Podstawy leczenia otyłości prostej

Podstawową metodą postępowania terapeutycznego w otyłości jest leczenie dietetyczne wsparte regularnym wysiłkiem fizycznym i modyfikacją stylu życia. Na czym polegają te niefarmakologiczne metody walki z nadmiernymi kilogramami?

W niektórych przypadkach otyłość może być leczona farmakologicznie, a nawet operacyjnie. Jednak podstawą leczenia otyłości jest leczenie niefarmakologiczne, na które składają się: leczenie dietetyczne, wysiłek fizyczny i modyfikacja zachowań.

Leczenie dietetyczne jest podstawową metodą postępowania terapeutycznego w otyłości. Dowóz energii powinien być mniejszy od zapotrzebowania o około 500 do 1000 kcal/dzień. Dąży się do zmniejszenia masy ciała o około 0,5 do 1 kg na tydzień i o 10% wartości wyjściowej w ciągu pół roku. Należy unikać stosowania drastycznych diet (np. głodówek), gdyż nie dają one możliwości utrzymania niskiej wagi przez dłuższy okres.

Poniżej podano kilka sposobów na to, jak można podejść do zagadnienia leczenia dietetycznego:

  • Zmniejsz kaloryczność spożywanych posiłków. Poproś dietetyka i wraz z nim policz, ile kalorii przyjmujesz każdego dnia i o ile da się tę liczbę ograniczyć. Liczbę kalorii najprościej ograniczyć poprzez zmniejszenie bądź wyeliminowanie słodyczy z codziennego jadłospisu.
  • Aby ograniczenie kaloryczności nie odbiło się negatywnie na objętości posiłków (muszą one ulec zmniejszeniu, ale nie powinna być to zmiana nagła i nazbyt drastyczna, gdyż u pacjenta może pojawić się ciągłe uczucie głodu), zastąp małe, ale bardzo kaloryczne posiłki (np. desery, przekąski) owocami lub warzywami. Są one mniej kaloryczne, a równocześnie na tyle duże objętościowo, że zapewnią uczucie sytości.
  • Razem z dietetykiem ustalcie ścisły plan żywienia. Ważne jest, aby spożywać posiłki (4-6 dziennie) w regularnych odstępach czasu, małymi porcjami. Dieta powinna być bogata w warzywa, owoce, produkty mleczne (niskotłuszczowe) oraz pełnoziarniste. Ogranicz spożycie cukru i soli. Pamiętaj, że mięso nie jest jedynym źródłem białka. Innymi świetnymi źródłami białka są warzywa, takie jak np. bób, soja, fasola. Wybierając mięso, decyduj się na mięso białe, chude, ryby i owoce morza. Równocześnie nie zapominaj o tym, żeby dieta była smaczna, a posiłki urozmaicone. Dieta nie powinna być czymś przejściowym, a raczej stałą modyfikacją stylu życia na ogólnie zdrowszy. Unikaj diet mających na celu szybką utratę masy ciała. Redukcja masy ciała powinna być stopniowa i rozłożona w czasie. Umożliwia to zachowanie na stałe nowo osiągniętej wagi.
  • Jeśli musisz schudnąć „szybko”, np. ze względu na niezbędny zabieg chirurgiczny, zapytaj lekarza o tzw. dietę płynną. Jest ona bardzo nisko kaloryczna (~ 800 kcal/dzień) i oparta przede wszystkim na piciu płynów. Podczas jej stosowania musisz być pod stałą opieką lekarską. Często wymagana jest równoczesna suplementacja witamin i związków mineralnych, ze względu na brak ich wystarczającego dowozu z posiłkami. Jak już wspomniano, dieta ta pozwala na szybkie „zrzucenie wagi”. Jeśli jednak po zakończeniu jej stosowania nie zostaną wprowadzone odpowiednie modyfikacje stylu życia (dieta „na stałe”, wzrost poziomu aktywności fizycznej), to pacjent bardzo szybko wróci do wagi sprzed zastosowania diety płynnej.
  • Pamiętaj! Nie istnieją „cudowne” środki na natychmiastowe schudnięcie. Podstawą leczenia otyłości jest wytrwałość i konsekwencja w – między innymi – stałym stosowaniu przepisanej diety.
     

Wysiłek fizyczny – jest kolejnym, obok leczenia dietetycznego, niezbędnym elementem leczenia otyłości. Przede wszystkim należy pamiętać, że nawet najmniejszy wysiłek jest lepszy niż jego brak. Osoby otyłe powinny ćwiczyć codziennie co najmniej 45 minut. Rekomendowana jest jazda na rowerze, szybkie spacery, pływanie. Szczególnie ta ostatnia aktywność jest godna polecenia, gdyż pozwala na wykonywanie ćwiczeń w odciążeniu, co chroni stawy przed nadmiernym zużyciem (u osób otyłych nadmiar kilogramów powoduje przeciążenia stawów i szybsze zużywanie się chrząstki stawowej). Porozmawiaj z fizjoterapeutą na temat odpowiednich dla siebie ćwiczeń. Wysiłek fizyczny nie tylko pozwala zwiększyć liczbę spalanych kalorii, ale również pomaga zwiększyć i/lub utrzymać masę mięśniową w okresie ograniczonej podaży kalorii, zapobiega efektowi jo-jo, a także poprawia nastrój oraz redukuje poziom stresu poprzez zwiększenie wytwarzania endorfin.

Nie tylko ćwiczenia fizyczne umożliwiają zwiększenie ilości codziennego wysiłku fizycznego. Warto również zwiększyć swoją normalną codzienną aktywność poprzez np. chodzenie pieszo na zakupy do pobliskiego sklepu, zamiast jazdy samochodem, chodzenie pieszo do pracy, uprawianie ogrodu (np. koszenie trawy kosiarką), częstsze sprzątanie domu. Takie zmiany również pomogą Ci walczyć z otyłością.

Należy zaznaczyć, że ani sama dieta, ani sam wysiłek fizyczny nie są wystarczające, by skutecznie redukować masę ciała. Dopiero połączenie tych dwóch elementów tworzy skuteczną broń do walki z otyłością.

Modyfikacja zachowań – dotyczących sposobów odżywiania się i związanych z aktywnością fizyczną. Pod nadzorem specjalisty (psychologa, psychiatry, członków grupy wsparcia) pacjent dąży do zrozumienia, dlaczego spożywa nadmierne ilości jedzenia i zmiany swojego podejścia na bardziej prozdrowotne. Chorym doradza się obieranie szeregu prostych celów i dążenie do nich małymi krokami. Zaleca się zapisywanie ilości spożywanych pokarmów, wykonywanych ćwiczeń oraz aktualnej masy ciała w prowadzonym na bieżąco dzienniczku.

Trzeba pamiętać, że w trakcie całego procesu leczniczego występują nie tylko spadki, ale i wzrosty masy ciała. Nie jest to dla chorego łatwe do zaakceptowania, ale walka z otyłością jest procesem długotrwałym, wymagającym wytrwałości. Jak już wspomniano, najlepszą metodą jest stawianie sobie konkretnych celów i dążenie do nich małymi krokami.

Leki w walce z otyłością - dowiedz się, na czym polega farmakologiczne leczenie otyłości

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA