Porządki w diecie przed zimą


 
W różnych porach roku zmieniamy naszą garderobę i wygląd. A może zadbajmy o najważniejsze, czyli nasz organizm! Zima to trudny czas dla naszego zdrowia, warto więc zabezpieczyć się wcześniej odpowiednią dietą.

Śniadania, śniadanie i jeszcze raz śniadanie…

Wiem znudziło Ci się ciągłe czytanie czy słuchanie tej informacji, ale może jednak warto zadać sobie pytanie „ Czy zaczynam dzień od wartościowego posiłku?”

Zaspokajanie głodu kawą lub wyjście z domu bez śniadania powoduje osłabienie organizmu i w konsekwencji będziemy „nadrabiać” głód w dalszej części dnia, sięgając po najszybsze źródło glukozy czyli słodycze. Wyrabia to nie tylko nieprawidłowe nawyki żywieniowe, ale jest też niebezpieczne szczególnie w sezonie jesienno-zimowym. Dlaczego? Jest to bowiem czas niższych temperatur i ciało potrzebuje energii, aby „podgrzać” organizm i zapewnić należną temperaturę ciała. Jednym słowem, abyśmy nie marzli.

Poznaj: 5 błędów, przez które zimą nabawisz się choroby​

Śniadaniowe pomysły

Śniadanie w tym jesienno-zimowym okresie powinno być obfitsze ale nietłuste. Jeżeli możemy więc pozwolić sobie na dłuższe śniadanie, to warto zaserwować również coś na ciepło.
Oto niektóre przykłady śniadań – najważniejsze jest, aby nie wychodzić z domu na czczo lub tylko po wypiciu kawy.

  1. Jajecznica na maśle ze szczypiorkiem, bułka grahamka posmarowana masłem, sałatka z pomidorów z dodatkiem oliwy z oliwek i świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy
  2. Tosty pełnoziarniste z serem  mozzarellą i bazylią, sałata, papryka i sok z marchwi
  3. Muesli z jogurtem z dodatkiem pestek dyni i orzechami włoskimi, kiwi, banan i kanapka z wędliną drobiową i rzodkiewką oraz herbata z miodem
  4. Pieczywo razowe, margaryna, pasta z sardynek wędzonych i sera białego z dodatkiem natki, sałatka jarzynowa, pomarańcza oraz herbata owocowa z cytryną i sokiem malinowym

 Twarożek ziarnisty, miód, pieczywo mieszane, masło i brzoskwinia

Co jeszcze?

Oczywiście nie samym śniadaniem żyje człowiek, więc pozostałe posiłki jak najbardziej powinny się pojawić w naszym codziennym menu. Musimy przy tym zachować racjonalność, czyli spożywać co najmniej 2-3 dodatkowe urozmaicone posiłki.
Warto codziennie zjadać zupę warzywną, która podziała na nas rozgrzewająco.
Można również wspomagać się produktami z tzw. domowej apteczki. Zachęcam do picia herbaty zielonej z dodatkiem świeżego imbiru czy soku malinowego. Syrop z czarnego bzu, miód, czosnek, cebula – to naturalne specyfiki, po które warto sięgnąć nie tylko wtedy, jak „dopadnie” nas przeziębienie. Regularne spożywanie pozwoli nam ustrzec się przed infekcją.

Zobacz: Jak wygląda jadłospis wegetarianina?

Tego unikaj!

Nie spożywaj żywności wysoko przetworzonej (np. zupy czy inne dania w proszku) i potraw typu fast food . Unikaj przekąsek typu chipsy czy chrupki smakowe. Mają one dużą zawartość „niezdrowego” tłuszczu oraz zawierają sporą ilość konserwantów i barwników. Podobnie napoje gazowane i słodzone, które dodatkowo o tej porze roku wychładzają organizm.

Odpowiednie przygotowanie organizmu pozwoli nam cieszyć się ze wspaniałych sportów zimowych. Szusowanie doda nam więc nie tylko energii, ale pozwoli uwolnić się od stresu, co z pewnością wpłynie z korzyścią na nasze ogólne samopoczucie.

Czytaj też: Czy kalorie sycą zawsze tak samo?