Niepokój i stres – jak sobie z nimi radzić?

Doświadczanie lęku, stresu czy niepokoju w codziennym życiu jest powszechnym zjawiskiem. Najczęściej rozgrywa się na poziomie myśli i emocji, a odczuwa się go w okolicach głowy, klatki piersiowej czy brzucha – niekiedy trudno jednak określić jego konkretne umiejscowienie w ciele. Przeżywanie stresu przekłada się przede wszystkim na samopoczucie oraz prawidłowe funkcjonowanie organizmu, dlatego tak ważne jest pozostawanie w równowadze. W tym artykule omówimy 6 kroków, dzięki którym dowiesz się, jak radzić sobie ze stresem i uczuciem niepokoju.
Zestresowana kobieta

Artykuł sponsorowany

Źródło: 123RF

Spis treści

Krok I - zauważ swoje myśli

Od myśli wszystko się zaczyna, dlatego myślenie o pewnej sytuacji w określony sposób w następstwie wywołuje konkretne emocje – pozytywne lub negatywne. To one oddziałują na nasz stan emocjonalny. Dla przykładu: jeśli straciłaś pracę, możesz pomyśleć: „Trudno mi teraz będzie znaleźć nową, nie wiem, czy dam radę” i możesz wówczas poczuć lęk, niepokój i smutek. Jeśli jednak pomyślisz sobie: „To będzie dla mnie dobra zmiana, mogę znaleźć lepszą i w końcu będę zadowolona!”, prawdopodobnie będziesz zmotywowana i podekscytowana. Sytuacja sama w sobie nigdy nie wpływa bezpośrednio na nasze uczucia, dopiero to, w jaki sposób ją postrzegamy, definiuje je. Emocje pojawiają się zaraz po naszych myślach, dlatego warto je (myśli) zacząć zauważać.

Krok II - nazwij i zaakceptuj swoje emocje

Identyfikacja emocji i danie sobie szansy na ich przeżycie to kolejny krok do osiągnięcia harmonii. Zamiast być wobec siebie nazbyt krytyczną, postaraj się okazać sobie zrozumienie. Pomyśl o sobie z troską! Po uprzednim zidentyfikowaniu myśli, które nawiązują do danej sytuacji, czas na emocje. Zamiast surowego: „Dlaczego tak się denerwuję? Muszę się natychmiast uspokoić!”, postaraj się powiedzieć: „Jestem niespokojna, bo to dla mnie trudne. Moje emocje w obliczu tej sytuacji są całkiem naturalne”.

Danie sobie szansy na świadome przeżycie i zrozumienie emocji, zamiast negowanie i tłumienie ich w sobie, może sprawić, że nie będziesz postrzegać ich, jako coś zbędnego, czego musisz pozbyć się jak najszybciej. Warto pamiętać, że zarówno te pozytywne, jak i negatywne przeminą, więc np. odczuwana w danej chwili złość (która jest związana z jakąś myślą), tak czy inaczej opuści twoją głowę i zostanie zastąpiona inną – możesz samodzielnie zdecydować jaką. Pomocne na etapie analizy emocji mogą okazać się także ćwiczenia oddechowe.

Reklama

Krok III - pamiętaj, że myśli to nie emocje

Odróżnianie myśli od emocji wymaga wprawy, gdyż często uważa się je za pojęcia tożsame. Jeśli często mówisz: „Myślę, że czuję…” prawdopodobnie uważasz, że to sytuacje „sprawiają, że czujesz” (jakąś emocję) podczas, gdy tak naprawdę to twój sposób postrzegania danej sprawy (myśl) oddziałuje na te odczucia. Warto przyjrzeć się i jednemu i drugiemu z osobna, gdyż występuje między nimi znacząca różnica.

Uczucia są niepodważalne – czujesz smutek i jest ci smutno – masz pewność tej emocji. W przypadku myśli – często zależą one od punktu widzenia, można z nimi dyskutować – są podważalne. Dzięki wewnętrznemu dialogowi z nimi można wpłynąć (kolejnymi myślami) na emocje, dzięki czemu będziesz mogła na przykład łatwiej się uspokoić, nabrać pewności siebie czy poprawić sobie humor. Odseparowanie emocji od myśli pozwala nam szybciej zidentyfikować przyczynę naszych zmartwień, a dzięki temu – szybciej wdrożyć plan działania!

Krok IV - oceń szanse i trzymaj się planu

Znając już powód naszego zmartwienia, czas wdrożyć plan działania. Zacznij od odpowiedzi na pytanie: „Co mogę zrobić, aby rozwiązać ten problem?”. Jeśli martwi cię kwestia, która nie jest od ciebie zależna np. ostatnie wydarzenia na świecie, które spotęgowały ogólny niepokój społeczny, postaraj się realnie ocenić, czy i jaki masz wpływ na daną sytuację. Jeśli nie masz – odpuść sobie zamartwianie się, bo nigdzie cię nie zaprowadzi.

Pomocne może być za to wyznaczanie sobie codziennych, realnych celów, które dadzą ci poczucie kontroli nad sytuacją rodzinną, finansową czy zawodową. Skoncentruj się na tych obszarach, na które masz bezpośredni wpływ. Próbowanie nowych rzeczy, trzymanie się rutynowych zajęć, a także wypracowywanie nawyków zmotywuje cię do działania, wzbudzi poczucie obowiązku i radości z wprowadzenia zmian. Wdrożenie takiej samodyscypliny może pozwolić ci lepiej wykorzystać swój wolny czas, zająć się rzeczami, które odkładałaś na później i dać ci satysfakcję z realizacji osobistych celów.

Krok V - podejmuj aktywność fizyczną, relaksuj się i śpij dobrze

Ćwiczenia fizyczne stymulują wytwarzanie endorfin, czyli hormonów szczęścia i pozytywnie oddziałują na ciało. Korzyści z ruchu jest oczywiście więcej: lepsza mobilność, odporność, wsparcie układu krążenia czy pracy mózgu – to niektóre z nich. Dobry trening pozytywnie wpływa także na prawidłowy poziom stresu. Wybierz tę formę ćwiczeń, która będzie sprawiać ci najwięcej przyjemności i trenuj przynajmniej 3 razy w tygodniu. Każdego dnia możesz przeznaczyć także kilka minut na proste ćwiczenia oddechowe, medytację lub stretching. Zadbaj również o dobry, 6-8–godzinny sen. Właściwe proporcje między wysiłkiem fizycznym a relaksem pozwolą ci zachować właściwy, psychofizyczny balans.

Krok VI - postaw na odpowiednią dietę

Racjonalna i zbilansowana dieta ma duże znaczenie w kontekście właściwego funkcjonowania organizmu, a także dobrego samopoczucia. Zadbaj więc o wartościowe posiłki, zapewnij odpowiednie proporcje węglowodanów, białek i tłuszczy. Urozmaicaj swój jadłospis solidnymi porcjami sezonowych warzyw i owoców. Szukaj lepszych alternatyw dla słodkich czy słonych przekąsek, po które często sięga się z nudów. Skupiaj się na tym, co jesz i w trakcie posiłku staraj się nie rozpraszać, korzystając z telefonu czy oglądając telewizję.

Każda zmiana wymaga czasu!

Daj sobie czas na wdrożenie tych sześciu kroków, bądź wobec siebie wyrozumiała i nie oczekuj ekspresowej zmiany o 180 stopni w ciągu kilku dni. To całkowicie zrozumiałe, że długotrwałe napięcie i nerwowe sytuacje przyczyniają się do uczucia zmęczenia oraz wytrącenia z równowagi. Dlatego, jeśli masz ambicje, możesz zrobić dla siebie jeszcze więcej!

Dobrym pomysłem będzie rozważenie uzupełniającej codzienny jadłospis suplementacji, której istotnymi składnikami są: magnez i witamina B6. Magnez jest kluczowy przede wszystkim dla wsparcia prawidłowej pracy układu nerwowego. W Doppelherz aktiv Magnez-B6 Cytrynian znajdziesz wysoce przyswajalny magnez w postaci cytrynianu, który wraz z witaminą B6  przyczynia się do:

  • zmniejszenia uczucia znużenia i zmęczenia,
  • prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego,
  • zachowania równowagi elektrolitowej (magnez),
  • utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego,
  • a także pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych.

Pamiętaj, że w życiu zawsze spotykają nas zarówno pozytywne, jak i negatywne chwile – taki jest jego urok. Cała siła tkwi jednak w tobie, gdyż masz bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób będziesz reagowała na różne sytuacje. Warto, abyś już dziś skupiła się na trafnym identyfikowaniu swoich myśli, świadomym przeżywaniu emocji, a także wpływała na swój stan psychofizyczny za pomocą różnych metod. Praca nad sobą to proces, który może trwać tygodnie, miesiące, a nawet lata, ale jedno jest pewne – przełoży się to na jakość twojego życia.

Bibliografia

  • Dorota Bielas, Marta Matuszewska, Oswoić lęk. Jak radzić sobie z niepokojem i napadami paniki. Dostęp internetowy: http://www.pppciechanow.pl/images/artykuly/oswoic_lek.pdf, (05.08.2020 r.)
  • Inspektor Pracy, „Bądź własnym terapeutą Jak sobie radzić ze stresem w czasie epidemii”, Miesięcznik Państwowej Inspekcji Pracy, Nr 4 (446) 2020, str.: 24-25
  • Judith S. Beck, J., „Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe.”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2012
  • Nathan, P., Correia, H., Panic Stations. Module 4. The ABC’s of Thinking and Feeling, Centre of Clinical Interventions, 2004, tłum. Ewa Warlewska

Oceń artykuł

(liczba ocen 2)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->