Nawodnienie organizmu w zimie


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Zima nie jest czasem, kiedy możemy zrezygnować z picia wody. Uodporni, doda energii, nie pozwoli przytyć. Same korzyści.

W upały po butelkę wody sięgamy w sposób odruchowy, a co z zimą? Kiedy temperatura spada poniżej kreski, myślimy raczej o parującej herbacie z miodem, kakao czy grzańcu z goździkami. Woda jest jednak potrzebna w ilości nie mniejszej niż podczas lata.

Powietrze w pomieszczeniach jest suche od odgrzewania, a my czujemy się często rozdrażnieni, skóra się łuszczy, pękają naczynka i łatwo imają się nas różne infekcje – właśnie wtedy szczególnie wzrasta zapotrzebowanie na wodę. Czytaj też: Woda mineralna – pij na zdrowie! Ale jaką?

Jaka ilość dziennie?

Zarówno latem, jak i zimą organizm potrzebuje nawadniania od wewnątrz. Dzięki wodzie poziom metabolizmu utrzymuje się na odpowiednim poziomie, a taka jej właściwość jest szczególnie cenna w chłodne miesiące, kiedy mamy tendencję do przekraczania zalecanej ilości kalorii. Picie szklanki wody niskozmineralizowanej średnio co 3 godziny małymi łykami, pomaga nie przytyć na wadze i wiosną lekką ręką pozbyć się grubych swetrów. Poza kwestią utrzymania wagi, do picia 1,5 – 2 litrów płynów dziennie powinien nas przekonać fakt, że po prostu jest to dla organizmu potrzebne, niezależnie od pory roku.

Zacznijmy liczyć ilość szklanek wody, które wypijamy w ciągu dnia. Optymalnie powinno być to 8 szklanek, oprócz herbaty, kawy i alkoholu, jak podkreśla prof. dr hab. n. med. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska z Rady Promocji Zdrowego Żywienia Człowieka ( za: www.puellanova.pl) Taka ilość daje imponujące korzyści:

- Ochrona serca przed zawałem. Ryzyko wystąpienia zmniejsza się o ok 40 – 50 %: woda rozrzedza krew, nie doprowadzając do zakrzepów.
- Chroni przed rakiem pęcherza i jelita grubego. Ryzyko zachorowania na nowotwór maleje nawet o połowę.
- Zapobiega kamieniom nerkowym. Dzięki częstszym wizytom w toalecie, nie dochodzi do blokady kamienia w nerce czy moczowodzie.
- Ochrona przed udarem, poprzez zmniejszenie krzepliwości krwi.
- Uodparnia, dodaje energii.

Zobacz też: Woda alkaliczna - zasadowa. Poznaj jej właściwości zdrowotne

Polacy w rankingowym tyle

Polacy piją za mało naturalnej wody butelkowanej – w naszym kraju spożywamy ok. 65 litrów, podczas gdy statystyczny Europejczyk wypija około 106 litrów, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Krajową Izbę Gospodarczą „Przemysł Rozlewniczy”. Sięgamy po wodę dopiero, gdy odczuwamy pragnienie. Suchość w ustach, ból głowy są sygnałami, że zaniedbaliśmy kwestię dostarczania organizmowi odpowiedniej ilości płynów.

Poznaj: 6 powodów, dla których warto pić wodę z sokiem cytrynowym