Odkryj El Dorado regeneracji: szparagi

Szparagi posiadają zdolności niemal magiczne. Wstrzymują starzenie i służą w regeneracji organizmu. Zaleca się je m.in. kobietom planującym dzieci. I nie tylko dlatego, że uważa się je za afrodyzjak...

Już jest! Wyczekiwany przez wielu sezon na szparagi właśnie się rozpoczął. To dawno niewidziane warzywo znakomicie urozmaici codzienne menu. Doda smaku, pobudzi wyobraźnię, a przy tym doskonale uzupełni niedobory witamin i składników mineralnych. W dodatku, nie stanie się przyczyną wyrzutów sumienia u osób na diecie, gdyż jedna sztuka dostarcza ok. 5 kcal (które organizm bez problemu spali w czasie 45-sekundowego spaceru). Czego chcieć więcej?

Szparagi - El Dorado w regeneracji

Szparagi to prawdziwe El Dorado dla poszukujących ekspresowej dawki regeneracji. Zawierają one – znane ze swoich właściwości antyoksydacyjnych – witaminy A, C i E. Pomogą nam zatem w walce ze starzeniem się i nowotworami, unieczynniając wolne rodniki – głównych winowajców wielu chorób. Przy okazji korzystnie wpłyną na stan naszych włosów, skóry i paznokci. To prawdziwe witaminy życia i młodości.

Szparagi zalecane kobietom planującym dzieci

A propos życia, trzeba pamiętać, że szparagi są bardzo dobrym źródłem kwasu foliowego – elementu niezbędnego dla prawidłowego rozwoju dziecka w łonie matki. Jego niedobór odpowiada za uszkodzenie cewy nerwowej u płodu i jego liczne wady. Szczególnie jest zatem polecany kobietom w okresie rozrodczym – zarówno tym w ciąży, jak i tym tę ciążę planującym. Ponadto odpowiada on za właściwą budowę krwinek czerwonych zapobiegając tym samym niedokrwistości megaloblastycznej. Oprócz tego, podobnie jak wspomniane wyżej witaminy A, C i E, spowalnia procesy starzenia i wspomaga regenerację komórek.

Czytaj też: Jak przygotować się do ciąży? Dobra dieta

Zdrowotna bomba

Nie brakuje w szparagach również i składników mineralnych. Są one bogate w wapń i fosfor, dzięki czemu mamy silne kości i mocne zęby. Obecność potasu natomiast sprawia, że obniżają one ciśnienie krwi (zwłaszcza, że sodu w szparagach nie ma zbyt dużo) i działają moczopędnie. Warzywa te bogate są również w żelazo, magnez, miedź, mangan, fluor, chlor i jod, co czyni z nich prawdziwą bombę zdrowotną. Jakby tego było mało, uważa się, że ze względu na zawartość fitoestrogenów (których działanie jest podobne do kobiecych hormonów), są dla pań świetnym afrodyzjakiem.

Ponadto znajdziemy w szparagach asparaginę i glutation. Asparagina jest aminokwasem, który wspomaga pracę nerek i odpowiada za równowagę wodną organizmu. Jej wartość najlepiej podkreśla fakt, że „szparag” po łacinie to właśnie „asparagus” – jego nazwa wywodzi się zatem od „asparaginy”. Glutation natomiast uczestniczy w wątrobowych procesach oczyszczania organizmu z toksyn, zapobiega chorobie Alzheimera, hamuje rozwój komórek rakowych i wspiera układ immunologiczny.

Nie bez znaczenia jest również zawartość błonnika i inuliny. Wpływają one korzystnie na układ pokarmowy i perystaltykę jelit. Ich spożywanie chroni przed nowotworem jelita grubego i warunkuje prawidłowy przebieg trawienia.

Kto musi obyć się smakiem?

Niestety, nie wszyscy mogą delektować się tym przysmakiem. Uważać nań powinny osoby cierpiące na choroby nerek. Szparagi są źródłem puryn, które mogą powodować gromadzenie się kwasu moczowego w organizmie, którego nadmiar ma działanie toksyczne.

Czas szparagów

Niemniej jednak, szparagi powinny królować na naszych stołach co najmniej do połowy czerwca. Jeśli mamy zdrowe nerki, możemy się nimi zajadać do woli. Przepisów na smaczne ich przyrządzanie nie brakuje. Korzystajmy, póki są, bo wkrótce znowu znikną i każą na siebie czekać kolejne dziesięć miesięcy.

Czytaj też: Beta-karoten. Cenny składnik diety

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA