Niedokrwistość z niedoboru kwasu foliowego i witaminy B12

Niedokrwistość z niedoboru kwasu foliowego i witaminy B12 wynika przede wszystkim z niedoborów pokarmowych lub złej przemiany kwasu foliowego.

Niedokrwistość z niedoboru kwasu foliowego i witaminy B12, wynika przede wszystkim z niedoborów pokarmowych lub nieprawidłowej przemiany kwasu foliowego, witaminy B12, albo obu tych związków. Dochodzi wówczas do upośledzenia syntezy DNA, co w konsekwencji prowadzi do rozwoju patologicznych objawów, m.in. w układzie krwiotwórczym.

Zobacz: Niedokrwistość w nieswoistych zapalnych chorobach jelit

Zalecenia żywieniowe w niedokrwistości z niedoboru witaminy B12:

Dieta osoby borykającej się z anemią spowodowaną niedoborem witaminy B12 powinna obfitować w produkty zwierzęce będące źródłem tego składnika.

Zobacz: Uważaj – to nie zmęczenie, to anemia!

Ludzie nie mają zdolności syntetyzowania witaminy B12. Jej źródłem są bakterie żyjące w przewodzie pokarmowym oraz pokarmy pochodzenia zwierzęcego, które zawierają zmagazynowaną jej postać.

Zawartość witaminy B12 w wybranych produktach spożywczych

 

Zawartość witaminy B12 w 100 g produktu

ryby (szczupaki), wątroby, nerki (wieprzowe, wołowe, cielęce),

Powyżej 20 µg

ryby (łososie, śledzie, makrele, pstrągi),króliki,

  1. 20 µg

ryby (dorsze, mintaje, morszczuki, flądry),sery dojrzewające (Brie, Gouda, Edamski),szynka wołowa,cielęcina,wołowina,jaja,

  1. 5 µg

mleko i przetwory mleczne (śmietana, jogurt, kefir, sery twarogowe),makaron,kurczaki,wieprzowina,baleron, szynka.

Poniżej 1 µg

Uwaga!

Wegetarianie są grupą najbardziej narażoną na niedokrwistość z niedoboru witaminy B12. Jeśli nie spożywasz mięsa zastąp je płatkami zbożowymi wzbogaconymi w witaminę B12.

Po wstępnym uzupełnieniu niedoboru witaminy B12 nadal istnieje ryzyko niedoboru kwasu foliowego. Nie zapominaj o produktach bogatych w kwas foliowy, w który powinna obfitować także dieta osoby cierpiącej na niedokrwistość z niedoboru kwasu foliowego.

Kwas foliowy w dużych ilościach występuje w wątrobie wieprzowej i drobiowej, kurczakach, soi, produktach zbożowych jak zarodki i otręby pszenne, ryżu brązowym, a także warzywach: szpinaku, grochu, fasoli, kapuście, sałacie, brokułach i brukselce oraz jajach, mleku i jego przetworach.

Uwaga!

Wysoka temperatura powoduje rozkład kwasu foliowego, dlatego też warto spożywać owoce i warzywa świeże, niegotowane.

Zobacz też: