Nie garb się! Czyli jak zadbać o prawidłową postawę


 
Starszy niż rok
Postawa ciała mówi wiele o naszym charakterze. Potrafi odzwierciedlić wiele emocji oraz aktualny stan zdrowia.

Prawidłowa postawa sylwetki charakteryzuje się wyprostowaniem, ściągniętymi do tyłu barkach, wciągniętych brzuchem i piersią wypartą ku przodowi. Niestety taki widok w ostatnich czasach jest rzadkością. Dlatego, aby nasz kręgosłup prawidłowo się formułował należy zacząć o niego dbać jak najwcześniej.

Profilaktyka od najmłodszych lat

Już od przedszkola dzieci zmagają się z wadą postawy. Ich młode niedojrzałe kości muszą dźwigać ciężkie tornistry. Problem polega na tym, ze nieprawidłowości postawy u dzieci są zauważane, dopiero, gdy są już dobrze widoczne. Czyli zdecydowanie za późno.

Gdy dziecko siedząc przy szkolnym biurku podwija prawą nogę umieszczając ją pod prawy pośladek, to już jest to znak że podświadomie próbuje wyrównać prawą część miednicy. Zlekceważone sygnały ciała powodują pogłębianie wad postawy, które stanowią ważny problem społeczny. W ramach profilaktyki powstało wiele akcji mających na celu odchudzić szkolne plecaki i wspomóc prawidłowy rozwój ich kości.

Czytaj też: Postaw na postawę dziecka

Trudny okres dojrzewania – również dla kręgosłupa

Wiele nastolatek zaczyna przyjmować postawę garbiącą w okresie dojrzewania podczas wzrostu ich biustu. Chłopcy z kolei w tym okresie doświadczają intensywnego wzrost w krótkim czasie, który nie zawsze współgra z ich prawidłową postawą. Dlatego najlepiej przy każdej nadarzającej się okazji należy im przypominać o nieestetycznym garbie. Im częściej uwaga będzie zwracana tym szybciej nowe nawykli wejdą w krew.

Wady postawy po porodzie

Niektóre kobiety po porodzie zmieniają swoją postawę ciała z odchylonej ku tyłowi na pochyloną w przód. Dzieje się tak dlatego, ponieważ w okresie połogu kobieta odczuwa zmiany dotyczące obciążonego kręgosłupa.

Takie zjawisko jest spowodowane najczęściej pustką w jamie brzusznej po narodzonym dziecku i pojawieniem się obfitego pokarmu w piersiach. Czasem zgarbiona postawa jest także efektem strachu przed pęknięciem szwów jeśli poród był przeprowadzony przez cesarskie cięcie.

Wymuszona pozycja ciała w prac

Niebezpieczny dla kręgosłupa jest także siedzący lub stojący tryb pracy. Zwłaszcza wielogodzinne pochylenie nad komputerem lub taśmie fabrycznej. Chociaż szkolenie BHP informuje jak zapobiec nieprawidłowej pozycji ciała podczas pracy, to jednak wiele ludzi bagatelizuje te wskazówki. Efektem czego są narastające bóle pleców , które w późniejszym etapie przeradzają się w wiele schorzeń układu kostnego.

Nie garb się

Takie hasło wywołuje w nas poczucie wyprostowanie, jednak tylko na chwile, gdyż przyzwyczajenia są znacznie silniejsze. Dopóki człowiek jest młody, silny i zdrowy to nie myślimy o poważnych problemach zdrowotnych związanych z chorym i wysłużonym kręgosłupem. Bo skoro dziś nas nic nie boli, to dlaczego miało by boleć za parę lat. Często jest to czas na tyle odległy, że nie przejmujemy się jego konsekwencjami.

A może warto zatrzymać się na chwilę. Spojrzeć na naszych starszych zapracowanych znajomych i uczyć się na ich błędach, zamiast na swoich własnych.

Zobacz: Praca przy komputerze - postrach dla kręgosłupa