Nie lekceważ kłopotów ze snem

Starszy niż rok
Jeśli rano wstaliśmy z łóżka wypoczęci i zrelaksowani, a sił i energii starczyło nam do końca dnia, to znaczy, że spaliśmy wystarczającą ilość czasu. Jednak gdy po wstaniu od razu jesteśmy rozdrażnieni, mamy problemy z koncentracją i przysypiamy w ciągu dnia, to nie ma wątpliwości - nasz organizm cierpi na niedobór snu.

Przejściowe kłopoty ze snem miewa każdy z nas. I zwykle wiemy skąd się wzięły. Nie możemy zasnąć bo mieliśmy ciężki, stresujący dzień w pracy. Zjedliśmy zbyt późną i zbyt obfitą kolację czy trochę przesadziliśmy z alkoholem. Albo budzimy się co godzinę w nocy, bo następnego dnia wyruszamy w długą podróż, a może mamy do zdania ważny egzamin. Problemy te są zazwyczaj krótkotrwałe i, jeśli prowadzimy normalny tryb życia, nie pozostawiają uszczerbków na naszym zdrowiu. 


Coś trwale zakłóca sen


Gorzej jednak, gdy permanentnie, pomimo braku wyraźnych przyczyn, nie możemy wieczorem zasnąć lub budzimy się zbyt wcześnie rano, albo też, pomimo wystarczającej liczby godzin snu, nadal czujemy się niewyspani. Wtedy trzeba zastanowić się, czy popełniamy jakieś błędy, którym sami jesteśmy w stanie zaradzić, czy może przyczynami są choroby i trzeba skorzystać z pomocy lekarza.

Czytaj też: Co się dzieje w naszym mózgu podczas snu?


Zadbaj o jakość swojego snu


Nawet człowiek zdrowy, aby dobrze się wyspać, musi przestrzegać kilku podstawowych zasad:
- unikać drzemek w ciągu dnia
- chodzić spać i wstawać zawsze o tej samej porze, nawet w dni wolne od pracy
- unikać przed snem picia picia kawy, herbaty i alkoholu
- ostatni posiłek jeść nie później niż 3 godziny przed położeniem się do łóżka
- unikać dużego wysiłku fizycznego tuż przed snem
- zadbać o wygodne łóżko, zwłaszcza odpowiednio dobrany pod względem twardości i sprężystości materac - zbyt miękki powoduje drętwienia ciała, a zbyt twardy źle wpływa na kręgosłup
- zadbać, aby pokój, w którym śpimy, był przewietrzony oraz było w nim cicho i ciemno.
Idźmy spać wtedy, gdy poczujemy senność. Jeśli dłuższy czas nie możemy zasnąć, nie ma sensu godzinami przekręcać się z boku na bok, nerwowo spoglądając na zegarek. Zamiast tego lepiej wstać, przejść się po mieszkaniu, poczytać, a do łóżka wrócić dopiero wówczas, gdy  poczujemy, że chce nam się spać.


Zioła lepsze od tabletek


Doskonałym sposobem na dobry sen jest wypicie łagodnej herbatki ziołowej, zwłaszcza posiadającej uspokajające właściwości melisy. Inny sprawdzony sposób to kubek gorącego mleka, oczywiście dla osób, których układ pokarmowy bezproblemowo je przyswaja. Nie powinniśmy natomiast nadużywać mocnych leków nasennych. Mogą one być stosowane jedynie sporadycznie, w przypadku zaburzeń snu spowodowanych krótkotrwałym stresem lub trudną sytuacją życiową. Pomogą one przetrwać najtrudniejszy dla nas okres. Nie wolno jednak przyjmować ich zbyt długo - powodują silne uzależnienie, sen po zażyciu środka nasennego nie jest tak dobry dla naszego zdrowia jak sen naturalny, a ponadto tolerancja organizmu na te środki szybko wzrasta i już po kilku tygodniach mogą przestać być skuteczne.


Nie śpisz, bo jesteś chory


Zaburzenia snu, a zwłaszcza bezsenność mogą towarzyszyć wielu groźnym chorobom: serca, tarczycy, chorobie wrzodowej i nadciśnieniowej. Dlatego przy przedłużającej się bezsenności trzeba bezwarunkowo udać się do lekarza. Zdarza się, że mimo długiego snu budzimy się zmęczeni i niewyspani. To typowe dla "choroby chrapaczy", czyli zespołu snu z bezdechem. Dotyczy on zwykle ludzi otyłych, częściej mężczyzn. U osób tych w czasie snu część gardła zapada się, zamykając drogę dla przepływu powietrza i uniemożliwiając oddychanie. Powoduje to głośne chrapanie oraz krótkotrwałe, ale groźne dla zdrowia okresy bezdechu. Z kolei przedwczesne budzenie się może być pierwszym objawem depresji lub stanów nerwicowych. Jeśli przyczyna kłopotów ze snem tkwi w naszej psychice, nie obejdzie się bez pomocy psychologa lub psychiatry.

Poznaj: Znaczenie snu dla organizmu człowieka

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Przy zakupie których produktów wybierasz opcję dostawy do domu?

  Produkty spożywcze (zdrową żywność, codzienne zakupy)

  Ubrania (ze sklepów internetowych lub aukcji)

  Kosmetyki (z internetowych drogerii)

  Książki, płyty, bilety (związane z życiem kulturalnym)

  Produkty, o które wstydzę się poprosić będąc w sklepie (np. środki chłonne)

Patronem sondy jest HARTMANN

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA