Pływanie - zdrowy sport ale czy dla każdego?

Już od dość dawna w naszym kraju utrzymuje się moda na korzystanie z pływalni przez osoby nie tylko młode, ale również w zaawansowanym wieku. I dobrze, bo pływanie to sport wyjątkowo zdrowy. Jednak rezultaty, choćby w formie poprawienia sylwetki i ogólnego samopoczucia, przyniesie tylko wtedy, gdy będziemy go uprawiać regularnie.

Wśród wielu zalet pływania na plan pierwszy wysuwa się jego zbawienny wpływ na nasz nadwerężony kręgosłup, który odpoczywa, kiedy jesteśmy w wodzie. Jest to też zresztą zarówno dla kręgosłupa, jak i dla całego ciała najlepszy i najdelikatniejszy masaż - równomiernie masowane są wszystkie jego części przy jednoczesnej harmonijnej pracy mięśni.

Pływanie i aerobik wodny na otyłość

Sport ten ma też niebagatelny wpływ przy walce z nadwagą. Podczas pływania spalamy bowiem około 500 kcal, równocześnie modelując sylwetkę i zachowując jędrność skóry. Szczególnie pomocne są, modne teraz, zajęcia aerobiku w wodzie. Jak wiadomo opór wody jest znacznie większy niż opór powietrza. Te same ćwiczenia wykonywane w wodzie są więc bardziej efektywne, niż te robione w sali gimnastycznej. Dają jednocześnie ogromny komfort, bo przecież nie zawsze po zajęciach aerobiku jest możliwość skorzystania z natrysku. Po basenie natomiast zawsze możemy się wykąpać i rześko pędzić do swoich zajęć. Instruktorzy wodnego aerobiku prześcigają się obecnie w wymyślaniu ciekawych zajęć i ćwiczeń. Popularne ostatnio stały się na przykład "makarony", czyli długie rurki z pianki poliuretanowej, które unoszą nas na wodzie umożliwiając ćwiczenia.

Czytaj też: Dlaczego warto iść na basen?

Przed wejściem i po wyjściu z wody

Musimy jednak pamiętać o pewnych zasadach, których bezwzględnie należy przestrzegać, aby korzystanie z basenu było czystą przyjemnością. Przed wejściem do niego należy umyć dokładnie całe ciało, stopniowo zmniejszając temperaturę natrysku, aby samo zanurzenie się w basenie nie było szokiem. Z kolei po wyjściu z basenu należy dokładnie spłukać całe ciało, gdyż środki dodawane do dezynfekcji wody bardzo wysuszają naskórek. Potem natrzyjmy się balsamem nawilżającym. Warto też zaopatrzyć się w suszarkę do włosów, bo nie wszystkie baseny dysponują własnymi.

Poznaj: Najszybszy sposób pływania

Grzybica i opryszczka

Będąc na basenie nie wolno korzystać z natrysku bez klapek na nogach. Wprawdzie teraz wycofano już drewniane kratki pod prysznicami, ale i te plastikowe mogą nas nie uchronić przed mnożącymi się w ciepłych i wilgotnych miejscach grzybami. Grzybica stóp jest bardzo nieprzyjemna i trudna do wyleczenia. Jeśli zauważymy objawy choroby - przede wszystkim nieprzyjemne swędzenie i pieczenie stóp - natychmiast udajmy się do dermatologa i zaniechajmy korzystania z basenu, aby nie zarażać innych. Stan sanitarny naszych basenów zdecydowanie poprawił się ostatnimi czasy, ale zdarzają się jeszcze i takie, w których wykrywana jest obecność bakterii i wirusów. Najczęściej są to Chlamydia trachomatis oraz wirus opryszczki. Te właśnie drobnoustroje są odpowiedzialne za choroby układu moczowo-płciowego. Dlatego właśnie dobrze jest uczęszczać na sprawdzone baseny, które charakteryzują się dużą czystością i dbałością o użytkowników.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA