Po co się odchudzać?


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Któż z nas nie marzy o pięknej, zdrowej sylwetce z odpowiednimi proporcjami, jędrnością i kondycją fizyczną. W tym celu poddajemy się często kuracjom odchudzającym, zapominając o podstawowych zasadach odchudzania - należy to robić mądrze i skutecznie.

Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z tego, że otyłość jest chorobą, a nie tylko problemem estetycznym. Nieleczona może prowadzić do różnych chorób, takich jak:

  • Zwyrodnienie stawów – stawy narażone są na nadmierne obciążenie, które powoduje ich uszkodzenie. Typowe objawy choroby to bóle, obrzęki i zniekształcenia stawów. Ból występuje podczas ruchu, zaś maleje podczas odpoczynku. W przypadku dłuższego bezruchu pojawia się sztywność w stawach. Z czasem zaczynają się zniekształcać, co powoduje skierowanie kości pod nieprawidłowymi kątami.
  • Bóle krzyża – pojawiają się najczęściej u osób z nadwagą. Rozchodzą się z rejonu kręgów lędźwiowych i kości krzyżowej. Jest to poważne schorzenie, które skutecznie potrafi zakłócić wykonywanie najprostszych, codziennych czynności.
  • Żylaki na nogach – u osoby otyłej odpływ krwi z kończyn dolnych odbywa się dużo gorzej, żyły nadmiernie wypełniają się krwią i w ten sposób powstają żylaki. Jest to najczęstsza choroba układu krwionośnego, której bagatelizowanie może doprowadzić do zaburzeń w odżywianiu naczyń i w konsekwencji do owrzodzenia podudzi.
  • Cellulit – to nieestetyczna, pomarańczowa skórka atakująca brzuch, uda i pośladki. Spowodowana jest nierównomiernym rozłożeniem tkanki tłuszczowej oraz nieprawidłową przemianą materii w organizmie.
  • Cukrzyca typu 2 – jest to najczęstsza postać cukrzycy. Powoduje zaburzenie działania i wydzielania insuliny. Leczenie polega na redukcji masy ciała, wprowadzaniu ćwiczeń fizycznych oraz przyjmowaniu leków przeciwcukrzycowych.
  • Nadciśnienie tętnicze – stałe lub czasowo podwyższone cieśnienie tętnicze krwi. Zdarza się, że ludzie nie wiedzą o tej chorobie, gdyż nie objawia się konkretnymi bólami. Występują poranne boleści z tyłu głowy, zawroty, trudności w wykonywaniu ćwiczeń fizycznych, ale te objawy często uważane są za codzienne, dlatego też choroba jest bagatelizowana. W przypadku powyższych objawów należy udać się do lekarza.
  • Hiperlipidemia – czyli podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi. Zwiększa ryzyko zmian w tętnicach i tym samym może stać się przyczyną niedokrwienia kończyn dolnych, udaru mózgu lub nawet zawału serca.
  • Choroba wieńcowa – zwana także niedokrwieniem serca lub przewlekłą niewydolnością sercową. Jest spowodowana zwężeniem światła tętnic wieńcowych, które odżywiają miesień serca. To najczęstsze schorzenie układu krążenia, które może doprowadzić do zawału lub nagłej śmierci sercowej.

Zobacz też: Zdrowe sposoby na odchudzanie – porady dietetyka.

Kalorie

To one są odpowiedzialne za nadmiar tkanki tłuszczowej. Dają również energię, dlatego są konieczne w naszym życiu. Kaloria jest jednostką miary energii. Energię dostarczają produkty bogate w białko, tłuszcz, węglowodany,a także kwas organiczny, alkohol etylowy i substancje słodzące. Najbardziej kaloryczny jest tłuszcz, którego organizm potrzebuje głównie do wchłaniania witamin A, D, E i K oraz przeciwutleniaczy. Kwasy tłuszczowe mają zbawienny wpływ na mózg, skórę, oczy i układ krwionośny.

Nie można jednak przesadzić z jego spożywaniem. Często mówi się o tak zwanych pustych i ukrytych kaloriach. Puste kalorie są to przetworzone produkty, pozbawione witamin i minerałów. Posiada je na przykład alkohol, który nie daje organizmowi nic pozytywnego. Ukryte kalorie to dodatek, najczęściej niezauważalny, w produktach, np. cukier w batoniku,odrobina tłuszczu na warzywach gotowanych na parze. W przypadku rozpoczęcia diety bardzo ważne jest zapotrzebowanie na energię naszego organizmu.

To, ile jej potrzebujemy, jest kwestią indywidualną. Zależy od wieku, płci, masy ciała, przemiany materii, stylu życia. Nadmiar kalorii odkłada się jako zapas w postaci tłuszczu. Z kolei ich niedomiar nie tylko osłabia i wyczerpuje organizm, ale również przyczynia się do kamieni woreczka żółciowego, problemów mózgowych i sercowych. Można założyć, że niezbędne minimum, potrzebne do dostarczenia ważnych składników pokarmowych, to 1500 kalorii dziennie.

Odchudzanie - inwestycja długoterminowa

Podstawą procesu odchudzania jest przede wszystkim odpowiednia motywacja. Każdy z nas ma zapewne swoje argumenty, przemawiające za, jak i przeciwko podjęciu tego ciężkiego zadania. W celu ułatwienia decyzji poniżej prezentujemy najważniejsze korzyści, które wynikają z utraty zbędnych kalorii:

  •  spadek masy ciała,
  •  obniżenie ciśnienia tętniczego krwi,
  •  zmniejszenie ryzyka choroby wieńcowej,
  •  spadek stężenia cholesterolu,
  •  zmniejszenie rozwoju cukrzycy typu 2,
  •  obniżenie poziomu cukru we krwi,
  •  doskonałe samopoczucie,
  •  wzrost energii życiowej,
  •  wysoka samoocena i wiara w siebie.

Są to uniwersalne efekty prawidłowo podjętej kuracji odchudzającej. Aby je osiągnąć, należy skrupulatnie i stanowczo wprowadzić nowe nawyki w swoje codzienne życie.

Czytaj też:

Temat miesiąca: Gardłowa Sprawa, przeziębienie i grypa