Otyłość u niemowląt i dzieci


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Duże dziecko to nie zawsze oznaka zdrowia. Kilka rad jak walczyć z ryzykiem otyłości dziecka

W niektórych środowiskach dominuje pogląd, że duże dziecko to oznaka siły, świetnej kondycji zdrowotnej i długiego życia. Coraz częściej jednak lekarze przekonują, że nadwaga w młodym wieku nie zawsze musi być oznaką zdrowia. Co więcej panujący styl życia sprzyja utrwalaniu wysokiej wagi dziecka i zwiększeniu ryzyka otyłości. Coraz więcej dowodów przemawia za tym, że na zatrzymanie tego ryzyka mają wpływ pierwsze lata życia. A wszelkie wysiłki na rzecz zapobiegania otyłości powinny zacząć się na długo przed pójściem dziecka do szkoły.

Problemem otyłości zajął się Instytut Medycyny ds Zapobiegania Otyłości u Dzieci (IOM). Zalecenia IOM dotyczą zagadnienia nadwagi i otyłości występującej od urodzenia do 5 roku życia, zdrowych nawyków żywieniowych i większej aktywności fizycznej.

Zobacz też: Łojotokowe zapalenie skóry u niemowląt i dzieci

Zobacz wideo: Jak kąpać, przewijać i szczepić niemowlaka?

Otyłość zabija

Tak o otyłości wypowiedział się kardiolog Stefan Karczmarewicz. Udokumentowany i znany jest związek otyłości z nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą, chorobami serca, układu oddechowego czy układu kostnego. Do najpopularniejszych objawów i problemów związanych z nieprawidłową masą ciała należą:
• problemy układu oddechowego: bezdechy senne, astma, ograniczona tolerancja wysiłku;
• schorzenia układu endokrynologicznego: cukrzyca typu II, przedwczesne dojrzewanie płciowe, hipogonadyzm u chłopców, choroba wielotorbielowatych jajników;
• schorzenia układu stawowo-kostnego: płaskostopie, piszczel szpotawa, złamanie przedramienia;
• stłuszczenie wątroby, kamica żółciowa
• rzekomy guz mózgu
• hiperlipidemia

Czytaj też: Jak zapobiegać otyłości u dzieci?

Dlaczego nadwaga powoduje zaburzenia w psychice?

Zbyt duża waga ciała wywiera także negatywny wpływ na ocenę samego siebie. Takie dzieci mogą być wyśmiewane, krytykowane czy dyskryminowane. Stąd otyłości mogą towarzyszyć stany depresyjne, a także trwałe zaburzenia psychologiczne.

Winne są nawyki żywieniowe

Przyczyny złego odżywiania dzieci są związane ze stylem życia. Wśród nich najczęściej wymienia się szybkie tempo życia, nieregularne spożywanie posiłków, spożywanie produktów wysokotłuszczowych (fast-foody), przetworzonych oraz kalorycznych przekąsek między posiłkami. Istotną kwestią jest również serwowanie maluchom takiego jedzenia jak dorosłym. Wysiłek fizyczny, a raczej jego brak nie sprzyja zanikowi nadmiernej tkanki tłuszczowej. Dzieci zamiast podwórka wybierają bardziej statyczne sporty – wirtualne. Wszystko to sprawia, że otyłość to powszechne zjawisko. W głównej mierze za nadwagę i sposób odżywiania dzieci odpowiadają rodzice.

Sposoby walki z otyłością

Trudno walczyć z otyłością. Ciężko przestawić własne upodobania i przyzwyczajenia, a jeszcze gorzej, że na efekty należy cierpliwie czekać. Eksperci w kwestii żywienia z Instytutu Medycyny (IOM) stwierdzili, że najskuteczniejsze jest podejście holistyczne do problemu. Zwróćmy uwagę, że dziecko styka się codziennie z różnymi instytucjami, placówkami które mają wpływ na jego rozwój i dorastanie. Największy rola spoczywa na rodzicach, ale otaczające środowisko także kształtuje życie, przede wszystkim małych dzieci. Otoczenie które powinno wspierać rodzinę składa się z pediatrów, lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, pracowników służby zdrowia i opieki władz miasta/ państwa. Osoby tam pracujące zaś muszą być dobrze przygotowane aby uświadamiać rodzicom potencjalne zagrożenie otyłością, umożliwienie interwencji i profilaktyki.

Czytaj też: 7 chorób i schorzeń, które powodują otyłość

Żywienie
Racjonalne żywienie i wysiłek fizyczny to podstawa nie tylko dobrego wyglądu i samopoczucia ale również i zdrowia. Właściwe odżywianie powinno zapewniać dziecku wystarczającą ilość kalorii, witamin i składników mineralnych.

Zasady ogólne dotyczące racjonalnego żywienia:
• spożywanie 5 posiłków w ciągu dnia
• spożywanie posiłków w stałych godzinach
• posiłki urozmaicone dostosowane do płci i wieku dziecka
• produkty powinny zawierać odpowiednie ilości składników pokarmowychduży nacisk na świeże warzywa i owoce.

Aktywność fizyczna
Kolejnym krokiem zrównoważonej profilaktyki jest zadbanie o wysiłek fizyczny. Instytucja IOM zaleca, aby dzieci codziennie przebywały na podwórku. Ważny jest także czas aktywnie spędzany. Przeciętnie dziecko potrzebuje od 3 - 5 godzin dziennie zabaw. Tym samym należy ograniczyć dostęp do mediów-telewizji i internetu.

szo

Zobacz: Ile kosztuje nas otyłość?

Czytaj też: