

Coraz popularniejsze stają się napoje energetyzujące i izotoniczne. Piją je osoby regularnie uprawiające sport, prowadzące aktywny tryb życia, a także pracujące ciężko fizycznie. Napoje energetyzujące dodają energii i poprawiają koncentrację, izotoniczne natomiast uzupełniają witaminy i składniki mineralne, które tracimy pocąc się. Ale wiele z tych napojów zawiera kofeinę, cukier, słodziki, dwutlenek węgla, a także konserwanty, sztuczne barwniki i aromaty. Lepiej więc nie pić ich zbyt często. Może wystarczy zastąpić je wodą, zjeść kawałek gorzkiej czekolady lub odpocząć. 
 

Wody, zarówno mineralne i źródlane to jedyna z grup napojów, która możemy pić zgodnie z pragnieniem i bez większych ograniczeń.

Do wody można dodawać: cytrynę, pomarańczę, miętę, odrobinę ulubionego zagęszczonego soku. W sezonie letnim, dobrym pomysłem nie tylko na smaczny napój, ale i skuteczne orzeźwienie, będzie zamrożenie przetartych na mus owoców sezonowych: truskawek, malin, moreli itd.  Na rynku co prawda pojawiły się różne wody smakowe, ale w zalecanej dziennej 1,5 litrowej dawce jest przeciętnie od 150 do 400 kcal i są to same cukry proste.

Poza wodą mineralną należy pić soki owocowe i warzywne. To nie tylko smaczne napoje, ale i źródło witamin i składników odżywczych (najwartościowsze są z miąższem owoców). Większość soków zawiera witaminy (zazwyczaj C, A i E) oraz błonnik poprawiający pracę przewodu pokarmowego i obniżający poziom cholesterolu. Soki marchwiowe i marchwiowo-owocowe są ponadto dobrym źródłem beta-karotenu (czyli prowitaminy A). Najwięcej błonnika oraz witamin mają jednak soki wyciskane ze świeżych owoców.  

Skutki niedoboru

Jak już nam wiadomo woda jest niezbędnym elementem życia. Co się  dzieje, jeżeli ograniczymy podaż płynów? W pierwszej kolejności pojawi się odwodnienie wewnątrzkomórkowe, którego objawami są: pragnienie, upośledzenie wydalania śliny i wysychanie jamy ustnej, rozdrażnienie, bezsenność, zaczerwienienie skóry, utrata apetytu, osłabienie sił fizycznych oraz zaburzenia koordynacji ruchów. Zmniejszeniu ulega również ilość moczu oraz wydalanie np. mocznika i kreatyniny, które przyczyniają się do zatrucia organizmu. Jeżeli zbyt mało pijemy, to również zmniejsza się ilość wydalanego potu, co może przyczynić się do przegrzania organizmu. Kamica nerkowa jest także konsekwencją długotrwałego odwodnienia organizmu.

Kiedy i jak pić?

Oprócz właściwej jakości i ilości wypijanych płynów bardzo ważny jest sposób, w jaki zaspokajamy pragnienie. Oto kilka praktycznych wskazówek:

  • Przed południem, powinniśmy wypić 1 litr soku warzywno-owocowego, żeby organizm otrzymał  odpowiednią dawkę witamin i błonnika.
  • Po południu i wieczorem pijemy już tylko wodę mineralną, która ma działanie oczyszczające i uzupełnia stracone w ciągu dnia płyny.
  • Wodę należy pić w równych porcjach, rozłożonych na cały dzień. Najlepiej pół godziny po jedzeniu.
  • Wypicie jednorazowe dużej ilości wody spowoduje, że jeszcze większa ilość zostanie szybko wydalona z moczem
  • Aby skutecznie ugasić pragnienie, latem warto sięgać po lekko schłodzoną ale nie lodowatą wodę; dobrze orzeźwia woda lekko gazowana z dodatkiem mięty i cytryny.
  • Napoje słodzone gazowane i te bez dwutlenku węgla, to źródło cukru i dodatków spożywczych, a nie sposób na ugaszenie pragnienia.

Temat miesiąca: Skuteczne sposoby na ból gardła