Nowy sklep

już ON-LINE

Niedobór witaminy C - objawy, zapobieganie, efekty

Niedobór witaminy C najczęściej dotyczy osób palących papierosy, żyjących w ciągłym stresie, a także niedbających o właściwą dietę. Objawia się m.in. zmęczeniem, krwawieniem dziąseł i utrudnionym gojeniem ran. Skutki niedoboru witaminy C mogą być bardzo poważne, dlatego ważne jest dostarczanie jej odpowiednich ilości w pożywieniu lub prowadzenie suplementacji.
naturalna witamina c

Artykuł sponsorowany

Spis treści

Rola witamin w organizmie człowieka jest bardzo ważna. Związki te odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Ich niedobory mogą powodować szereg przykrych objawów. Pomimo tego, że witaminy dostarczamy do organizmu wraz z pożywieniem, konieczna jest ich suplementacja. Posiłki, nawet te zawierające składniki będące bogatym źródłem drogocennych wartości odżywczych, nie są w stanie zaspokoić zapotrzebowania organizmu człowieka na poszczególne witaminy.

Witamina C – rola w organizmie

Witamina C, znana także jako kwas askorbinowy odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie. Bierze udział w:

  • tworzeniu tkanki łącznej,
  • syntezie lipidów,
  • regulowaniu ciśnienia krwi,
  • regulowaniu poziomu cholesterolu,
  • uszczelnianiu naczyń krwionośnych,
  • odpowiednim natlenieniu komórek,
  • wytwarzaniu kolagenu niezbędnego do gojenia się ran,
  • budowaniu odporności,
  • zwalczaniu wolnych rodników, przeciwdziałając starzeniu komórek oraz powstawaniu nowotworów,
  • prawidłowym wchłanianiu żelaza i wapnia w układzie pokarmowym,
  • zapobiega i wspomaga leczenie chorób neurodegeneracyjnych.

Witamina C ze względu na swoje liczne właściwości powinna być systematycznie dostarczana do organizmu. Najlepiej gdy pochodzi ze zbilansowanej diety, jednak jeśli jest to niemożliwe niezbędna jest suplementacja.

Witamina C – zapotrzebowanie

Wciąż trwają badania nad odpowiednim zapotrzebowaniem na witaminę C. Waha się ona od 40 do 90 mg dla osoby dorosłej. Wiadomo jednak, że zmienia się ono wraz z wiekiem oraz stylem życia. Zwiększoną dawkę powinny przyjmować:

  • kobiety w ciąży,
  • kobiety karmiące piersią,
  • kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną,
  • osoby palące,
  • osoby nadużywające alkoholu,
  • osoby stosujące niektóre grupy leków,
  • osoby z nadciśnieniem,
  • osoby pracujące fizycznie,
  • sportowcy,
  • osoby z cukrzycą,
  • osoby mieszkające w zanieczyszczonych aglomeracjach,
  • osoby żyjące w stresie,
  • osoby, które nie utrzymują zdrowej diety.

Należy pamiętać, że nadmiar witaminy C wydalany jest wraz z moczem więc istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo przedawkowania. Jednak osoby zmagające się z chorobami nerek powinny prowadzić ewentualną suplementację pod okiem specjalisty.

Reklama

Niedobór witaminy C – objawy 

Pierwszym z objawów, który towarzyszy niedoborowi witaminy C są zmiany w postaci grubych, czerwonych linii zlokalizowanych pod językiem. Mogą również pojawić się krwawienia z dziąseł wraz z charakterystycznymi obrzękami.

Wśród innych najpopularniejszych objawów, które powoduje niedobór witaminy C, wymienić należy:

  • trudności w gojeniu ran spowodowane zaburzeniami w produkcji kolagenu,
  • mniejszą odporność organizmu na infekcje,
  • chroniczne zmęczenie i apatia,
  • pojawienie się w różnych narządach tzw. mikrowylewów,
  • brak apetytu,
  • bóle mięśni i stawów,
  • niedokrwistość,
  • zaburzenia przemiany kwasów tłuszczowych,
  • osłabienie naczyń włosowych skutkujące wypadaniem włosów,
  • zwiększoną łamliwość kości.

Witamina C to naturalna metoda walki z powyższymi objawami. Właściwa suplementacja jest bardzo ważna i pomaga uchronić przed wieloma nieprzyjemnymi konsekwencjami jej niedoboru. Naturalna witamina C wykorzystywana jest również w walce z chorobami nowotworowymi. Podawana dożylnie w postaci wlewów wraz z lekami przeciwnowotworowymi ma przyśpieszać zabijanie komórek nowotworowych.

Skutki niedoboru witaminy C

Najbardziej znanym skutkiem niedoboru witaminy C w organizmie jest szkorbut, który obecnie zdarza się bardzo rzadko. Jest to choroba wielonarządowa polegająca zaburzeniu syntezy kolagenu przez niedobór witaminy C. Początkowo objawia się ciągłym zmęczeniem. Następnie rozpoczynają się problemy z dziąsłami, stawami, skórą, oczami i organami wewnętrznymi.

Szkorbut dotyka ludzi niedożywionych oraz tych, którzy mają problemy z wchłanianiem witaminy C.

Obecnie rzadko występuje, aż tak pogłębiony poziom niedoboru. Jednak niedostateczna ilość tej witaminy może powodować:

  • obniżenie odporności i podatność na infekcje,
  • ogólne osłabienie,
  • bóle mięśniowe,
  • bóle kostne,
  • bóle stawowe,
  • osteoporozę,
  • utrudnione gojenie się ran,
  • szybsze starzenie skóry,
  • obniżenie samopoczucia i depresję,
  • nadczynność tarczycy,
  • pękające naczynia krwionośne,
  • krwawienie dziąseł,
  • skłonność do siniaków,
  • brak łaknienia.

Jeśli występują powyższe objawy należy skonsultować się z lekarzem. Po przeprowadzeniu wywiadu specjalista może zlecić wykonanie badań sprawdzających poziom witaminy C
w organizmie. Jeśli przyczyną objawów okaże się niedobór witaminy C wskaże odpowiednią suplementację.

Reklama

Niedobór witaminy C – zapobieganie

Najlepszym sposobem zapobiegania niedoborom jest dostarczanie witaminy C wraz
z pożywieniem. Niezbędna jest dieta bogata w następujące produkty:

  • dziką różę,
  • czarną porzeczkę,
  • acerolę,
  • czerwoną paprykę,
  • natkę pietruszki,
  • cytryny,
  • pomarańcze,
  • grejpfruty,
  • truskawki,
  • maliny,
  • jeżyny,
  • ananasy,
  • cebulę,
  • kapustę,
  • jabłka,
  • karczochy,
  • groszek zielony,
  • kalafiora.

Jeśli jednak nie ma możliwości zapewnienia odpowiedniej ilości powyższych składników to należy zadbać o odpowiednią suplementację. Jest to szczególnie ważne w wyżej wymienionych grupach osób ze wzmożonym zapotrzebowaniem na witaminę C. Suplementację warto skonsultować ze specjalistą, aby w organizmie zostało jak najwięcej ważnej witaminy, gdyż nieodpowiednio stosowana będzie usuwana z organizmu wraz z moczem.

Konsultacja lekarska jest szczególnie ważna u osób z chorobami oraz kobiet w ciąży
i karmiących piersią.

 

Czytaj także:

Oceń artykuł

(liczba ocen 17)