Noworoczne postanowienia zdrowotne. Dlaczego teraz się uda?

Starszy niż rok
Co roku tworzymy listę postanowień, które wcielimy w życie wraz z nowym rokiem. Wiele z nich dotyczy zdrowego życia. Dajemy słowo, że w tym roku zdrowotne postanowienia uda się zrealizować.

Magiczna data

Nowy Rok staje się dla każdego z nas symbolicznym początkiem, granicą, za którą wszystko można zmienić na lepsze. Magiczna data obiecuje, że w nowym roku podejmowanie ważnych decyzji stanie się łatwiejsze. To kolejny etap życia, dlatego też tak chętnie tworzymy listę postanowień, które wraz z 1 stycznia chcemy wcielić w życie.

Słomiany zapał

Najczęściej udaje nam się wprowadzić zmiany na jakiś czas. Potem zapał mija, wracamy do starych nawyków i w rzeczywistości nic nie zmieniamy. Codzienne ćwiczenia męczą, rzucenie palenia okazuje się znacznie trudniejsze, na jedzenie pięciu porcji warzyw i owoców nie zawsze jest czas czy ochota. Dlatego mówimy sobie „od jutra”, „od poniedziałku”, „od przyszłego miesiąca” - tak naprawdę przerzucając swe postanowienia na kolejny rok.

Zanim zrobisz listę postanowień

Zanim więc przejdziesz do spisywania swoich noworocznych postanowień, przemyśl, co tak naprawdę chcesz osiągnąć. Gdy w grę wchodzi zdrowie, sprawa wcale nie jest taka błaha. Dlaczego chcesz rzucić palenie? Czy dieta jest na tyle niekorzystna dla zdrowia, że należy zmienić nawyki żywieniowe? A może badania lekarskie wciąż odkładane są na później? Wyznacz cel, który chcesz osiągnąć. I rób to głównie z troski o siebie.

Wspólnie łatwiej osiągnąć cel

Zmiany zdrowotne, jakie wprowadzasz w życie, powinny również korzystnie odbić się na innych. Jedzenie wartościowych śniadań lub ćwiczenia fizyczne okażą się sukcesem, gdy będą miały miejsce wspólnie z pozostałymi członkami rodziny. Łatwiej wówczas o motywację i wytrwałość. Postanowienia dotyczące zdrowia powinny również stać się pewnego rodzaju obyczajem. Regularne badania, jedzenie kolacji przed 18.00, bieganie – wszystko to powinno wejść w nawyk.

Małymi krokami do celu

Nie zarzucaj się listą pod tytułem: „100 postanowień noworocznych”, bo na pewno nie uda się wprowadzić w życie wszystkich upragnionych zmian. Zacznij od drobnych kroków, którymi dojdziesz do wielkich efektów. Załóż, że od jutra zaczniesz jeść śniadanie. I powtarzaj sobie codziennie, że to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dopiero gdy nauczysz się tego, automatycznie kolacje staną się mniej kaloryczne.

Ciesz się z każdego małego sukcesu. Przebiegłeś sto metrów truchtem? Świetnie! Kolejnego dnia uda się przebiec dwieście. Nie podejmuj się czynności, której nie podołasz. Codzienne wizyty na siłowni mogą początkowo zniechęcić. Zdecyduj, że jeden, dwa dni w tygodniu wystarczą. A gdy poczujesz się pewniej, zacznij ćwiczyć częściej.

Czytaj też: Urodowy check-up na Nowy Rok

Jakie postanowienia powinny znaleźć się na noworocznej liście?

Istnieje lista rzeczy, które powinny zmienić się u większości z nas. Dotyczą naszego zdrowia oraz dobrego samopoczucia.

Teraz jest świetną okazją do tego, by rzucić palenie. Ta niezdrowa używka ma niezwykle niszczący wpływ na zdrowie. Zauważysz różnicę, gdy po roku od niepalenia będziesz mógł tańczyć znacznie dłużej niż pozostali, bo nie ograniczy cię męczący ucisk w płucach spowodowany paleniem.

Innym pożytecznym postanowieniem jest powzięcie decyzji o regularnych badaniach. Dla kobiet ważna będzie wizyta u ginekologa oraz wykonanie badania cytologicznego. Wielu z nas przyda się również odwiedzenie gabinetu stomatologa - im wcześniej pozwolimy dentyście na leczenie zębów, tym lepiej na przyszłość. Wraz z nowym rokiem warto wykonać badanie moczu i krwi, by zorientować się, czy nasz organizm pracuje prawidłowo. Wiele chorób przez długi czas przebiega bowiem bezobjawowo.

Nowy rok to dobra okazja do tego, by zmienić nawyki żywieniowe. Codziennie powinniśmy jeść co najmniej pięć porcji owoców i warzyw, których składniki odżywcze chronią organizm przed rozwojem chorób oraz wirusów. Zrezygnuj niezdrowego tłuszczu, zadbaj o to, by pić więcej wody i jeść więcej ryb.

Ważnym postanowieniem będzie również rozpoczęcie aktywnego trybu życia. Ćwiczenia fizyczne są konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, zapobiegając rozwojowi wielu schorzeń, takich jak choroby serca czy stawów. Nowy rok jest świetną okazją do tego, by nasze życie stało się zdrowsze. Tylko od nas jednak zależy, czy uda nam się dotrzeć do wymarzonego celu.

Czytaj też: Pożegnanie z papierosem – 10 wskazówek przydatnych w walce z nałogiem

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA