Niedożywienie


 
Starszy niż rok
Niedożywienie obserwuje się często w przebiegu wielu chorób

Szacuje się, że u 3-6% ludności Europy występuje niedowaga spowodowana niedożywieniem. Niedożywienie jest skutkiem niedostatecznej ilości substancji odżywczych dostarczanych organizmowi w porównaniu z jego aktualnymi potrzebami, możliwościami metabolicznymi, a także możliwościami wykorzystania pokarmu. Niedożywienie obserwuje się także w przebiegu wielu chorób.

Drastycznym skutkom niedożywienia, które mogą zahamować rozwój i wzrost dziecka, obniżać masę ciała, sprawność umysłową i fizyczną osoby dorosłej, a także pogarszać stan zdrowia bez względu na wiek, może przeciwdziałać właściwie zbilansowana dieta.

Wychudzenie nieodłączny element niedożywienia typu marasmus

Wychudzenie towarzyszące niedożywieniu oznacza masę ciała odpowiadającą wartości wskaźnika BMI poniżej 18,5 kg/m2. Jest skutkiem niedoboru energii, białka i innych składników odżywczych. Towarzyszy temu osłabienie siły mięsni, a często pojawiają się objawy niedokrwistości, zmniejszonej odporności oraz upośledzenie funkcjonowania układu oddechowego, krwionośnego, trawiennego.

Co się dzieje, gdy marasmus się przedłuża?

W przypadku nieleczonego niedożywienia typu marasmus dochodzi do pogłębienia się niedoborów białkowych. Często jest to przyczyna powstawania obrzęków na skutek zatrzymania wody w organizmie. Jest to tzw. niedożywienie kwashiorkor, które pomimo szybkiego rozwoju, jest ciężkie do rozpoznania, gdyż nie ma widocznych objawów niedożywienia.

Zalecenia dietetyczne

Trudne początki. Żywienie osób niedożywionych zaczyna się od podawania diety o obniżonej energetyczności. Najlepiej potrawy podawać w postaci płynnej lub papkowatej, gdyż są łatwiej przyswajalne. Czasem istnieje konieczność wdrożenia tzw. leczenia żywieniowego, czyli żywienia dożołądkowego, dojelitowego lub drogą dożylną. Pomocne może być również podawanie diet przemysłowych, np. Nutridrink, Nutrison Energy, ProSure itd.

Samo sedno. Po okresie wstępnym dieta powinna opierać się na produktach bogatoenergetycznych i bogatobiałkowych. Kaloryczność oraz białko w diecie powinny być zwiększane stopniowo. Docelowa ilość białka może sięgać nawet do 2g/ kg masy ciała dziennie, z czego połowa powinna pochodzić z produktów zwierzęcych.

Tłuszcz warto ograniczyć, ponieważ zbyt duże jego ilości mogą obniżyć apetyt. W przypadku złego przyswajania produktów tłuszczowych można wzbogacać dietę łatwoprzyswajalnymi tłuszczami MCT.

Ilość węglowodanów w diecie zwiększamy, gdyż są dobrym źródłem dodatkowych kalorii. Zwróć szczególną uwagę na produkty, które pomimo niewielkiej objętości zawierają dużą kaloryczność, np. miód, dżemy. Możemy jadłospis wzbogacać dodając preparat węglowodanowy Fantomalt.

Dobra rada. W przypadku osób niedożywionych bardzo ważne jest szybkie odżywienie organizmu. Chory powinien jeść to na co ma ochotę, jeśli tylko choroba współistniejąca nie wprowadza ograniczeń. Zadbaj o to, aby potrawy były kolorowe, urozmaicone i apetyczne.

szo

Czytaj też: Jak poradzić sobie z niestrawnością?

Zobacz: Skrętu jelit nabawiłem się przez przejedzenie