Pokochasz to warzywo, gdy poznasz jego moc

Dlaczego od razu pokochaj? Czy nie wystarczyłaby je po prostu akceptować na talerzu, tolerować w jadłospisie albo zwyczajnie polubić?

Otóż - nie! Brokuły mają tak wielką moc i tak wszechstronny wpływ na organizm, że powinniśmy darzyć je gorącym uczuciem i jadać jak najczęściej.

Brokuł to warzywo podobne do kalafiora, od którego różni się silniejszym wzrostem, kształtem liści oraz kształtem i kolorem róży, która ma barwę zieloną bądź fioletową. Jadalna u tego warzywa jest zarówno róża główna, jak i róże boczne - wyrastające na bocznych pędach - oraz gruba, mięsista łodyga.

Bogactwo składników

Specjaliści zalecają regularne spożywanie warzyw kapustnych (rodzina roślin krzyżowych): kalafiora, brukselki, kapusty, jak również brokułów dla zdrowia układu odporności. Każde warzywo daje naszemu ciału jakiś unikalny zestaw korzyści, ale brokuły zawierają setki niezbędnych składników odżywczych. Brokuły regenerują układ odporności. Zawierają duże ilości witaminy C, i to nawet po ugotowaniu. W 100 g znajduje się aż 90 mg tej witaminy, natomiast w pomarańczy znajdziemy jej już tylko 50 mg. Zawierają także wiele innych witamin, m.in. witaminę A, B1, B2, PP, a także sole mineralne (żelazo, fosfor, chrom, magnez). Warzywo to ma duże ilości wapnia, które wzmacnia kości i zęby, żelaza i potasu, które biorą udział w budowaniu czerwonych krwinek. Poza tym brokuły zawierają beta-karoten. Mają właściwości antyrakowe. Zawierają też dużo błonnika i są niskokaloryczne, dzięki czemu mogą być stosowane w wielu dietach odchudzających.

Czytaj też: Dlaczego powinieneś jeść brokuły?



Sposób na brokuły

W naszej kuchni brokuły należą do produktów wielozadaniowych. Można z nich przygotować zupę-krem, puree, sałatki, zapiekanki, a nawet naleśniki. A oto kilka rad dla przyrządzających te warzywa:

1. Do sałatek wystarczy brokuły krótko zblanszować we wrzątku (około 5 minut).

2. Nie odrzucajmy głąbów – one także nadają się do jedzenia, wystarczy odrobinę dłużej je podgotować.

3. Puree przygotujesz łącząc ugotowanego brokuła z ziemniakami, odrobiną mleka, gałki muszkatołowej i masła.

4. Do zapiekanek z brokułami świetnie pasuje sos beszamelowy.

Egzotyczne owoce. Nie miałeś pojęcia, jak bardzo są zdrowe!

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA