Otyłość – niebezpieczna choroba XXI wieku

Otyłość to choroba dotycząca coraz większej liczby ludzi na całym świecie. Z roku na rok przybywa osób cierpiących z jej powodu. Jak sobie z nią poradzić?

Nadwaga i otyłość to problem, z którym zmaga się mnóstwo osób bez względu na wiek i płeć. Jeszcze do niedawna w Polsce otyłość kojarzyła się jedynie z innymi chorobami, których była następstwem. Przykładowo, w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, otyłość dotyczyła tylko 10% społeczeństwa. Dzisiaj wskaźnik ten jest niemal trzykrotnie większy.

Co to jest otyłość?

Otyłość to choroba definiowana jako nadmierne i patologiczne gromadzenie się tkanki tłuszczowej w organizmie, stwarzające zagrożenie dla zdrowia lub życia. Otyłość jest chorobą przewlekłą, której towarzyszą liczne powikłania, takie jak cukrzyca typu II, udar mózgu, choroby układu naczyniowo-sercowego oraz złośliwe nowotwory. WHO klasyfikuje tę chorobę według wskaźnika BMI jako otyłość I, II i III stopnia. Przy czym ostatnia nazywana śmiertelną, uznawana jest za najgroźniejszą. Występuje, gdy na m2 przypada więcej niż 40 kg masy ciała.

Bez względu jednak na BMI najgroźniejsza jest otyłość brzuszna, która prowadzi do zaburzeń przemiany materii, gospodarki lipidowej, cukrzycy i nadciśnienia tętniczego. Kiedy zaczyna się otyłość brzuszna? Można o niej mówić, gdy wskaźnik obwodu talii podzielony przez obwód bioder u kobiet jest = lub >0,8, zaś u mężczyzn = lub >1.

Otyłość w Polsce

Według Światowego Indeksu Bezpieczeństwa Żywnościowego w 2016 roku w Polsce aż 25,2% osób powyżej 20. roku życia cierpiało z powodu otyłości. Ten niepochlebny wynik daje nam 5. miejsce pośród krajów europejskich, w których odsetek otyłości jest największy. Równie powszechna jest otyłość u dzieci. Szacuje się, że około 22,2% dzieci w wieku szkolnym zmaga się już z nadprogramowymi kilogramami. Wniosek jest jeden – otyłość w Polsce to bardzo poważny problem!

Jak sobie radzić z otyłością? 

Otyłość jest chorobą, którą należy leczyć. W walce z nią najważniejsza jest dieta ubogo energetyczna i aktywność fizyczna. Jadłospis osoby odchudzającej się powinien być tak ułożony, aby w ciągu dnia dostarczyć organizmowi produkty żywieniowe ze wszystkich grup. Zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze powinny być dobierane indywidualnie i muszą uwzględniać takie kryteria, jak stopień otyłości, wiek, płeć i rodzaj wykonywanej pracy. Należy jeść regularnie, w odstępach czasowych nie większych niż 3-4 godziny, a kolację najpóźniej 3 godziny przed snem. Jednak sama dieta nie wystarczy. Równie ważny jest ruch. Zaleca się około 150 - 180 minut tygodniowo umiarkowanej aktywności fizycznej, by efektywnie spalać tłuszcz.

Naturalna pomoc 

W odchudzaniu pomogą Ci suplementy diety. Produkty, które w naturalny sposób przyspieszają metabolizm, usuwają z organizmu toksyny i spalają tłuszcz. Nie wiesz, jaki suplement wybrać? Odwiedź serwis Znamlek.pl. To nowoczesna baza leków, gdzie znajdziesz wykaz leków i suplementów wspomagających odchudzanie, a także przeczytasz rzetelne opinie o lekach.

Artykuł sponsorowany