Odchudzanie z głową

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

To, co jemy, nie bez znaczenia wpływa na to, jak wyglądamy i jak się czujemy. Najważniejszym zadaniem jest spożywanie pokarmów pełnowartościowych i pożywnych.

Poprzez pokarm budujemy i rozwijamy organizm, dlatego bez niego nie ma życia. Współcześnie występuje bardzo dużo potraw niepełnowartościowych, zawierających chemię. Ich spożywanie prowadzi do takich problemów, jak zgaga, zaparcia, niestrawność, kamica nerkowa, choroba wrzodowa, choroby wątroby i cukrzyca. Aby ich uniknąć, należy wypracować w sobie podstawowe zasady żywieniowe:

  • Nasza dieta musi zawierać wszystkie niezbędne dla organizmu składniki, tylko w zmniejszonej ilości.
  • Pokarmy należy spożywać o określonych godzinach – zaleca się co najmniej 3 posiłki dziennie, urozmaicone, ale z niskokalorycznymi produktami. Warto przyzwyczaić organizm do przyjmowania pokarmów o danej porze.
  • Odchudzanie nie oznacza głodzenia się – osoba bardzo głodna zjada jednorazowo bardzo dużo i nieważne co – jest to podstawowy błąd podczas odchudzania się. Głodzenie się połączone na zmianę ze zjedzeniem jednego, obfitego posiłku, powoduje rozregulowanie przemian metabolicznych i w konsekwencji nie przynosi nic dobrego naszemu zdrowiu.
  • W jedzeniu ważne jest zachowanie umiaru – głód trzeba zaspokajać, a nie najadać się do syta. Jeżeli w przerwach pomiędzy jednym a drugim posiłkiem poczujemy głód, należy przegryźć coś niskokalorycznego, na przykład jabłko, sałatkę, jogurt niskokaloryczny.
  • Jeżeli między posiłkami dopadnie nas uczucie głodu, a nie możemy sobie pozwolić na zjedzenie czegokolwiek, to spróbujmy odwrócić uwagę od głodu. Skuteczne sposoby to spacer, jazda na rowerze, gimnastyka, sprzątanie mieszkania, kąpiel, czyszczenie zębów, czytanie książki lub słuchanie muzyki.
  • Należy zdecydowanie ograniczyć produkty o dużej zawartości tłuszczu – można je zastąpić produktami niskotłuszczowymi, np. jogurt, mleko, ser biały. W codziennym jadłospisie trzeba ograniczyć spożywanie tłustego mięsa (boczek, słonina, gęsi, podroby), wędlin (pasztety, kiełbasy, parówki), ryb (śledzie, makrela, karp). W zamian można je zastąpić chudymi odpowiednikami – drobiem (kurczak, indyk), cielęciną, schabem, chudymi rybami (szczupak, dorsz).


Z wędlin wybierajmy chudą szynkę, chude mięsa pieczone, wędliny drobiowe. W potrawach unikajmy gęstych sosów, tłustej śmietany i majonezu. Zamiast masła stosujmy margarynę o obniżonej kaloryczności. Nie należy ograniczać spożywania olejów roślinnych, które są źródłem kwasów tłuszczowych i witaminy E. Warto eksperymentować i próbować urozmaicać potrawy olejami sojowymi, rzepakowymi i słonecznikowymi.

  • Słodycze są wrogiem numer jeden w procesie odchudzania się. Zawierają bowiem łatwo przyswajalne węglowodany, które w organizmie zamieniają się w tkankę tłuszczową. Najbardziej kaloryczne są lody i czekolada, które dodatkowo zawierają tłuszcz. Również napoje gazowane, słodzone soki owocowe, cukierki, ciastka i batony stanowią potężną dawkę tłuszczową. Zamiast tych produktów jedzmy na przykład owoce, które dostarczą energii w postaci cukru, ale również witamin i soli mineralnych. Jest to zadanie trudne, ale przynoszące widoczne efekty.
  • Podstawą diety powinno być regularne spożywanie owoców i warzyw. Jest to zasada powtarzana nam od dziecięcych lat, jednak uniwersalna i jak najbardziej prawdziwa. Świeże warzywa i owoce stanowią niezbędne źródło witamin i soli mineralnych. Zawierają minimalną dawkę tłuszczu, zaś sporą dawkę błonnika pokarmowego. Ich codzienne spożywanie powinno stać się nawykiem żywieniowym.
  • Szczególnie zalecane są produkty zbożowe z pełnego ziarna – posiadają błonnik pokarmowy, który obniża kaloryczność, zwalnia proces trawienia i dzięki temu pozostawia na dłużej uczucie sytości. Dlatego ciemne pieczywo, kasza gryczana, brązowy ryż należy wstawić do swojego codziennego menu.
  • Unikajmy spożywania alkoholu – nie tylko wyzwala wiele nieprawidłowych reakcji w organizmie, ale stanowi źródło pustych kalorii. Wyjątek stanowi wino, które w małych ilościach dobrze wpływa na trawienie.
  • Stosując dietę, nie zapominajmy o płynach, które są szczególnie zalecane w tym czasie. Zamiast napojów gazowanych, pijmy wodę mineralną niegazowaną, herbatę bez cukru, soki warzywne i owocowe oraz herbaty owocowe i ziołowe.
  • Wybierając się na zakupy spożywcze, nie idźmy z pustym żołądkiem – wtedy będziemy wkładać do koszyka różne, czasami niepotrzebne produkty. Dlatego przed zakupami zjedzmy sycący posiłek i dopiero wtedy wybierzmy się do sklepu.
  • Jedzenie poza domem może stać się problemem dla osoby, która rozpoczęła kurację odchudzającą. Największą pokusę stanowią święta, przyjęcia rodzinne i inne spotkania. Nie tylko potrawy wyglądają smakowicie, ale również otoczenie namawia nas do spróbowania. Dlatego też nie należy wychodzić w gości z pustym żołądkiem. Wybierając potrawy stawiajmy na te, które są niskokaloryczne i wartościowe. Jedzmy wolno, dzięki temu zrobimy wrażenie stale coś spożywających.

Aktywność przede wszystkim

Obok diety, drugim filarem kuracji odchudzającej jest aktywność fizyczna. Sport jest najlepszym rozwiązaniem w walce z nadwagą i otyłością oraz pozytywnie wpływa na zdrowie fizyczne i psychiczne. Każdy wysiłek fizyczny niesie korzyść naszemu organizmowi – nasila przemianę materii, obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę, przyspiesza odchudzanie, poprawia kondycję fizyczną oraz łagodzi stres i poprawia jakość snu. Do wyboru mamy mnóstwo dyscyplin sportowych. Na początek zaleca się spacery, które przynoszą wiele korzyści. Nie jest potrzebny żaden specjalistyczny sprzęt, tylko wygodne buty i strój dobrany do warunków atmosferycznych.

Na spacer możemy wybrać się o każdej porze i pogodzie. Warto wybierać miejsca zazielenione i spokojne, gdyż dzięki temu dotlenimy organizm, wyciszymy się i nabierzemy sił. Jest to także doskonały i prosty sposób na spalenie kalorii oraz stanowi ochronę przed chorobami serca.Odmianą  spaceru jest popularny ostatnio nordic walking, czyli dynamiczny marsz z kijkami.

Polecany jest osobom zestresowanym, starszym, z różnymi problemami zdrowotnymi. Maszerując z kijami spalamy kalorie, rozwijamy układ mięśniowy, odciążamy kolana, stawy i kręgosłup oraz kształtujemy sylwetkę. Zarówno sam spacer, jak i marsz z kijami stanowią dobrą propozycję aktywnego spędzania czasu wolnego. Innym, również popularnym rozwiązaniem jest poranny jogging. Usprawnienie płuc, dotlenienie organizmu, przeciwdziałanie depresji, pozytywny wpływ na układ krążenia – to tylko cząstka korzyści, jakie niesie ze sobą codzienne bieganie. Biegać możemy samemu lub w towarzystwie, najlepiej rano, zaraz po przebudzeniu się i przed śniadaniem, gdyż wtedy organizm chętniej spala tkankę tłuszczową. Osoby zaczynające uprawianie joggingu powinny zaczynać od krótszych tras, zawsze rozpoczynając od krótkich ćwiczeń rozciągających i rozgrzewających.

Miłą odmianą może okazać się uprawianie tzw. jogi. Jej atutem jest z pewnością to, że wykonując odpowiednie ćwiczenia poprawia się siła mięśni i ścięgien, dobrze funkcjonuje układ krwionośny oraz system limfatyczny, kręgosłup zostaje uelastyczniony oraz ogólnie wzmacnia się system odpornościowy. Z zasady joga jest przeznaczona dla każdego człowieka, dlatego osobom z nadwagą nie tylko wzmocni ciało, ale również pomoże osiągnąć wewnętrzną harmonię i spokój.

Pomoc z apteki

Pod opieką lekarza można również stosować leki, które pozwalają szybciej zredukować masę ciała. Jest to na przykład sibutramina, która powoduje szybsze wystąpienie uczucia sytości. Dzięki temu jemy mało i jesteśmy najedzeni. Nie powoduje obniżenia apetytu, ale musi stanowić element niskokalorycznej diety. Można również wybrać leki zawierające orlistat, który działa w układzie pokarmowym. Powoduje zmniejszenie wchłaniania tłuszczu z pokarmu, co przyspiesza redukcję masy ciała.

Leki zawierające te składniki muszą byś stosowane pod czujnym okiem specjalisty. W aptece znajdziemy produkty, które wspomagają proces odchudzania i dostępne są bez recepty. Mają różną postać, począwszy od kremów i kosmetyków wyszczuplających, poprzez plastry wyszczuplające, suplementy diety oraz herbatki ziołowe. Farmaceuta w aptece z pewnością pomoże w doborze odpowiedniego środka wspomagającego utratę zbędnych kilogramów.

O odchudzaniu powinno się nie tylko mówić, ale przede wszystkim działać. Odpowiednie odżywianie się, bogate w witaminy i minerały, aktywność fizyczna i zapał w celu osiągnięcia wymarzonej sylwetki stanowią w tym przypadku receptę na sukces.

Czytaj też: Ocet jabłkowy na odchudzanie i włosy - właściwości i zastosowanie