Przełom tarczycowy – niebezpieczne zaostrzenie objawów

Starszy niż rok
Przełom tarczycowy następuje w wyniku nagłego uwolnienia się hormonów oraz zaostrzenia objawów nadczynności tarczycy. Występuje bardzo rzadko, ale jest na tyle niebezpieczne, że zagraża życiu chorego.

Niebezpieczny przełom

Przełom tarczycowy dotyka osób z nadczynnością tarczycy. Podczas przełomu dochodzi do gwałtownego uwolnienia się hormonów oraz nasilenia objawów nadczynności. Skutkiem przełomu może być hiperkatabolizm, czyli wzrostu metabolizmu białka w organizmie. Przełom tarczycowy jest niebezpieczny dla życia, dlatego po wykryciu stanu chorobowego należy niezwłocznie poddać się leczeniu.

Czytaj też: Jakie są objawy nadczynności i niedoczynności tarczycy?

Objawy towarzyszące przełomowi

Do pierwszych objawów przełomu tarczycowego zalicza się bardzo wysoką gorączkę, której towarzyszy tachykardia (przyspieszone bicie serca), nadpobudliwość oraz nadmierna potliwość ciała.

W drugiej kolejności pojawiają takie objawy jak drżenie mięśni, nudności oraz wymioty, biegunka zaburzenia świadomości, nerwowość w nocy oraz nadmierna senność w ciągu dnia. Choremu towarzyszy poczucie niepokoju oraz osłabienie. Należy zadbać o to, by nie doprowadzić do odwodnienia organizmu.

W ostatnim etapie przełomu chory jest bardzo osłabiony i otępiony, a większą część czasu przesypia. Dlatego potrzebna jest niezwłoczna pomoc lekarza, ponieważ przełom tarczycowy może doprowadzić do niewydolności narządów i w konsekwencji do śpiączki.

Czytaj też: Choroba Gravesa-Basedowa

Przyczyny przełomu

Wystąpienie przełomu nasilają takie czynniki jak choroba Gravesa, odstawienie leków przeciwtarczycowych, operacje lub inne urazy tarczycy,  przyjmowanie leków na bazie salicylanów, infekcje, a także poród, zawał lub niewydolność serca oraz obniżenie poziomu cukru we krwi.

Osoby z nadczynnością tarczycy powinny znajdować się pod stała opieką endokrynologa, ponieważ na wystąpienie przełomu tarczycowego narażone są osoby, które zaniedbują leczenie, mają obniżoną odporność lub u których leczenie nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

Ryzyko wystąpienia przełomu tarczycowego zwiększają infekcje bakteryjne lub wirusowe, a także przedawkowanie leków hormonalnych lub podanie radioaktywnego jodu, który stosuje się w leczeniu nadczynności tarczycy.

Zobacz: Tarczyca i jej schorzenia

Zagrożenie dla życia

Przełom tarczycowy jest bardzo groźny dla życia, ponieważ doprowadza do migotania przedsionków, zaburzenia rytmu serca i niewydolności krążenia. Stąd też w konsekwencji może dojść do zapaści krążeniowej, niewydolności narządów, a nawet śpiączki. Śmiertelność wynosi od 30 do nawet 50%, dlatego bardzo ważne jest udzielenie pomocy i przetransportowanie chorego do specjalistycznej placówki endokrynologicznej.

Leczenie

W przypadku wystąpienia przełomu tarczycowego należy udzielić choremu pierwszej pomocy – zastosować chłodne okłady, które zmniejszą gorączkę, konieczne jest także nawadnianie organizmu. Stan ten jest jednak na tyle poważny, że chorego należy poddać hospitalizacji. Leczenie specjalistyczne polega na podawaniu choremu leków hamujących wydzielanie hormonów oraz łagodzeniu objawów towarzyszących przełomowi.

Czytaj też: Choroby tarczycy – nadczynność

Zobacz także: Wole tarczycy (guzkowe, zamostkowe i obojętne) - objawy i leczenie

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA