Postaw na stawy! Spraw, by służyły jak najdłużej

Ciężko uwierzyć, ale zwyczajne, codzienne czynności, takie jak odkręcanie słoika, angażują kilkadziesiąt stawów, a pływanie w basenie – wszystkie! Z tego względu profilaktyka i prawidłowa reakcja na bóle stawów jest niezbędna, aby cieszyć się zdrowiem przez wiele lat. Sprawdź, jak je wzmocnić i uniknąć przykrych dolegliwości.
stawy

Artykuł sponsorowany

Źródło: Materiały partnera

Spis treści

Kiedy jesteśmy najbardziej narażeni na bóle stawów?

Najprościej mówiąc, stawy to ruchome połączenia kości, które do funkcjonowania wymagają prawidłowego przyczepu mięśni, ścięgien, chrząstki i mazi stawowej. Chrząstka stawowa pełni rolę amortyzatora, ułatwiając poślizg. Niestety z czasem się zużywa i stawy mogą przestać działać prawidłowo.

Zwyrodnienie stawów dotyka nawet bardzo młode osoby. Często problem z nadgarstkami wynika z nadmiernych obciążeń w trakcie pracy przy komputerze, a ból kolan może być spowodowany nieumiejętnym dobieraniem aktywności fizycznych. Jednak najbardziej narażone są stawy biodrowe, kolanowe lub kręgosłupa, ponieważ podlegają największym obciążeniom podczas codziennych czynności. W grupie ryzyka są osoby w podeszłym wieku, otyłe, uprawiające wyczynowy sport, prowadzące siedzący tryb życia oraz mające predyspozycje genetyczne.

Jak dbać o stawy?

Podstawą jest oczywiście umiarkowana aktywność fizyczna i odpowiednio dobrane ćwiczenia do stanu zdrowia i wieku. Ruch przyczynia się do zwiększenia objętości tkanki chrzęstnej stawów i większego wydzielania mazi. Wówczas stawy są sprawniejsze, lepiej dotlenione oraz ukrwione. Jedną z najczęstszych przyczyn powstawania choroby zwyrodnieniowej stawów biodrowych i kolanowych jest otyłość. Dodatkowe kilogramy przeciążają stawy, co ma wpływ na mechaniczne uszkodzenia chrząstki stawowej. Aby nie doprowadzić do ograniczenia ruchowego lub inwalidztwa, obowiązkowo należy utrzymywać prawidłową wagę.

Kondycję stawów determinuje prowadzony przez nas styl życia. Nawet tak prozaiczne czynności jak noszenie ciężkich zakupów, garbienie się czy nieprawidłowa postawa przy zmywaniu mogą wywołać schorzenia stawów. Warto wyrobić sobie nawyk utrzymywania odpowiedniej postawy przy każdej czynności. Zdrowa dieta ma niebagatelny wpływ na cały organizm. Jakie składniki należy przyswajać? Przede wszystkim kwasy omega-3, witaminy C i D oraz białko – kolagen, który decyduje o elastyczności stawów. Niektóre kobiety nie wyobrażają sobie dnia bez wysokich obcasów. To duży błąd! Szpilki mają negatywny wpływ na kondycję stawów oraz postawę kręgosłupa. Lekarze zalecają noszenie butów, których obcas nie przekracza 3 cm.

Reklama

Najlepsze ćwiczenia na zdrowe stawy

Uprawiasz jogging? Jeździsz na nartach? Nie robisz rozgrzewki? Niestety możesz być w grupie ryzyka zwyrodnienia stawów. Warto wybierać umiarkowaną aktywność fizyczną – najlepszym rozwiązaniem jest pływanie, jazda na rowerze, szybkie spacery i Nordic Walking. Dla osób chcących zrzucić trochę zbędnych kilogramów szczególnie zalecane jest pływanie, ponieważ woda umożliwia ruch, który nie byłby możliwy dla wielu osób ze schorzeniami stawów. Styl grzbietowy lub kraul są odpowiednie dla tych, którzy chcą wzmocnić odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Żabką często zalecana jest osobom ze skoliozą, a żabka na plecach – odpowiednia na schorzenia bioder i kolan.

Jak leczyć chore stawy?

Profilaktyka to nie wszystko. Co zatem zrobić, gdy już pojawi się ból? W stanach pourazowych lub w pierwszej fazie leczenia schorzeń stawów stosuje się kremy rozgrzewające, które przynoszą ulgę i hamują toczący się w stawach proces zapalny. Gdy dotknie nas ból, liczy się szybkość działania, dlatego dobrze jest sięgnąć po sprawdzone preparaty, takie jak krem DIP HOT Rozgrzewający. Zawarty w nim salicylan metylu wykazuje działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Olejki eukaliptusowy i terpentynowy rozszerzają naczynia krwionośne i zwiększają przepływ krwi w powierzchniowych i głębszych tkankach. Polecany jest on także w przewlekłych bólach – stawowych i mięśniowych, gośćcu, rwie kulszowej oraz reumatyzmie.

Nie ważne czy prowadzimy aktywny, czy siedzący tryb życia – nasze stawy ciągle pracują! Musimy pamiętać, że posłużą nam one na całe życie, dlatego należy o nie jak najlepiej zadbać.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

DIP/LINIA8/Art_Spon/19/03/002

Materiał powstał przy współpracy z marką DIP Hot


Dip HOT rozgrzewający. Skład, postać i dawka substancji czynnej: produkt złożony - krem, 1 gram kremu zawiera: 128 mg salicylanu metylu, 59,1 mg mentolu, 19,7 mg olejku eukaliptusowego, 14,7 mg olejku terpentynowego. Wskazania: Produkt leczniczy Dip HOT rozgrzewający stosuje się objawowo w bólach mięśniowych i stawowych, rwie kulszowej: pomocniczo w gośćcu, bólach reumatycznych, stłuczeniach i skręceniach stawów oraz u sportowców po treningu. Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na salicylany, mentol lub którąkolwiek substancję pomocniczą. Nie stosować u dzieci poniżej 12-go roku życia. Podmiot odpowiedzialny: The Mentholatum Company Limited. Lek wydawany bez recepty. Dodatkowych informacji o leku udziela: EGIS Polska Sp. z o.o., ul. 17 Stycznia 45D, 02-146 Warszawa, tel. +48 22 41 79 200, faks +48 22 41 79 292.www.egis.pl [10.2018]

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->