Nordic Walking

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Jest taka dyscyplina sportowa, którą mogą uprawiać wszyscy, zawsze i wszędzie. Cieszy się ona coraz większą popularnością, gdyż jest niedroga, łatwa a przede wszystkim skuteczna. To Nordic Walking, czyli chód z kijkami.

Nordic walking jest niezwykle elastyczną formą ruchu. Może być uprawiany przez wszystkich, niezależnie do wieku, płci czy kondycji fizycznej. Wspólnym mianownikiem jest tutaj dobra wola oraz dbałość o swoje zdrowie i samopoczucie:
Marsz z kijami może być praktykowany przez:

  •  osoby z różnymi problemami zdrowotnymi – problemy ze stawami, kolanami, z przemianą materii, z reumatyzmem nie stanowią przeszkody w nordic walking, ponieważ kije odciążają kolana, nogi i stawy biodrowe,
  • dzieci i młodzież – pozwala już od najmłodszych lat kształtować właściwą postawę ciała, jest świetną formą zabawy integracyjnej i uczy kreatywności,
  • osoby początkujące – nie wymaga specjalistycznego sprzętu ani świetnego ciała sportowca, lecz jest dobrą formą rekreacji na świeżym powietrzu,
  • sportowców debiutujących i zaawansowanych – dla sportowców stawiających pierwsze kroki jest to odpowiednia forma wyćwiczenia ciała, zaś dla osób bardziej „wtajemniczonych” właściwe ćwiczenia intensyfikują trening czyniąc go tym samym bardziej efektywnym,
  • osoby z nadwagą – w marszu z kijkami spalanie tłuszczu jest wysokie ze względu na angażowanie wielu grup mięśni,
  • osoby zgarbione – kijki zmuszają do utrzymania wyprostowanej sylwetki i porządkują ruch,
  • byłych biegaczy – odciążając stawy można w równie intensywny sposób ćwiczyć mięśnie,
  • przyszłe matki – ciąża nie stanowi blokady w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej – maszerowanie z kijami jest niezwykle bezpiecznym sportem zarówno dla matki jak i dziecka,
  • osoby spięte i zestresowane – wpływa pozytywnie na uwolnienie napięcia w obrębie karku skutkując tym samym odprężeniem i redukcją stresu.

Imponujące efekty!

Energiczne chodzenie przy pomocy kijków jest niezwykle proste i efektywne. Pozwala rozwijać te grupy mięśni, o których często zapominamy i zaniedbujemy. Łącznie nordic walking angażuje 90 % całego układu mięśniowego! Marsz z kijami potrafi być nawet o 40 % efektywniejszy, niż bez nich. Podczas spaceru z kijami intensywnie pracują pośladki, uda, plecy, łydki, biodra, barki, ramiona i piersi. Mięśnie przedramion i tylnie ramion zostają wzmocnione, zaś krążenie krwi w strefie karku i barków poprawione. Ważnym efektem tej formy aktywności jest dotlenienie całego organizmu i zwiększenie objętości płuc. Podczas marszu tętno wzrasta mniej więcej o 10-15 uderzeń na minutę i dzięki temu utrzymuje układ krążenia oraz serce w dobrej kondycji. Poza tym bez zadyszki można prowadzić swobodną konwersację. Jedną z najważniejszych przyczyn zainteresowania się nordic walking jest spalanie kalorii, które potrafi wzrosnąć nawet o kilkadziesiąt procent. Przeważnie zwyczajny marsz konsumuje około 280 kalorii na godzinę, natomiast chód z kijami w tym samym czasie potrafi zabrać około 400 kalorii. Jest polecany dla osób otyłych, gdyż kijki redukują obciążenie kolan, stawów, kręgosłupa oraz dają poczucie bezpieczeństwa i równowagi.

Efekty widoczne są również w sylwetce ćwiczącego – staje się ona bardziej wyprostowana, wysportowana, elastyczna i zgrabna. Poprawia się koordynacja ruchowa. Nordic walking powoduje również wytworzenie hormonów wzrostu, które działają przeciw starzeniu. Wzmacnia system immunologiczny, dzięki czemu stajemy się bardziej odporni na różne choroby i kontuzje. Wpływa także korzystnie na nasze kości i zmniejsza ryzyko osteoporozy. Poprawie ulega też układ krążenia. Marsz z kijkami nie tylko pozytywnie wpływa na nasze ciało, lecz także na psychikę. Codzienna praca przed komputerem w słabo dotlenionym pomieszczeniu oraz zanieczyszczone powietrze skutkują zestresowaniem i niedowartościowaniem własnej osoby. Przed takim trybem życia trudno jest uciec. Warto jednak walczyć z szybkim i mało jakościowym życiem praktykując nordic walking. Jest on uprawiany na łonie natury, dzięki czemu pozwala dotlenić odpowiednio organizm i zrelaksować się. Świeże powietrze wpływa także na nasze wewnętrzne wyciszenie, ponieważ spacer z kijkami obniża hormony stresu. Oprócz tego podnosi sprawność działania mózgu oraz pozytywnie rozwija naszą kreatywność.

Przygotujmy się do nordic walking

 Chód z kijami nie wymaga dużego wkładu finansowego. Jedyne, co musimy posiadać to wygodne obuwie, sportowe ubranie oraz specjalne kijki. Obuwie powinno być dostosowane do aktualnej pory roku oraz do warunków atmosferycznych. Oczywiste jest, że musi być to obuwie na płaskiej podeszwie. Nie powinno się na nich oszczędzać, gdyż odpowiednie obuwie nie tylko pomaga w poruszaniu się, ale również chroni przed skaleczeniem. Warto zainwestować w buty powyżej kostki, gdyż dodatkowo ochronimy ją przed ewentualnymi urazami. W sklepach można znaleźć specjalne obuwie do nordic walking, jednak z powodzeniem można kupić zwyczajne obuwie sportowe przeznaczone np. do biegania lub codziennego marszu. Ceny obuwia wahają się pomiędzy 150 zł a nawet 500 zł.
Drugim ważnym elementem w przygotowaniach jest odpowiednie dobranie stroju. Musi być to ubranie sportowe, umożliwiające skórze oddychanie. Powinno być wygodne, nie krępować ruchów oraz chronić przed złymi warunkami atmosferycznymi (deszcze, śnieg, wiatr). W chłodne dni warto ubrać się na tzw. cebulkę, czyli kilka warstw nałożonych na siebie. Nie ubierajmy się jednak za ciepło, gdyż podczas intensywnego marszu możemy się spocić.

Najważniejszą sprawą w nordic walking są oczywiście kijki. Profesjonalne kije nie są ciężkie, posiadają konstrukcję tłumiącą hałas, są stabilne, sztywne i przede wszystkim bardzo trwałe. Wykonane są z czystego aluminium, z mieszaniny włókna węglowego lub z mieszaniny włókna szklanego z domieszką węgla. Kije do nordic walking muszą być fachowe, gdyż dzięki nowoczesnej technologii odciążają ramiona, nogi i stawy biodrowe. Zwykłe kijki drewniane lub narciarskie nie posiadają takich funkcji. Kije do marszu posiadają długość od 80 cm do 140 cm i dobierane są do wzrostu, sylwetki i długości rąk. Przeważnie podaje się, że długość kija powinna stanowić ok. 0,66 - 0,72 wzrostu osoby. Prawidłowo dobrane kijki powinny tworzyć mniej więcej kąt prosty w zgięciu łokci. Profesjonalne kije to wydatek od 130 – 400 zł.

Stawiamy pierwsze kroki

Nordic walking jest niezwykle łatwy i szybki do nauczenia. Jeżeli dobraliśmy już odpowiednio obuwie, odzież oraz kijki to praktycznie jesteśmy przygotowani do ćwiczenia. Marsz z kijkami jest zbliżony do długodystansowego biegu narciarskiego. Występuje jedna, ważna zasada: lewy kij dotyka podłoża wtedy, gdy stawiamy prawą stopę i na odwrót. Warto poddać się wyobraźni i różnicować tempo, kroki oraz teren. W ten sposób unikniemy monotonii i urozmaicimy trening. Można również skorzystać z porad instruktora, który indywidualnie dobierze odpowiednie ćwiczenia i przedstawi technikę marszu.

Nordic walking jest to magiczna nazwa, która otwiera nowoczesny rozdział we współczesnej aktywności sportowej. Niesie ze sobą szereg pozytywnych i widocznych efektów, jednocześnie minimalizując wkład własny. Wystarczy kupić odpowiednie kijki, do tego dodać odrobinę wyobraźni i chęci, aby w szybki sposób osiągnąć wymarzony stan naszego ciała i ducha.

Temat miesiąca: Skuteczne sposoby na ból gardła