Praca za biurkiem i ból kręgosłupa


 
Starszy niż rok
Dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa wynikają najczęściej z nieprawidłowej postawy. Pomogą Ci proste ćwiczenia rozciągające które ograniczą ból szyi.

Dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa wynikają najczęściej z nieprawidłowej postawy. Wpatrując się w ekran monitora nie zdajemy sobie sprawy z ustawienia naszej głowy względem klatki piersiowej.

Jak sobie pomóc?

W czasie pracy za biurkiem warto wyposażyć się w poduszkę lędźwiową. Siadamy głęboko przesuwając biodra aż do oparcia. Pochylamy wyprostowany tułów ku przodowi a następnie wsuwamy specjalnie wyprofilowany półwałek pod lędźwie. Taka poduszka /dostępna jest w większości sklepów medycznych lub w internecie/ z łatwością pozwala nam utrzymać wyprostowaną sylwetkę.

Zobacz wideo: Ból kręgosłupa a praca przy komputerze


Proszę zwrócić uwagę na ustawienie głowy. Nie powinna być ona nadmiernie wysunięta do przodu. Ważne jest by otwór słuchowy był w jednej linii z barkami. Takie ustawienie głowy względem klatki piersiowej pozwoli nam dłużej pracować bez bólu.

Sprawdź, co robić gdy boli nas kręgosłup

Rozciąganie przed komputerem

Jeśli już się coś tam w szyi "pospinało" to  trzeba się troszkę porozciągać. Usiądź wyprostowany w fotelu, przed monitorem komputera, chwyć obiema rękami siedzisko fotela, napnij mięśnie /5sek./ rozluźnij i trzymając w dłoniach siedzisko, ostrożnie pochyl głowę do przodu, gdy się już skończy zakres zgięcia szyi, pochyl cały tułów tak by wyraźnie było czuć rozciąganie, ale żeby nie bolało. Wytrzymaj 30 sek. Wyprostuj się. Chwyć prawą ręką siedzisko fotela, napnij na 5 sek mięśnie, rozluźnij, pochyl do lewego ramienia głowę, maksymalnie, a następnie trzymając się prawą ręką siedziska pochyl cały tułów w lewą stronę. Wytrzymaj 30 sek. Powtórz to ćwiczenie na prawą stronę.

Podczas wielogodzinnej pracy przed monitorem komputera nasza szyja ustawia się w skrajnych położeniach. Po pierwsze to dolne segmenty ustawiają się w maksymalnym zgięciu a górne w maksymalnym wyproście. Jest to taka sytuacja, w której kręgosłup szyjny jest ustawiony w skrajnych ułożeniach. Długotrwałe pozostawanie w takiej pozycji maksymalnie obciąża stawy kręgosłupa i może być przyczyną bólu szyi. Po drugie dochodzi z jednej strony do skrócenia krótkich mięśni pod potylicznych, a z drugiej strony, do maksymalnego wydłużenia mięśni szyi /np. mięsień płatowaty szyi, m. dźwigacz łopatki, m. czworoboczny, cz. wstępująca/.

Zobacz także: Szyja - łatwo może zdradzić twój wiek

Proszę pamiętać, że prawidłowe siedzenie z utrzymaniem właściwej postawy ciała zapewni możliwość dłuższej pracy bez dolegliwości bólowych.

Ek

Zobacz: Jak zadbać o kręgosłup? 7 skutecznych sposobów