Popraw odporność, by uchronić się przed chorobami


 

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Wskaźnikiem zdrowia jest czynność układu odpornościowego, który chroni nasz organizm zarówno przed błahymi infekcjami jak i chorobami nowotworowymi. Dieta jest jednym z czynników świata otaczającego, który ma wpływ na kondycję naszej odporności.

Oczywisty staje się fakt, że jesteśmy zdolni w pewnym stopniu sterować swoim układem odpornościowym za pomocą odpowiednio dobranej diety. Spożywane pokarmy mogą mieć wpływ na tworzenie białych krwinek (leukocytów), które uważane są „strażników” układu odpornościowego walczącymi z infekcjami na pierwszej linii frontu. Wielu badaczy dowodzi, że odpowiednio dobrane pokarmy i składniki pokarmowe mogą brać udział w zawartości i siły działania leukocytów. A co za tym idzie? Pobudzenie do działania układu odpornościowego.

Zobacz: Jak wzmocnić swoją odporność?

Składniki pokarmowe pobudzające układ odpornościowy:

•    beta-karoten (marchew, szpinak, dynia, koper, kalarepa, morele suszone),

•    witamina C (cytrusy, kiwi, papaja, truskawki, papryka, brokuły, ziemniaki gotowane w łupinach),

•    witamina E (orzechy, migdały, nasiona, oleje roślinne),

•    kwasy tłuszczowe omega-3 (oleje rybie).

Tran zawiera niemal wszystkie wymienione wyżej składniki pokarmowe. Jest to ciekły tłuszcz otrzymywany z ryb z rodziny dorszowatych. Zawiera duże ilości wielonienasyconych kwasów omega-3 i omega-6 oraz witamin A, D i E. Działa leczniczo i zapobiegawczo. Uważa się, że zapobiega chorobom serca przy dwóch dawkach tygodniowo. Dawka 30 g dziennie uważana jest za skuteczną w zmniejszeniu ryzyka ataku serca o 50%. Tran może także zmniejszać objawy reumatyzmu, astmy, łuszczycy, nadciśnienia tętniczego, migreny, zapaleń jelita grubego, stwardnienia rozsianego. Korzystnie wpływa na zwiększenie frakcji cholesterolu HDL („dobrego” cholesterolu) oraz zmniejsza poziom trójglicerydów oraz frakcji cholesterolu LDL („złego” cholesterolu).

Pokarmy pobudzające układ odpornościowy to:

Czosnek –  (Allium sativum) jest rośliną pochodzącą z Azji, której lecznicze działanie jest nie do przecenienia. Chroni przed zgagą, działa przeciwskurczowo, przeciwbakteryjnie, antygrzybiczo, a także korzystnie wpływa na drogi oddechowe, moczowe oraz na obniżenie poziomu cholesterolu i ciśnienia tętniczego, ale to tylko część jego zalet. Już w 1987 roku naukowcy z Florydy odkryli, że czosnek wspomaga układ odpornościowy, zwłaszcza leukocyty, stojące na pierwszej linii obrony organizmu. Badania prowadzone były na grupie, w której część osób przyjmowała 12-15 ząbków czosnku dziennie, a część badanych otrzymywała farmakologiczny preparat czosnkowy. W grupie znajdowały się jednostki nie przyjmujące czosnku w żadnej postaci. U wszystkich badanych określano aktywność komórek odpornościowych, tzw. „naturalnych zabójców”, kontaktując je z komórkami nowotworowymi. Leukocyty otrzymane z krwi osób spożywających czosnek, zarówno naturalny jak i w postaci leku, niszczą do 160% komórek rakowych więcej niż u osób, które nie przyjmowały czosnku.

Grzyby shiitake – (twardziak shiitake – Lentinus edoses) jest najlepiej przebadanym wschodnim grzybem. Na Uniwersytecie w Michigan odkryto, że grzyb ten zawiera silny czynnik przeciwwirusowy (lentinan), który ma zdolność pobudzania układu odpornościowego do wydzielania interferonu i interleukiny (czynników zwalczających infekcje).

 Jogurt – poza doskonale znaną działalnością związaną z dostarczaniem dużych ilości wapnia i witaminy D, warto wiedzieć, że może mieć wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego. W badaniach wykazano, że jogurt zawierający żywe szczepy bakterii Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus pobudza produkcję interferonu oraz wzmagać czynność komórek odpornościowych, a także nasilać produkcję przeciwciał. Badacze Uniwersytetu Medycznego w Kalifornii dowiedli, że osoby spożywające 450 g jogurtu dziennie przez okres czterech miesięcy miały aż pięciokrotnie wyższy poziom interferonu, w porównaniu z ankietowanymi nie jedzącymi jogurtu.

Żeń-szeń – (Panax ginseng) szeroko wykorzystywany w lecznictwie. Wykazuje właściwości pobudzające, wzmacniające, odmładzające, działa hipoglikemizująco, hamuje rozwój nowotworów, a także poprawia koncentrację i pamięć, dodaje energii i usprawnia procesy myślowe. Jest rośliną obfitującą w witaminy, zwłaszcza witaminy z grupy B oraz witaminę C i E. Działa korzystnie na ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy, co znajduje odbicie w poprawie samopoczucia, a także pobudza układ odpornościowy do walki z drobnoustrojami.

Czytaj też: Co jeść, żeby nie chorować? 10 produktów żywnościowych, które podnoszą odporność