Nowa teoria zdrowego żywienia nieco zaskakuje…

makrobiotyka
Makrobiotyka, z języka greckiego makrobíotos "długo żyjący", to spożywcza teoria żywienia wywodząca się z praktyki zen.

Podstawą makrobiotyki jest szeroko rozumiana filozofia życia - właściwy stosunek do świata, spokój wewnętrzny, dobre relacje z innymi, a także walka dwóch przeciwnych sił - Jin i Jang. W kosmogonii chińskiej są to pierwiastki sobie przeciwne, w wyniku połączenia których powstał wszechświat.

Warunki zdrowia

Przyczyną wielu chorób jest wielkomiejska cywilizacja i związane z nią stresy, lęki i frustracje. Ciało nie będzie zdrowe, jeżeli umysł i duch będą przytłoczone zmartwieniami - tak mówią praktykujący makrobiotycy. Uznają oni jedynie żywność naturalną, aktywność życiową oraz pozytywny stosunek do świata i siebie.

Zobacz: Chcesz zmienić złe nawyki? Oto 7 zasad żywienia, które musisz zacząć stosować

W makrobiotyce o zdrowiu decyduje kilka ważnych warunków:

- brak zmęczenia;

- dobry apetyt;

- głęboki i pełny sen;

- dobra pamięć i humor;

- jasność myśli i czynów;

- duch sprawiedliwości.

Zasady żywienia

Makrobiotycy kierują się określonymi zasadami w żywieniu. Niestety, nie wszystkie one są łatwe do zrealizowania we współczesnym świecie. Należą do nich: unikanie żywności konserwowanej, nie spożywanie żywności importowanej z dalekich krajów, unikanie jedzenia warzyw niesezonowych, ograniczenie spożycia potraw zawierających najwięcej pierwiastka Jin (ziemniaków, bakłażanów i pomidorów), brak w codziennej diecie sztucznie aromatyzowanych przypraw, wykluczenie z menu mięsa oraz spożywanie w umiarkowanych ilościach płynów. Kawa i herbata są szkodliwe.

Jak łączyć ze sobą produkty

Produktami zdecydowanie preferowanymi przez makrobiotyków są: ryż brązowy, gryka, kukurydza, marchew, cebula, dynia, rzodkiew, kapusta, kalafior i sałata. Cała sztuka makrobiotycznego żywienia kryje się w umiejętnym łączeniu produktów Jin i Jang. Można zjeść na przykład: chleb z gruszką, ziemniaki z rzodkiewką czy sałatą, zapiekankę z dynią. Trudno jest utrzymać tę równowagę, ponieważ więcej jest produktów z grupy Jin. Produkty Jang to: kasza gryczana, mleko kozie, jabłko, sałata, rzodkiewka, czosnek, cebula, łosoś, krewetki, śledzie, sardynki, herbata. Zaś produkty Jin to: kukurydza, ryż, pomidory, ziemniaki, chleb, papryka, fasolka, ogórki, szpinak, grzyby, buraki, kapusta, wołowina, kurczak, jaja, indyk, jogurt, śmietana, twaróg, mleko, banan, gruszka, ananas, figa, brzoskwinia, orzechy, miód, kawa, soki owocowe, wino, piwo, szampan.

Nie tylko co jesz, ale jak jesz

"Musisz żuć to, co pijesz oraz pić to, co jesz" - to podstawowa zasada życia makrobiotyka. Bardzo istotne jest dokładne rozdrobnienie pokarmu i powolne picie płynów - delektowanie się nimi. W ten sposób można znaleźć smak i radość z jedzenia i picia. Nie bez znaczenia jest też "wystrój" stołu podczas jedzenia: kolorystyka obrusu, zastawy i sztućców. Spożywanie pokarmów według makrobiotyków powinno być "świętem". Dzięki temu ciało jest utrzymywane w zdrowiu i dobrej formie. Wielką, ale trudną sztuką, jest też umiejętność radości z codziennych, zwykłych rzeczy.

Ewa Pol

Zobacz też: O co chodzi w wegetarianizmie?

Czytaj: Wegetarianizm – zdrowie czy zagrożenie?

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA