Oczy na etacie


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Nasze oczy w pracy męczą się nie mniej niż umysł. Zadbajmy, by im ułatwić funkcjonowanie prostymi zabiegami.



Zaczerwienienie, szczypanie czy suchość oczu dotyka wszystkich, którzy pracują przed komputerem. Mamy tendencję do zapominania się, długotrwałego pozostawania w jednej pozycji i wpatrywania się w monitor bez mrugania. Po jakimś czasie czujemy, jakby piasek się nam zagnieździł pod powiekami. Kiedy narażamy nasze oczy na wytężony wysiłek, bez dbałości o ich higienę, prędzej czy później odbije się to na kondycji wzroku.

Dlatego warto stosować się do 5 prostych zaleceń, które pomogą zredukować ryzyko przeciążenia oczu, kiedy zmuszamy je do intensywnej pracy. Zobacz też: Jak dbać o oczy? Porady Krystiana Truszkiewicza



Ochrona oczu przed komputerem

To bardzo ważne, byśmy przed przystąpieniem do pracy poświęcili kilka minut na ustawienie krzesła i komputera w taki sposób, by kręgosłup miał solidne oparcie, a plecy się nie garbiły.



Nie tylko światło z monitora, ale także te w pomieszczeniu ma wielkie znaczenie. Nie może być ani za słabe, ani zbyt intensywne. To pierwsze zmusza oczy do zwiększonego wysiłku, a drugie drażni je. Najlepsze są lampy skierowane ku sufitowi, które nie rzucają światła bezpośrednio na komputer i które można regulować. Lampki stojące na biurku niech oświetlają kartki, a nie nas. Warto jest tak ustawić komputer, by mieć widok na przestrzeń za oknem albo na to, co się znajduje za drzwiami. Nie siedźmy też naprzeciw ściany.

Czytaj także: Co cieszy oko – osiem porad na poprawienie wzroku



Zadbajmy, aby nasze oczy znajdowały się co najmniej 50 cm od komputera (wymagania sanepidowskie mówią o 70 cm). Oczy niech znajdują się nieco wyżej niż tekst na monitorze. Ustawmy też jasność i kontrast obrazu w taki sposób, by go widzieć bez wysiłku. Dobrze też, jeśli monitor jest większych rozmiarów.



Aby oczy - i tak zmuszone do intensywnego skupienia - nie musiały być nadwerężane jeszcze bardziej, warto powiększyć tekst i obraz, na który patrzymy. Czytanie będzie łatwiejsze i… zdrowsze.



Z przerwami w pracy jest jak z uprawianiem sportu – lepiej robić to regularnie i krócej, niż raz na jakiś czas, ale dłużej. Dobra jest reguła znana pod postacią „20x20x20”: co 20 minut przez 20 sekund patrz w odległość 20 stóp w dal (około 6 metrów). Do tego nawilżaj oczy naturalną metodą, czyli właśnie mruganiem. Rób to tak, żeby nikt nie miał wątpliwości, czy podrywasz współpracowników, czy dbasz o zdrowie…

Czytaj także: Krótka historia soczewek kontaktowych

Temat miesiąca: Gardłowa Sprawa, przeziębienie i grypa