Pływanie - zdrowy sport ale czy dla każdego?

Już od dość dawna w naszym kraju utrzymuje się moda na korzystanie z pływalni przez osoby nie tylko młode, ale również w zaawansowanym wieku. I dobrze, bo pływanie to sport wyjątkowo zdrowy. Jednak rezultaty, choćby w formie poprawienia sylwetki i ogólnego samopoczucia, przyniesie tylko wtedy, gdy będziemy go uprawiać regularnie.

Spis treści

Wśród wielu zalet pływania na plan pierwszy wysuwa się jego zbawienny wpływ na nasz nadwerężony kręgosłup, który odpoczywa, kiedy jesteśmy w wodzie. Jest to też zresztą zarówno dla kręgosłupa, jak i dla całego ciała najlepszy i najdelikatniejszy masaż - równomiernie masowane są wszystkie jego części przy jednoczesnej harmonijnej pracy mięśni.

Pływanie i aerobik wodny na otyłość

Sport ten ma też niebagatelny wpływ przy walce z nadwagą. Podczas pływania spalamy bowiem około 500 kcal, równocześnie modelując sylwetkę i zachowując jędrność skóry. Szczególnie pomocne są, modne teraz, zajęcia aerobiku w wodzie. Jak wiadomo opór wody jest znacznie większy niż opór powietrza. Te same ćwiczenia wykonywane w wodzie są więc bardziej efektywne, niż te robione w sali gimnastycznej. Dają jednocześnie ogromny komfort, bo przecież nie zawsze po zajęciach aerobiku jest możliwość skorzystania z natrysku. Po basenie natomiast zawsze możemy się wykąpać i rześko pędzić do swoich zajęć. Instruktorzy wodnego aerobiku prześcigają się obecnie w wymyślaniu ciekawych zajęć i ćwiczeń. Popularne ostatnio stały się na przykład "makarony", czyli długie rurki z pianki poliuretanowej, które unoszą nas na wodzie umożliwiając ćwiczenia.

Czytaj też: Dlaczego warto iść na basen?

Przed wejściem i po wyjściu z wody

Musimy jednak pamiętać o pewnych zasadach, których bezwzględnie należy przestrzegać, aby korzystanie z basenu było czystą przyjemnością. Przed wejściem do niego należy umyć dokładnie całe ciało, stopniowo zmniejszając temperaturę natrysku, aby samo zanurzenie się w basenie nie było szokiem. Z kolei po wyjściu z basenu należy dokładnie spłukać całe ciało, gdyż środki dodawane do dezynfekcji wody bardzo wysuszają naskórek. Potem natrzyjmy się balsamem nawilżającym. Warto też zaopatrzyć się w suszarkę do włosów, bo nie wszystkie baseny dysponują własnymi.

Poznaj: Najszybszy sposób pływania

Grzybicaiopryszczka">

Reklama

Grzybica i opryszczka

Będąc na basenie nie wolno korzystać z natrysku bez klapek na nogach. Wprawdzie teraz wycofano już drewniane kratki pod prysznicami, ale i te plastikowe mogą nas nie uchronić przed mnożącymi się w ciepłych i wilgotnych miejscach grzybami. Grzybica stóp jest bardzo nieprzyjemna i trudna do wyleczenia. Jeśli zauważymy objawy choroby - przede wszystkim nieprzyjemne swędzenie i pieczenie stóp - natychmiast udajmy się do dermatologa i zaniechajmy korzystania z basenu, aby nie zarażać innych. Stan sanitarny naszych basenów zdecydowanie poprawił się ostatnimi czasy, ale zdarzają się jeszcze i takie, w których wykrywana jest obecność bakterii i wirusów. Najczęściej są to Chlamydia trachomatis oraz wirus opryszczki. Te właśnie drobnoustroje są odpowiedzialne za choroby układu moczowo-płciowego. Dlatego właśnie dobrze jest uczęszczać na sprawdzone baseny, które charakteryzują się dużą czystością i dbałością o użytkowników.

Reklama

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: W jakiej formie najchętniej wybierasz preparaty na odbudowę chrząstki stawowej?

  Tabletki

  Proszek do rozpuszczania

  Zastrzyki

  Płyn

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!