Pourlopowa depresja


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Mimo, że okres urlopowy jest w trakcie, wielu z nas powróciło już z wakacyjnych wojaży. Okazuje się, że całe to zamieszanie związane z pakowaniem, wyjazdem to najprawdziwsza przyjemność, a powrót do wcześniej ułożonej organizacji przyprawia o ból głowy i frustrację. Skąd w ciągu zwykle dwóch tygodni takie zmiany?

Wydaje się, że na nasze samopoczucie po wakacjach wpływ ma odpowiednie wcześniejsze przygotowanie do nich.

Odpowiednie przygotowanie

Wyjazd organizowany w pośpiechu i na ostatnią chwilę nie da nam właściwego odpoczynku. Nawet pobyt w ekskluzywnym kurorcie nie zdoła zregenerować skołatanych nerwów i nas odstresować. Psycholodzy zatem radzą aby kilka dni, nawet tygodni przed urlopem „zwolnić”. Dobrze jest rozdzielić swoje obowiązki w pracy między współpracowników. Poprośmy także o realizację najpilniejszych bieżących spraw, aby po powrocie do pracy nie zastać całego stosu zadań. Powinniśmy uprzedzić wszystkich pracowników o dniach w których nas nie ma i osobie z którą mogą się kontaktować w tym czasie. Kolejną ważną zasadą dla wracających urlopowiczów jest możliwość spędzenia kilku dni w domu. Dość częstym błędem jest powrót do pracy niemal zaraz po wyjściu z samolotu czy pociągu. Znajdźmy w ciągu tych kilku dni czas na próżnowanie i przygotowanie się do pracy. Od razu po urlopie nie jesteśmy w stanie efektywnie pracować. Gotowi do wysiłku z nowymi pomysłami stajemy się dopiero 3-4 dni od urlopu.

Sprawdź także: Poznaj groźne oblicze depresji

Depresja powakacyjna ustępuje zwykle sama. Jednak niekiedy zdarza się, że sytuacja pourlopowego pogorszenia nastroju prowadzi do zobojętnienia, uczucia pustki, apatii i drażliwości. W takich długotrwałych stanach smutku zasięgnijmy najlepiej porady specjalisty. Warto jednak skorzystać z pewnych porad aby uniknąć czy złagodzić przebieg depresji pourlopowej.

Zwariowane tempo życia

Na ogół depresję powakacyjną wywołuje zwiększone tempo życia, w które wpadamy prawie natychmiast po przyjściu do pracy. Postarajmy cieszyć się spędzonymi wakacjami. Świetnym pomysłem jest podzielenie się z przyjaciółmi wspomnieniami z urlopu, wysłanie maili lub kartek. Zwolnienie tempa po udanym wypoczynku pozwoli nam jeszcze długo cieszyć się jego skutkami. Postarajmy zmienić coś w naszym zabieganym życiu. Może piękna sukienka, zdjęcie w wakacji czy rozmowa z koleżanką sprawi, że podejdziemy do codzienności z nową siłą.

Czytaj więcej: Co to jest depresja?

Zapomnij o pracy!

Generalną zasadą odpoczynku jest zapomnienie o pracy o obowiązkach. Uwolnijmy się od poczucia, że firma odczuje naszą nieobecność. Zajmijmy się czymś na tyle aby na dobre zapomnieć o pracy. Wypoczywajmy też tak, jak najbardziej lubimy. Każdy z nas odpoczywa w inny sposób, zaplanujmy więc urlop uwzględniając nasze potrzeby i zainteresowania. Nauczmy się korzystać z efektów udanego odpoczynku, które muszą nam starczyć do następnych wakacji.

Czytaj także: Bezsenność i depresja często idą w parze