Niewidzialne kalorie. Poznaj wrogów, którzy cię podstępnie tuczą

Codziennie pochłaniamy ich ogromne ilości, zupełnie tego nie zauważając. Często nie dają nam one ani przyjemności z jedzenia, ani chwili wytchnienia, ani żadnych innych dodatkowych korzyści związanych z przyjmowaniem pokarmów. Nie szczędzą nam za to dodatkowych kilogramów i poczucia, że nasze wysiłki związane z dbaniem o dobrą sylwetkę nigdy nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. O kim mowa?
 

Ci podstępni sabotażyści naszych wysiłków to kalorie, którymi codziennie zasilamy swoje zapasy energetyczne, totalnie nie zdając sobie sprawy z ich istnienia. Czyhają w wielu popularnych przekąskach i dodatkach. Nie dają nam one uczucia sytości i przekonania, że właśnie coś zjedliśmy, dlatego możemy ich pochłaniać naprawdę wiele. Jak można się spodziewać, nie pozostaje to bez konsekwencji. Do jakich pokarmów należy zatem podchodzić z większą ostrożnością?

Czytaj też: Jak szybko i skutecznie pozbyć się zbędnych kalorii?

Soki owocowe i napoje gazowane

Co to takiego: szklanka coli czy soku owocowego? Można wypić i nawet nie poczuć. I o to właśnie chodzi. O ile, co do napojów gazowanych nie mamy wątpliwości, że zdrowiu nie służą, tak soki owocowe niektórzy błędnie uznają za „jedną z pięciu zalecanych dziennych porcji owoców i warzyw”. Bardzo często jest to jednak tylko rozwodniony cukier, pozbawiony wielu witamin, składników mineralnych i błonnika. Niemniej jednak, zarówno szklanka soku, jak i napoju gazowanego, dostarcza od 80 do 110 kcal, czyli tyle, ile jedna trzecia śniadania.

Sosy, dressingi, dipy

Tutaj kalorii ukrywa się co niemiara. Wystarczy powiedzieć, że 1 g tłuszczu dostarcza 9 kcal. Łyżka majonezu to zatem ponad 150 (!) kcal, łyżeczka oliwy – 41 (a wiadomo, że to porcja bardzo niewielka), pół szklanki śmietany 30% - niemal 350. Czy jednak zjedzenie łyżki majonezu w chociażby najmniejszym stopniu zaspokoi głód? Nie sądzę. Warto może przerzucić się zatem na znacznie lżejszy jogurt naturalny? Łyżka jogurtu to tylko 15 kcal. 

Orzechy, migdały, słonecznik, pestki dyni

Służą naszemu zdrowiu. Są źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, sprzyjają pracy mózgu. Niemniej jednak nie można jeść ich bez opamiętania. Cztery orzechy włoskie to już ponad 100 kcal, garść migdałów – 170, pół szklanki nasion dyni – 360, a łyżka łuskanego słonecznika – 56. Trzeba pamiętać, że zawarty w nich tłuszcz nie rozpływa się w powietrzu. Organizm jakoś musi sobie z nim poradzić.

Batony i czekolady

Konsumpcję czekolady często usprawiedliwiamy tym, że „organizm potrzebuje magnezu”. Nie chcemy słyszeć o tym, że tak naprawdę z mlecznej czekolady niewiele go przyswoimy. A już zupełnie możemy zapomnieć o batonach jako cennym jego źródle. Te mieszanki cukru i tłuszczu to główni winowajcy licznych chorób i nadwagi. Niewielki baton potrafi dostarczyć nawet 260 kcal, a jedna mała kosteczka czekolady mlecznej – 21. W tym świecie nie ma litości.

Warto z większą uwagą przyglądać się nie tylko temu, co zjadamy, ale również w jakich okolicznościach. Bardzo często pochłaniamy ogromne ilości kalorii z nudów, lenistwa czy ze stresu. Te na pewno trudniej będzie nam ograniczyć. Zastąpienie jednak tłustego sosu majonezowego tym na bazie jogurtu wydaje się być znacznie prostsze. Właśnie od takich małych kroków można rozpocząć rewolucję na swoim talerzu.

Czytaj też: Czy kalorie sycą zawsze tak samo?

Paulina Owsińska - dietetyk, psycholog. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w Poznańskim Ośrodku Zdrowia Psychicznego, Poradni Leczenia Uzależnień i Współuzależnień czy w Poradni Dietetycznej. Uczestniczka konferencji, prowadząca warsztaty i szkolenia psychologiczne i dietetyczne. Popularyzuje psychoedukację i wiedzę o zdrowym odżywianiu, współpracuje z osobami w różnym wieku i statusie. Podkreśla znaczenie kształcenia i rozwoju przez całe życie. Obecnie psychoterapeuta w trakcie szkolenia w Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej.

Oceń artykuł

(liczba ocen 17)

Pytanie: W jakiej postaci najchętniej przyjmujesz suplementy diety?

  Tabletek/kapsułek

  Proszku (do rozpuszczenia)

  Kropli

  Syropu

  Aerozolu

  Nie przyjmuję

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA