Post - nie jemy dla zdrowia i urody

Post - nie jemy dla zdrowia i urody
Starszy niż rok
Pojęcie postu kojarzy nam się głównie z powstrzymywaniem się od jedzenia mięsa z przyczyn religijnych. Tym razem jednak chodzi o coś zupełnie innego - dobrowolną głodówkę, której celem ma być poprawa naszego zdrowia. Taki post może nie tylko sprawić wiele dobrego naszemu organizmowi, ale być dla nas bardzo ciekawym doświadczeniem.

Udowodniono, że odpowiednio przeprowadzony post, najlepiej pod okiem lekarza lub dietetyka, wzmacnia zdrowie i poprawia działanie wielu narządów wewnętrznych. Może też mieć wielki wpływ na naszą psychikę, przywracając równowagę osobom, których spokój i samokontrola z różnych powodów zastały zachwiane. Post może trwać od jednego do kilku dni. Różne są także sposoby poszczenia - od zupełnej głodówki, poprzez spożywanie tylko owoców i warzyw, po eliminację jednego bądź dwóch posiłków w ciągu dnia. 

Dlaczego warto pościć:

- aby wyleczyć fizyczny zastój, na który składają się m.in. brak apetytu, apatia, zmęczenie i wiele innych dolegliwości.

- oczyszczamy organizm z toksyn;

- dajemy wytchnienie przewodowi pokarmowemu;

- przezwyciężamy emocjonalne przywiązanie do jedzenia;

- poprawiamy sen;

- chudniemy.

Czytaj też: Jesteś ciągle głodny? Odkryj przyczyny nadmiernego głodu

Kiedy nie powinniśmy pościć:

- podczas zimnej, mroźnej pogody;

- w trakcie poważnych chorób fizycznych i umysłowych;

- podczas ciąży i karmienia piersią.

Rodzaje postów

1. Post na sokach z surowych owoców i warzyw oraz płynach. Możesz z wybranych warzyw i owoców przygotowywać soki. Pamiętaj jednak, że większość owoców i warzyw źle łączy się ze sobą w tym samym posiłku. Wyjątek stanowi sałata i seler naciowy, które mogą być stosowane z owocami. Może pić czystą wodę lub wodę z sokiem z cytryny oraz herbatki ziołowe niesłodzone. Całkowita ilość wypitych napojów wynosi minimum 8 szklanek.

2. Post na warzywach gotowanych na parze. W tej diecie można używać najwyżej trzech rodzajów warzyw na raz. Możesz pić duże ilości herbatek ziołowych.

3. Post na pełnych ziarnach zbóż. Do tego postu można użyć ryżu brązowego, prosa lub innego rodzaju zbóż. Pij dużo wody. Możesz przygotować także napoje rozgrzewające, np. herbatki z kory cynamonu. Możesz jadać chleb razowy na zakwasie. Post z zastosowaniem fasoli mung i ryżu powszechnie stosowany jest przez joginów. Post ten usuwa toksyny z organizmu.

4. Post na mikroalgach. Jest to dobry post dla osób z zaburzeniami poziomu cukru we krwi. Mikroalgi można łączyć z sokami warzywnymi, owocowymi, herbatką ziołową lub wodą oraz wodą z cytryną.

5. Post całkowity. Taki post przeprowadzamy zawsze pod okiem specjalisty.  

Czy wiesz, że: Ziemniaki obniżają ciśnienie krwi

Rady dla początkujących:

1. Nim zdecydujesz się na dłuższy post, przeprowadź serię postów krótszych, jednodniowych.

2. Zaczynaj i kończ post stopniowo, przeznacz 1/3 długości postu na wychodzenie z niego (jeden dzień dla trzydniowego postu). Gdy wychodzisz z postu stopniowo dodawaj pokarmy z innej grupy pokarmowej w ilościach połowę mniejszych niż stosowałeś przed postem. Na przykład podczas postu na sokach warzywnych wprowadź produkty pełnoziarniste.

3. W trakcie postu zapewnij sobie odpowiednia ilość wypoczynku, zarówno fizycznego, jak i umysłowego.

4. Utrzymuj ciepło organizmu w trakcie trwania postu, ubieraj się cieplej niż zwykle. Gdy będzie ci zimno, natychmiast wypij herbatkę z rozgrzewających ziół - imbir, kora cynamonowa, koper, kozieradka, rozmaryn.

5. Bardzo dokładnie przeżuwaj pożywienie.

Czytaj też: Czy Wielki Post wychodzi nam na dobre?

Edyta Jóźwiak

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA