Przełom w badaniach nad nowotworami?

„Trzy niezależne badania potwierdziły, że za nawroty i rozwój raka mogą być odpowiedzialne nowotworowe komórki macierzyste”– taką informację opublikowano w najnowszych wydaniach magazynów „Nature” i „Science”.

Chociaż już od kilku lat podejrzewano, że w guzie nowotworowym znajduje się niewielka grupa komórek, która potrafi oprzeć się stosowanemu leczeniu, nawet pomimo zmniejszenia rozmiarów guza, brakowało dowodów, które jasno potwierdziłyby tę hipotezę.

Czytaj: Słońce i nowotwory skóry. Kiedy jest zagrożenie?

Nowotworowe komórki macierzyste

Trzy grupy badaczy przeprowadziły odpowiednie badania, które wykazały, że choroba nowotworowa w przypadku guza mózgu, gruczolaków oraz raka skóry rozwija się właśnie dzięki obecności złośliwych komórek macierzystych, z których po pewnym czasie utajony nowotwór ponownie się powiększa, przyczyniając się do nawrotu choroby.

Zobacz wideo: Jakie badania pomogą wykryć raka?

Zobacz też: Szpiczak mnogi

Nowotworowe komórki macierzyste różnią się od zdrowych jedynie tym, że nie przestają się dzielić, co jest dla nich charakterystyczne. Potrafią także przez długi czas pozostawać w uśpieniu, by dać o sobie znać nawet po długim okresie utajenia.

Badacze zaznaczają, że jeśli choć jedna z nowotworowych komórek macierzystych przetrwa terapię i pozostanie w organizmie, jest w stanie wywołać nawrót choroby nowotworowej. Przypuszcza się, że złośliwe komórki macierzyste mogą odpowiadać zarówno za wystąpienie guzów litych, takich jak np. rak piersi, prostaty, jelita grubego czy czerniak, jak też nowotworów krwi, do których zalicza się m.in. ostra białaczka szpikowa czy ostra białaczka limfatyczna.

Zdaniem naukowców prowadzących badania leczenie nowotworów powinno skupiać się przede wszystkim na zwalczaniu tych powstałych w wyniku nieprawidłowych mutacji komórek macierzystych. Jednak w praktyce jest to bardziej skomplikowany problem. Podczas wieloletnich zmagań z rakiem niejednokrotnie mówiono już o podobnych odkryciach mających stanowić panaceum na nowotwór. Takim odkryciem była np. radioterapia, która obecnie, oprócz chirurgii i chemioterapii, jest tylko jedną z trzech podstawowych metod leczenia raka.

Zobacz: Badania ginekologiczne dla mężczyzn, czyli wizyta u androloga