Nowa metoda leczenia raka

Substancje chemiczne mogą być efektywniej wykorzystywane do zwalczania nowotworów. Przykłada się je do zaatakowanych tkanek, po czym ich lecznicze właściwości aktywuje się podczerwienią. Leczenie jest bardziej skuteczne, bo ukierunkowane

Substancje chemiczne mogą być efektywniej wykorzystywane do zwalczania nowotworów. Przykłada się je do zaatakowanych tkanek, po czym ich lecznicze właściwości  aktywuje się podczerwienią. Leczenie jest bardziej skuteczne, bo ukierunkowane.

Dowiedli tego amerykańscy naukowcy. Badania zostały opublikowane w magazynie „Nature Magazine”. Eksperci wyniki badań uznali za bardzo obiecujące. Dzięki odkryciu można będzie stosować bardzo ukierunkowane leczenie. Pozwoli to na oszczędzenie przed wyniszczeniem w wyniku leczenia okolicznych tkanek chorego. Obecnie metody leczenia raka można podzielić na trzy kategorie: radioterapię, chirurgiczne usunięcie i chemioterapię. Wszystkie maja wiele efektów ubocznych, a naukowcy wciąż próbują znaleźć lepszą metodę leczenia.

Sprawdź: Czy każdy nowotwór powoduje ból?

Testy nowotworowe na myszach

W tym badaniu naukowcy, z Narodowego Instytutu Nowotworów w Maryland w USA, użyli antyciał, które łączą się z białkami na powierzchni komórek nowotworowych. Później przytwierdzili do nich substancję chemiczną IR700. Ta z kolei uaktywniła się przy naświetlaniu bliską podczerwienią. Taka długość fal światła może docierać kilka centymetrów w głąb skóry. Działanie tej metody przetestowano na myszach. Wszczepiono im nowotwór (rak płaskokomórkowy) w okolice grzbietu. Podano im lek i naświetlono podczerwienią. Po testach stwierdzono, że guz u myszy leczonych wyżej opisaną metodą był znacznie mniejszy niż u tych, u których leczenia nie stosowano. Zwiększyła się także długość życia zwierząt leczonych. To selektywne zabijanie minimalizuje szkody wśród zdrowych tkanek organizmu – podkreślali stale naukowcy. Naukowcy, którzy dokonali odkrycia, podkreślają jednak, że aby móc zacząć wykorzystywać tę metodę w leczeniu ludzi konieczne są jeszcze dodatkowe badania. Trzeba sprawdzić, czy w trakcie nie wydzielają się czynniki toksyczne, które maja negatywny wpływ na organizm, choć jak twierdzą badacze: w trakcie swojego eksperymentu nie zauważyli nic niepokojącego. Mimo wszystko, konieczne są badania toksykologiczne.

Jak powstaje nowotwór?

Z nowotworem mam do czynienia, gdy komórki organizmu zaczynają dzielić się w sposób niekontrolowany przez organizm. Utrata kontroli nad dzieleniem się komórek związana jest z mutacją genów kodujących białka. Wynikiem tego jest niereagowanie komórek na sygnały wysyłane przez organizm. Część mutacji może być dziedziczona.